Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Användandet av schakel……

• cortex

Medlem
    11 september, 2003 vid 12:38

Kör med stålring till Wichard också. Det hjälper garanterat till när man behöver komma loss. Dessutom så kan man ju öka sin depower-range en del eftersom du får bommen närmare dig (chickenloop-öglan är ju rätt stor i standardutförande) och kan förlänga chickenloop-tampen.
    Funkar kanonbra för min del eftersom jag har rätt korta armar. smile.gif

/Kaj

• eddie

Medlem
    11 september, 2003 vid 14:07

Kom precis ifrån Gransegel på Limhamn. Det är skillnad på schackel och schakel. Alltså även om du köper ett Wichard så skall du se till att ”gångjärnet” (ledemn) sitter i framkant. Det är en förutsättning för att schakeln skall kunna öppnas under tryck. Det skiljer inget nämnvärt i pris, men det finns alltså olika typer av Wichardschaklar.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 08:10

Ni som använder shakel var noga och montera den så att den sitter fast i selen, annars kan schakeln bli en alldeles utmärkt fiskekrok som kan ta med sig det mesta. tex. din näsa, läpp och andra trevliga saker som du vill ha kvar.
    lita heller inte på att scakeln löser ut, lite sand i den och den kan kärva rejält.
    en bra kniv som sitter lätt åtkomligt är att rekomendera.

• wipeout

Medlem
    12 september, 2003 vid 10:00

Jag kör med den här lösningen. Chickenloopen direkt i schacklet. Ingen stålring alltså… men det skall jag nog prova. Hur som helst så funkar detta klockrent.

För övrigt så vann jag VM i knyppling 1988 i Bremen. Sen dess har jag bara ställt upp i lokala mästerskap i Makramé…

• gugge

Medlem
    12 september, 2003 vid 10:18

He he, jag kan se att du har talangen!

• dmp

Medlem
    12 september, 2003 vid 11:14

Får du in den fasta loopen under all den linan?

//Jake

http://www.kitepower.se

• wipeout

Medlem
    12 september, 2003 vid 11:21

Javisst krokens utrymme är inte påverkat överhuvudtaget. Tampen och knutarna går lixom mellan stålstagen som utgör kroken. Det är inga problem alls med fasta loopen. Den glider i och ur som…. *hehe*

• dmp

Medlem
    12 september, 2003 vid 12:20

hähä gött juh.. snyggt o prydligt.. annat än min hash knut wink.gif

//Jake

http://www.kitepower.se

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 13:43

För att shacklet ska lösa ut måste linan dras nedåt mot _framkanten_ av spärren. Är det inte risk att schaklet hamnar åt fel håll, och att du kommer att försöka lösa ut genom att dra linan snett bakåt mot spärren, vilken då inte släpper? Skulle kanske i så fall kunna åtgärdas genom att fästa in kulan i linan från två håll för att hålla kulan kvar mot framsidan av shacklet.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 05:55

Igår genomförde jag och en polare en rad mer eller mindre vetenskapliga tester och det vi kom fram till är:
    Använd endast schaklet till att hålla fast metallringen som man har i chicken loopen och när man skall koppla loss sig så drar man i chicken loopens release handtag inte schaklets handtag.
    Åtminstone Cabrinhas system med release på chicken loopen är idiotsäkert så länge man har en metall ring i den.
    Att rycka i schaklet är bara dumt, mekaniska saker som inte är avsedda för ändamålet kommer att krångla….
    Metallringen fyller två funktioner först och främst så är den där för att inte chicken loopen skall fastna i schaklet när den löper igenom. Se alltså till att metall ringen är minst 30mm dia.
    Den andra orsaken till att man bör ha en metall ring är att om man nu ändå skall dra i schaklet så krävs en ring för att inte den mjuka loopen skall fastna i schakel bygeln. Om man tycker att metall ringen förlänger hela systemet så kan man utan problem göra en knut på chicken loopen, se bara till att göra den på rätt sida, dvs den som inte kommer att löpa igenom ringen.

• wipeout

Medlem
    16 september, 2003 vid 09:06

Närå, schacklet löser ut hur du än drar i bollen. Du kan dra framåt bakåt åt sidan eller hur du vill. Shacklet öppnar sig alltid – felfritt. Även vid massor av drag, med tång och sand itryckt i det. Loopen fastnar aldrig i bygeln – det är helt omöjligt. Men man måste köpa rätt schackel!!! Det finns de som öppnar sig i sidan och inte i toppen – de är rent livsfarliga! Dessutom kan de vara svåra att få upp under högt tryck. Köp rätt – se bild (tidigare inlägg).

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 11:03

jag har ett sånt man ska ha å klart du måste dra åt rätt håll annars händer ju inget…va har du för superschackle.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 11:14

Bara att gartulera till det perfekta schaklet, vill ändå rekommendera en metallring så har du åtminstone en möjlighet till att ta dig loss. Jag är dock skeptiskt…. smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 13:30

Att ha ett shackel och sedan bara använda QR-funktionen i chickenlookpen verkar ju rätt meningslöst tycker jag. Er föreslagna lösning innebär ju att bommens max-inskotade läge kommer nästan 10 cm längre ut från kroppen, och det på en cabrinha som redan från början har en alldeles för stor chickenloop (enligt mig).
    Varför använder ni då shackel över huvud taget?

Har ni den bara för att inte råka kroka ur?
    Då tycker jag det verkar mycket bättre med en sån där rak slangbit mitt i chickenloopen som man kör in genom den vanliga hängselekroken för att låsa chickenloopen i den.

Använder ni shackel bara för att få ett roterande system?
    Då borde vore ju en sån där spreaderbar med roterande krok vara bättre…

Sedan förstår jag inte hur ni kan påstå att cabrinhas QR i chickenloopen inte är mekanisk…

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2003 vid 14:09

Precis som jag skriver så kan man ju göra en knut på chicken loopen för att den blir för lång, behövs ändå…även utan metallring för jag anser precis som du att det är för långt som standard.
    För att sedan svara på dina frågor, ja jag använder endast schaklet för att fästa loopen så att den inte krokar ur.
    Skälet till det är, att schaklet inte fungerar tillräckligt bra, inte om man jämför med Cabrinhas QR system åtminstone.

Jag kan inte definitionen på mekaniskt system men tycker att schaklet är mer mekaniskt än en dubbelvikt tamp med kardborre och en sprint (Cabrinhas -03).

Utveckla gärna det där med en rak slangbit för det vill jag veta mer om.
    Var får man tag i en ”spreaderbar med roterande krok ” och hur fungerar en sån?

Det optimala anser jag vore att ha ett system där man kan dra i QR och handtaget är kopplat till kite leashen så kan man välja att hålla kvar eländet i leashen alt. dumpa alltihop.
    Problemet är då att man får inte en fritt roterande bom.
    Detta gäller alltså om man inte vill köra med kite leashen kopplad till kroppen på något sätt.
    /CH

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Användandet av schakel……

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.