Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Användandet av schakel……
-
Ja, jag skall testa med metallring eftersom min Chicken (SS) kan jag ändå inte lösa it med QR eftersom den inte löper igenom schacklet (för trångt). Jag har därför tagit bort QR:en från min bar.
Jag känner inte till Cabrinhas QR system men fördelen med min lösning är att jag kan köra med alla sorters Chickenloops oavsett om de har QR eller en plaststropp (a´la flysurfer som är ett mycket bra alternativ till schackel) eller nåt annat.
Om depowertampen skulle bli för lång är det ju bara att korta den eller? Jag kör med sittsele och draget på knuten så jag har sällan det problemet.
-
Spreaderbar med roterande krok är ju coolt men lite dyrt. Jag funderar på en lösning på det åxå. Det är ju bara att svetsa en ögla på den övre (roterande) loopen i schacklet som inte är ledad. Då kan man fästa leashen där. Detta har jag inte gjort ännu för jag har inte hittat nån som kan svetsa i rostfritt på helgtid.
-
En sån här spreader bar var det jag menade:
men jag har sett andra. Just den här funkar inte med slangbiten jag pratade om. Slangbiten hittar jag ingen bild på tyvärr, men om du ser någon med en takoon-bom från 2002 eller senare, så har de en sådan.
Jag är inte helt med på var du gör knuten. Gör du en knut på själva chickenloopen, eller? Jag tyckte först det lät som du gjorde en i depower-linan (linan som sitter i chickenloopen alltså). Om det är den du knyter i, så tappar du ju skot-mån, och det vill man ju kanske inte. Sedan beroende på hur du gör knuten, så blir det väl i alla fall längre till trim-spännet, eller?Jaja, det är ju upp till var och en att göra som han/hon vill. Jag bara tyckte det lät så himla onödigt mycket med: linstump, shackel, metallring och chickenloop.
Själv har jag tänkt byta ut min chickenloop mot en metallring./Rasmus
-
Knuten har jag gjort på chicken loopen, min QR på loopen sitter på höger sida av loopen så knuten är på vänster sida.
Längden minskar med ca 5cm och det tycker jag är bra för som standard upplever jag loopen som för stor dvs hela systemet blir för långt.//CH
-
Anonym
Gäst17 september, 2003 vid 08:40Slangen på bilden sitter fäst i ett neopreneskydd som går ner en bit över chicken-loopen. Det är inte svårt att fixa till ett själv om är lite händig…
-
Schacklet sitter ju fast i kroken så det är ingen lös linstump där. Man kan ju inte använda både metallring och chickenloop (eller har jag fattat helt fel?) jag använder chicken för jag har inte hittat (inte letat heller) efter nån metallring.
Det stämmer att jag gör kunten på depowerlinan och därmed tappar lite i ”depowerutrymme” men det gör mig inget. Det är ju bara att skota om i pigtailsen så får man skönt drag på knuten iallafall. Linan blir ju inte så kort eftersom man får draget längre ner med sittsele.
-
Om du har ett QR system på chickenloopen så löser du ut det och trär på metallringen och låser igen QR. Sen använder du metallringen att fästa i schaklet istället för loopen.
Metallringen blir så att säga en länk mellan schaklet och loopen. Skälet till att ha både och är att du kan använda QR systemet utan att loopen kan fastna i schaklet när den är stängt, alt. så eliminerar du risken att schaklet fastnar i den mjuka loopen.
Gör inga knutar på depower linan, den längden är beräknad efter kitens prestanda område. Skall du korta ned längden måste du göra det på ”din” sida om bommen. Ex genom en knut på chickenloopen.//CH
-
Dock spelar det ju ingen roll om du kortar Chickenloop-linan nere i Chickenloop-änden eller i ”övre” änden. Resultatet blir ju detsamma.
/Kaj
-
På min Cabrinha bom så går det bara att göra på loopen, annars påverkar det hur man kan ”skota” kiten.
//CH
-
Okej! då hajar jag användandet av metallringen. Jag fattar åxå att det blir ett längre avstånd med den lösningen. Längre men säkrare. Jag har dock ingen förståelse för hur den mjuka loopen skulle kunna fastna när man löser ut schacklet. Jag har löst ut det många gånger och det finns inte en chans att det kan fastna.
Angående knuten så spelar det ju ingen roll var man sätter den. Bakom eller framför bommen kan ju kvitta. Man skotar ju kiten rätt med pigtailsen efter hur det blåser!
Logga in för att svara.