Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Äntligen trängselskatten igång

• getwet

Medlem
    16 januari, 2006 vid 21:07
    mrmille wrote:
    ”Bara en tanke”… som jag skrev.

Jag arbetar bara i stockholm lite då och då så för min del bryr jag mig inte på så vis. Tidvis önskar jag att man skulle införa ett liknande system här så lokaltrafiken hade kommit ner till en vettig prisnivå (den är hutlös i östergötland).

Som info kan meddelas att Stockholms Lokaltrafik SL framöver kommer att ändra sina taxor….20kr kommer det att kosta var man än åker om det betalas kontant….Från Norrtälje till Gnesta!

• jps

Medlem
    16 januari, 2006 vid 21:56

Det som är riktigt skumt (men bra) är att till och med Essingeleden funkar! Det skulle ju bli kaos där var det sagt. Kan det bero på att tillräclkigt många har bytt till SL eller helt enkelt stannar hemma istf att köra bil? Eller kanske att många åker på Essingeleden men färre kör på och av från av/påfarterna till stan?

• stang

Medlem
    17 januari, 2006 vid 14:09

Jag tror att det är den totala belastningen på vägsystemet som har minskat, så trots att en större procent bilister kanske väljer Essingeleden så är det totala antalet mindre och detta gör att det hela går ihop!

• philippos

Medlem
    20 januari, 2006 vid 19:17

Jag håller med om att Stockholms kollektivtrafik är bra och välutvecklad. Jag håller också med om att folk måste börja utnyttja detta och inte bara åka bil för att det är bekvämt. Men jag tycker inte att det ska kosta mer än att åka bil. Det gör det för mig idag. Välfungerande kollektivtrafik är väl det minsta man kan kräva när man tvingas betala 600.- för ett månadskort (en fjärdedel av mitt studiebidrag på 2376.-). Någon gång i vår så kommer jag att börja cykla, vilket sossarna ännu inte lagt någon skatt på, men fram tills dess så tvingas jag välja mellan dyrt eller dyrt som fan.

Det vore mycket mer intressant att se ett 6 månader långt försök med billig (eller varför inte gratis) kollektiv trafik!

• getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 07:03
    philippos wrote:
    Jag håller med om att Stockholms kollektivtrafik är bra och välutvecklad. Jag håller också med om att folk måste börja utnyttja detta och inte bara åka bil för att det är bekvämt. Men jag tycker inte att det ska kosta mer än att åka bil. Det gör det för mig idag. Välfungerande kollektivtrafik är väl det minsta man kan kräva när man tvingas betala 600.- för ett månadskort (en fjärdedel av mitt studiebidrag på 2376.-). Någon gång i vår så kommer jag att börja cykla, vilket sossarna ännu inte lagt någon skatt på, men fram tills dess så tvingas jag välja mellan dyrt eller dyrt som fan.

Det vore mycket mer intressant att se ett 6 månader långt försök med billig (eller varför inte gratis) kollektiv trafik!

Jag skulle vilja veta vilken bil som man äger och kör billigare än 600kr i månaden…..den vill jag ha! Sthlm har Sveriges troligen absolut billigatse kollektivtrafik, men visst borde det vara bra om den var helt skattefinansierad, vilket det faktiskt finns vissa landstingspartier som önskar….Kanonläge att använda trängselskatten till det. Sen måste man nog se till att ungdomar slutar klottra, bara det kostar SL 125milj varje år……

Om alla betalade sitt biljettpris så skulle månadsavgiften sjunka med 50kr. En liten tanke bara….

• pjoter

Medlem
    22 januari, 2006 vid 16:23

det är väl inte klottrarna som kostar pengar? det är väl dom som tar bort klottret som kostar. å det är ju ingenting i jämförelse med vad vi betalar för alla fula reklambilder på dynga som vi ändå inte behöver.

• stang

Medlem
    22 januari, 2006 vid 18:42
    getwet wrote:
    Jag skulle vilja veta vilken bil som man äger och kör billigare än 600kr i månaden…..den vill jag ha!

Jag räknade lite snabbt på det där och kom fram till att denna trampbil faktiskt skulle bli billigare 🙂 🙂

• getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:32

Det är exakt en sådan jag vill ha, billig, miljövänlig och bra för hälsan, kanske inte just nu då det är -19 grader utanför dörren….

• getwet

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:36
    pjoter wrote:
    det är väl inte klottrarna som kostar pengar? det är väl dom som tar bort klottret som kostar. å det är ju ingenting i jämförelse med vad vi betalar för alla fula reklambilder på dynga som vi ändå inte behöver.

Öhhhh………..:confused2:

Angående reklamen förmodar jag att du syftar att konsumenten betalar reklamen via varan.

Men att det är klottersaneraren som kostar fattar jag inte riktigt förutom att han fakturerar ett arbete för att reparera något som en fåne kladdat på väggar och tak. Tolkar jag dig rätt om du anser att det är ok att klottra och att det är saneraren som är den stora boven?

• mrpop

Medlem
    23 januari, 2006 vid 08:19

Stockholms kollektivtrafik är riktigt dålig!!!!
    På några få ställen är den bra, men överlag dålig och verkligen dåligt utbyggt, proppfullt på bussar, tunnelbana och tåg, gamla vagnar. Så fort det händer något utöver det vanliga så blir det långa förseningar.

Dessutom så är det inte inne i stan alla köer är, de är utanför. Och det är lika mycket köer nu som innan försöket, om inte mer köer utanför stan. Man måste köra runt hela stan då det inte finns någon utbyggd ringled, vilket resulterar i bilar som går många extra kilometer varje dag, multiplicera det med ett antal 1000 bil varje dag så…

Mitt förslag är: bygg förbifarten och en riktig ringled runt hela stan (även på östra sidan) över Djurgården m.m.

Höj skatten på bilar som drar mycket bensin och spyr ut en massa avgaser istället (som tex gamla US-Vanar).

Bygg ut kollektivtrafiken på de orter där den är dålig, bygg fler infartsparkeringar.

Åker gärna kollektivtrafik, men den får bli bättre än vad den är nu!

• stang

Medlem
    23 januari, 2006 vid 08:49
    getwet wrote:
    Det är exakt en sådan jag vill ha, billig, miljövänlig och bra för hälsan, kanske inte just nu då det är -19 grader utanför dörren….

Jag tror att värmeproblemet kan lösa sig med tiden, ge den globala uppvärmningen lite mer tid bara så har vi snart tropisk zon i svedala!!
    Inga problem alltså! 🙂

• ola_p

Medlem
    23 januari, 2006 vid 10:12

Om du tycker kollektivtrafiken i stockholm är dålig så vill du inte veta hur det är här…

• adde

Medlem
    23 januari, 2006 vid 13:32
    Ola_P wrote:
    Om du tycker kollektivtrafiken i stockholm är dålig så vill du inte veta hur det är här…

Nä, men så har ni ju det omvända problemet också… Ni får ju betala folk för att åka till ljungskile 😀

/adde

• stang

Medlem
    23 januari, 2006 vid 16:03
    Ola_P wrote:

Jodu, jag håller med!
    Kollektivtrafiken i övriga sverige är katastrof jämfört, så man skall inte gnälla över att det är lite trångt ibland i stockholm och tycker man inte om folk sammlingar kan man ju alltid flytta!!

Men sen så är det lätt att se var pengarna prioriteras i sverige, jo stockholm!!!
    Det verkar ta mig fan som både media sverige och det politiska sverige slutar vid slussarna, SKANDAL!!
    Det hjälper ju inte ens när topp politiker i Göteborg hoppar av i ren skär ilska för att herr persson inte vill lyfta blicken längre än vad näsan räcker 🙁

• getwet

Medlem
    23 januari, 2006 vid 18:10
    MrPop wrote:
    Stockholms kollektivtrafik är riktigt dålig!!!!
    På några få ställen är den bra, men överlag dålig och verkligen dåligt utbyggt, proppfullt på bussar, tunnelbana och tåg, gamla vagnar. Så fort det händer något utöver det vanliga så blir det långa förseningar.

Dessutom så är det inte inne i stan alla köer är, de är utanför. Och det är lika mycket köer nu som innan försöket, om inte mer köer utanför stan. Man måste köra runt hela stan då det inte finns någon utbyggd ringled, vilket resulterar i bilar som går många extra kilometer varje dag, multiplicera det med ett antal 1000 bil varje dag så…

Mitt förslag är: bygg förbifarten och en riktig ringled runt hela stan (även på östra sidan) över Djurgården m.m.

Höj skatten på bilar som drar mycket bensin och spyr ut en massa avgaser istället (som tex gamla US-Vanar).

Bygg ut kollektivtrafiken på de orter där den är dålig, bygg fler infartsparkeringar.

Åker gärna kollektivtrafik, men den får bli bättre än vad den är nu!

Att bygga en kringled löser inga problem, man sänker inte koldioxidutsläppen med hjälp av det. Avtalet som man skrivet under (Kyoto) där koldioxid utsläppen ska minskas i Sverige med 20% fram till ett visst årtal som jag inte minns när har vi extremt svårt redan idag att uppnå. Kringleder lär bara öka trafiken totalt sett i Sthlm, samt att dom kan stå klara först om 15år. Kostnaden för ett sådant projekt överstiger de 3.8 miljarderna med RÅGE, hört talas om en siffra på ca 30miljarder. I princip samtliga experter och politiska partier förutom några anser kringlederna vara passe, ett föråldrat tänkande helt enkelt vilket jag håller med om.

Att höja skatten håller jag med dig om, bäst vore om man höjde skatten på bensin så tvingas var och en att välja bensinsnåla fordon eller köra mindre helt enkelt. Då betalar man också i proportion till vad man bidrar med till växthuseffekten.

Jag tror mer på att skattesubventionera (mindre moms, lägre skatt, lägre förmånsvärde, lyfta momsen på företagsbilar mm) nya bensinsnåla bilar som uppfyller vissa krav, och istället höja bensinskatten. På så sätt kanske man snabbt skulle kunna fasa ut de bilar som idag inte håller måttet, tex gamla Cheva vanar!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Äntligen trängselskatten igång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.