Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Äntligen trängselskatten igång

• lundvall

Medlem
    23 januari, 2006 vid 18:39

Har ni läst det här då? Bra eller dåligt?
    http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,766639,00.html

• mrpop

Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:21
    getwet wrote:
    Att bygga en kringled löser inga problem, man sänker inte koldioxidutsläppen med hjälp av det. Avtalet som man skrivet under (Kyoto) där koldioxid utsläppen ska minskas i Sverige med 20% fram till ett visst årtal som jag inte minns när har vi extremt svårt redan idag att uppnå. Kringleder lär bara öka trafiken totalt sett i Sthlm, samt att dom kan stå klara först om 15år. Kostnaden för ett sådant projekt överstiger de 3.8 miljarderna med RÅGE, hört talas om en siffra på ca 30miljarder. I princip samtliga experter och politiska partier förutom några anser kringlederna vara passe, ett föråldrat tänkande helt enkelt vilket jag håller med om.

Att höja skatten håller jag med dig om, bäst vore om man höjde skatten på bensin så tvingas var och en att välja bensinsnåla fordon eller köra mindre helt enkelt. Då betalar man också i proportion till vad man bidrar med till växthuseffekten.

Jag tror mer på att skattesubventionera (mindre moms, lägre skatt, lägre förmånsvärde, lyfta momsen på företagsbilar mm) nya bensinsnåla bilar som uppfyller vissa krav, och istället höja bensinskatten. På så sätt kanske man snabbt skulle kunna fasa ut de bilar som idag inte håller måttet, tex gamla Cheva vanar!

Ena aspekten är ju självklart miljön, och där ska vi (svenska staten) se till att gamla bilar/ej miljövänliga bilar försvinner och miljövänliga bilar ersätter dessa, så att alla utsläpp minskar.

Andra aspekten är att när alla miljövänliga bilar kommer så måste ju även de få plats på vägarna runt Stockholm. För att tro att alla bilar kommer att försvinna är nog bara en dröm för vissa.
    Antalet bilar kommer nog bara öka med åren när Stockholm växer. Sen vill ju vi surfare självklart kunna snabbt ta sig ut till surfet när det blåser utan att behöva sitta i köer. Precis som alla andra vill ta sig dit de ska.

Södra länken som är en del av den tänkta “ringleden” runt Stockholm har gjort otroligt mycket. Nu måste vi fortsätta. Även om det tar 20 år innan det är klart. Bygg östra länken och förbifarten nu!

• getwet

Medlem
    24 januari, 2006 vid 10:10
    MrPop wrote:
    Ena aspekten är ju självklart miljön, och där ska vi (svenska staten) se till att gamla bilar/ej miljövänliga bilar försvinner och miljövänliga bilar ersätter dessa, så att alla utsläpp minskar.

Andra aspekten är att när alla miljövänliga bilar kommer så måste ju även de få plats på vägarna runt Stockholm. För att tro att alla bilar kommer att försvinna är nog bara en dröm för vissa.
    Antalet bilar kommer nog bara öka med åren när Stockholm växer. Sen vill ju vi surfare självklart kunna snabbt ta sig ut till surfet när det blåser utan att behöva sitta i köer. Precis som alla andra vill ta sig dit de ska.

Södra länken som är en del av den tänkta “ringleden” runt Stockholm har gjort otroligt mycket. Nu måste vi fortsätta. Även om det tar 20 år innan det är klart. Bygg östra länken och förbifarten nu!

Har en känsla av att vi alla måste tänka om, men tyvärr är det svårt, ungefär som det gamla utrycket att det är svårt att lära gamla hundar sitta.
    Jag förmodar att om man bor i en storstad så är det nog dags att acceptera faktum. Det dröjer nog inte så länge till (kanske 10år eller så) så kommer vi att få se begränsningar i användandet av fordon i storstadsregioner. I vissa delar av världen existerar det redan. Vägtullar är bara en början……..och i mina ögon en bra sådan just för att tvinga fram ett mindre bilåkande och mer planerat. Vi kan inte i framtiden se det som en självklarhet att få åka var och hur vi vill. Jag har själv upplevt en sådan reglering tidigare i Sverige….bensinkrisen då samtliga fick bensinkuponger och när dom var slut så var dom slut….varsågod och ta bussen/tåget/tbana eller cykla. Spritransonering har det också varit en gång i tiden….långsökt kanske men ändå.
    Och jag tror som sagt var att om inte vi byter livsstil angående synsätt på hur vi kör våra bilar så kommer det nya restriktioner. Det måste till det, och då inte bara i Sverige. Självklart ska det gälla internationellt och det lär väl bli FN eller liknande som får dra det hela just för att förhindra/minska framtida katastrofer som vi redan idag ser som följd av vårt beteende mönster.
    Bara i Kina nyregistreras det ca 100000-150000 nya bilar varje månad……och Indien ligger inte långt efter….Kina beräknas ha lika många fordon som USA redan år 2010…..Jag pratar alltså inte om ett Stockholmsproblem, det är större än så, men vägtullar är en liten liten bit på väg. Och om man lyckas få folk att lyfta arslet från bilsätet och tänka lite så behövs det inga ringleder…..
    Att däremot använda fordon till en sådan verksamhet där den behövs ser jag inget problem med, exempelvis om det inte finns någon kollektivtrafik som fungerar tillfredsställande. Transporter av gods(förutom detta vansinne som att tex frakta vatten från alperna till Sverige, och från Sverige till Frankrike:mad2: ), sjuktransporter och eget nyttjande då det inte finns något annat val. Då är det planerat, men att sitta och åka bil till jobbet i Sthlm/eller annan storstad för att ställa in bilen i garaget/parkering för att sedan åka hem igen kl 17.00 när kontorstiden är slut anser jag vara ett vansinne, och jag förstår inte hur man medvetet kan göra så och förstöra för framtida generationer.
    Kanske vi även i framtiden kommer att ändra vårt beteende helt, att staten subventionerar om du arbetar och bor på orten. Att företagen premieras om man anställer folk i närområdet……lägre socialavgifter om man bor närmare än ett visst antal km. Jag vet inte men det kanske blir så till slut. Finns säkert massor med åtgärdar som kan göras för att stimulera ett mindre forslande av folk kors och tvärs, som egentligen ingen tycker om.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Äntligen trängselskatten igång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.