Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing användning av hängsele…

• användning av hängsele…

Publicerad av anonym-anvandare på 29 juli, 2004 vid 17:22

Tjena, är ganska ny på min freeridebräda och har nu gjort ett stapplande försök på att använda hängsele. Jag har en sittsele och 26″ linor. Problemet är att jag hade bommen ganska högt innan, vilket gör att linorna inte når ner till kroken. Sänkte därför bommen för att inte behöva hoppa upp i linorna. Själv tycker jag inte att 26″ linor skulle kunna vara för korta, men bommen blir för låg (ca. 15cm under axelhöjd) när jag sänker den så att i- och urkrokning blir möjligt. Är det meningen att det ska va så, eller har jag haft bommen för högt (axelhöjd). Skulle vara tacksam om ni kunde berätta lite hur ni själva har riggen och linorna så att hela hänghistorien fungerar. //amatörhängaren

karnan svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • sunkan_

Medlem
    29 juli, 2004 vid 17:58

Upp med bommen igen och finns det möjlighet så kika på hur långa linor andra har. Jag vet inte hur många tum långa mina linor är men jag kortar ner dem samtidigt som jag höjer bommen ju bättre jag blir. Det är inte lätt att kroka i och ur om man inte planar men har man för långa är det inte skönt att plana så det är en slags balansgång.

Så tycker jag iaf. alltså råd nr1 kolla eller be om hjälp så du inte börjar vänja dig vid en allt för låg bom eller nåt annat dumt.

• imported_macts

Medlem
    29 juli, 2004 vid 19:06

Sunkan har rätt, men det du också kan göra är att skaffa en midjesele. Mycket lättare att kroka i (och ur för den delen), speciellt om man är lat som jag och vill kroka i tidigt. Sänk för bövelen inte bommen för mycket, det kommer du att förlora mycket på. Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juli, 2004 vid 20:37

Om jag inte sänker bommen, hur ska jag då komma ur linorna? Är det inte meningen att man ska kunna komma ur linorna när man står upprätt på brädan? Känner på mig att det blir mycket bad en tid framöver. shocked.gif //amatörhängaren

• sunkan_

Medlem
    29 juli, 2004 vid 20:53

Jag kommer ur och i utan problem om jag står i eller vid stropparna med seglet lutandes lite bakåt. Om jag ska kroka i eller ur när jag inte planar eller laddar upp för att plana så måste jag stå på tå för att kunna komma i eller ur.

Inte så bekvämt, men det funkar inte bra att plana runt om man inte har de så tycker jag.

Jag är van vid sittsele, en midjesele ska man nog kunna kroka i och ur lite lättare.

• herodude

Medlem
    29 juli, 2004 vid 22:04

det är en stor skillnad på att stå på brädan bara alltså itne i stropparna men om du lutar dig lite längre bak (har tillräkligt med vind) så kommer du märka att det går lättare att kroka i sig så om du står i stropparna så blir de tinga probs men det du kan göra nu så länge är att skjuta ihop linorna så nära varandra som möjligt… jag kör 24″

• karnan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 07:56

Precis som andra skrivit tidigare ska du förstås inte sänka bommen radikalt. Minns själv första dagen med en modern sittsele (har seglat med gamla bröstselar tidigare) och minns också hur avståndet upp till hängtamparna (26″) kändes fullständigt oöverstigligt. Men efter några timmar på vattnet så kom tekniken så sakta. Tricket, eller ett av dem, är att segla på lätt slör när man ska kroka i. Vikten är då placerad över brädan och det gör inget om du går upp i vind precis när du går i. Samtidigt som du drar seglet bakåt-nedåt gör du ett bestämt och kraftigt (mot)juck uppåt-framåt. Väl tajmat möts krok och tamp i en vacker omfamning.

Medans du tränar kan det förstås vara idé att sänka bommen ett par — inte mer — centimeter under normalhöjd. Sänker du för mycket så kommer du att upptäcka att när du väl är ikrokad och planar så är tamparna så långa att de ramlar ur hela tiden. Jag tror också det blir lättare om du har tamparna på rätt ställe på bommen. Sätt tampändarna två-tre centimeter isär och på en sådan position att seglet balanserar om du lyfter det från marken. När du har fått ordning på tekniken kan du höja bommen igen och kanske justera tamparna något.

Lycka till

/Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 20:53

Får kanske utvidga frågan om hängsele och be nåt halvproffs svara på denna frågan om styrning av brädan.
    Jag har ungefär samma fundering om hängselelin-längden som han som började tråden. När jag väl krokat i tappar jag lätt planingen och brädan lovar upp mot vinden. Ska jag försöka styra den ner mot mer slör med fötterna eller genom att skjuta fram masten något??
    Sen när man väl planar så känner jag att jag styr brädan dåligt, den skenar kan det kännas som – men då är man ändå glad att man är igång… Hur styr man effektivast om man t ex försöker falla av med rejäl planing till djupare slör?

Frågvis

• karnan

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 22:50

Inte riktigt halvproffs men kanske har jag något att bidra med. Bara för någon månad sedan hade jag exakt samma problem som du har. Allt snack om den bekväma och säkra känslan när man väl är i stropparna kändes som ett hån mot en ont slitande surfare. Något visare idag vet jag att så är verkligen fallet.

Vad jag har lärt mig under den senaste tiden är att bara för att man har lyckats peta in fötterna i stropparna så ”seglar man inte med fötterna i stropparna”. Kanske inte så välformulerat men jag tror att pudelns kärna finns där någonstans (och jo da, jag kommer precis från krogen :-). Fyra saker fick mig förbi detta irriterande limbo-tillstånd:

1) Se till att du har tillräckligt med vind för att plana — om man nu kan göra det — och segla på lätt slör när du ska gå i stropparna.

2) Gå i precis när brädan lyfter men innan du är i full planing. Försöker du för tidigt skjunker aktern och du går upp i vind; försöker du för sent blir brändan extremt känslig för fotstyrning och går antagligen också upp i vind.

3) Se till att ha så mycket vikt som någonsin är möjligt i selen (jag tror detta är den viktigaste punkten). Detta hindra att akterna skjunker samtidigt som det gör det lättare för dig att flytta på fötterna.

4) Sätt i bakfoten sekunden (!) efter framfoten. Väntar du för länge planar brädan fullt ut och du kan inte flytta bakfoten utan förödande konsekvenser.

Teoretiskt sett borde sista ordet därmed vara sagt (nåja), men eventuellt finns det ytterligare en punkt. När jag befann mig i din position ställde jag ungefär samma fråga till Konfen och fick ungefär samma svar. Gjorde allt som man skulle men lika förbannat gick brädan upp i vind. Misstänker starkt att den femte punkten kan klassificeras som tyst kunskap, dvs kunskap som kroppen men inte hjärnan kan. Men ska jag formulera det så får det bli så här:

5) Försök lirka med brädan lite innan du ger upp försöket. Häng lite extra i selen, försök pressa ned läsidan, skota in lite extra, dra åt dig aktern med bakfoten osv.

På andra sidan inlärningsplatån kan jag undra hur det är möjligt att _inte_ kunna segla i stropparna. När man väl får till det så är det faktiskt löjligt enkelt. Och givetvis är det oerhört tryggt och underbart skönt. Det sägs att det jippen har samma karaktär, men där är jag inte än…

/Johan

PS. Alltför sent insåg jag att jag kanske svarade på en annan fråga än den du ställde. Jag kommer som sagt direkt från krogen så jag skyller på det :-). Om det inte gällde fotstroppsteknik så tror jag svaret på din fråga i första han är att kroka i på lätt slör och att hänga mer i selen. Om du ska falla av gör du det lättast genom att pressa ned läsidan något (förutsatt att brädan planar förstås). DS

• anonym-anvandare

Medlem
    4 augusti, 2004 vid 20:29

Tack för ett långt o bra svar till Kärnan. Verkar vara vettigt att gå på krogen, sen lossnar skrivkrampen

Frågvis

• anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2004 vid 16:09

Hängsele och Kärlek är bara till för svaga människor : )

Ok då jag skulle oxå vilja kunna kroka i. Men har samma problem de fattas ju 2 dm.
    Har bommen i axelhöjd. De är ung 45 cm mellan min axel till kroken. Och häng linan hänger ner ung 25 cm från bommen. Fattar inte heller vad man skall göra.. Är mina linor för korta?

• hjeltman

Medlem
    5 augusti, 2004 vid 17:33

När jag själv lärde mig att kroka i, så fick jag rådet att falla av lite, sedan dra åt mig riggen, snett bakåt samtidigt som man ställer sig på tå och knycker till med höften uppåt…
    Ser själv att det låter skummt, men det är den bästa beskrivning jag kan ge.
    Efter det så stod jag en hel dag och nötte i och ur-krokning. Efter det sitter det.
    //jon

• karnan

Medlem
    8 augusti, 2004 vid 18:50

Precis så! Guy Cribbs menade i en av sina tutorials att man ska föreställa sig att Kylie Minogue slingrar sig om masten (han hade inga idéer om vem kvinnliga seglarna skulle fantisera om :-). Ett rejält juck behövs alltså…

/Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing användning av hängsele…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.