-
Användandet av schakel……
Då många inlägg handlar om vilken typ av schakel man skall använda och hur de kan modifieras vill jag föra fram några åsikter om detta. Jag anser att många tar på tok för lätt på det här som i mina ögon är den viktigaste säkerhets detaljen vi har. Jag blir nervös när nybörjare som inte klarar av att ta höjd och vattenstarta kiten (för mig basickunskaper man bör ha) kör med schakel.
Man skall vara medveten om att alla de här lösningarna med schakel innebär en risk eftersom man sitter ihop med kiten på ett annat sätt än om man bara använder hängsele kroken. Som många av oss vet så har en schakel lösning många fördelar men man skall samtidigt vara medveten om att det kan få rätt trista konsekvenser. Tänk efter och välj ett system som kommer att fungera, granska det kritiskt och kom ihåg att om någon detalj kan gå snett så kommer den att göra det.
Se till att testa och träna in hur man frigör sig från kiten. Häng polarn eller flickvännen eller båda två på ryggen och dra i handtaget och kolla vad som händer. I många fall kommer det inte att hända någonting över huvudtaget. Trist! Har sett ett system där infästningen till sprinten lossnade…lycka till och kom loss då, försök kryp ur selen när du draggar.
Det sker en massa olyckor helt i onödan bara för att folk inte kan/lyckas koppla loss sig på ett bra och smidigt sätt. Man skall vara medveten om att detta är den i särklass största anledning till att folk skadar sig när det gäller kite surfing. Schakel man köper är mekaniskt och inte avsett för kite bruk, summan av detta är att hemmagjorda mekaniska lösningar har en benägenhet att strula.
Kommer säkert att få en massa påståenden som hävdar motsatsen men det jag har sett på stränder är att man knåpar ihop en lösning som känns ok och sen kör man med den utan att ha testat den fullt ut. Bara en sån sak som att handtaget man skall lösa ut systemet med kan befinna sig på olika ställen är ju skrämmande. Tänk om en fallskärmshoppare skulle måste leta efter release handtaget till reserven….
Handtaget skall alltid finnas på samma ställe, gärna fästat på sidan av hängselen. Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att dra när snöret man skall dra i har lagt sig på ett sätt som gör att man inte ens kommer åt det. Många har dragit samma slutsatser som jag och lärt sig en hel del på vägen. Exempelvis så vet vi att skotschakel för 179kr inte är en bra lösning för det är svårt att lösa ut dem under tryck och har man inte en metall ring i loopen så kan det hända att man följer med ändå.Tänk efter före och var försiktig med schakel och dela med er av erfarenheter.
//Better safe then sorry
Logga in för att svara.