Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Apel idag plus lite Åsa, mer bilder
-
Apel idag plus lite Åsa, mer bilder
Publicerad av lars_k på 19 januari, 2008 vid 16:49Najs dag i Apel. Rak väst och 4.0-4.2.
Bilder här:
http://picasaweb.google.se/RillesSurf/080119_surf_SaApelola_p svarade 17 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Knatte
Gäst19 januari, 2008 vid 16:53Snygga bilder på härliga förhållanden…:smile:
-
Grymt att du fick lite bilder på mig där. Jag gjorde en tabletop och du fick med den. Kul att se hur den såg ut.
Jag har lagt ut ett galleri här:
http://www.kulingvarning.nu/galleri.html?dir=080117_ApelvikenBasse laddar höjd och ser ner på andra.
-
Härligt, goa bilder. Vi var relativt många som körde i Ringenäs idag oxå. Riktningen var väl inte så bra men vågorna var fina.
-
Jag gillar verkligen bilder ur den där vinkeln i Apel.
Skön landning på Gurras framåt i slutet. Djup och fin, ah!
-
Gött grabbar,
Riktigt kul med lite fina bilder i vintertristessen!
Otroligt att man inte tog si i kragen och stack ut.
Hur är luft och vatten temperaturen på västkusten just nu?
-
7-8 bilder till från Åsa+Apel
-
Schyssta bilder. Det där bländarsteget till 2.8 (och den större sensorn) gör en del skillnad på skärpedjupet…
-
Japp. Snygg bakgrunds-oskärpa Ola H får med sin 300/2.8 kanon.
Enl Exif: f4, 420 mm, 1/2656.
Jämför min bild på samma hopp (80-200/2.8 + tc1.4 + beskuren):
f4.5×1.4=6.3, 200×1.4=280mm, 1/1250
Långt ifrån samma snygga oskärpa.
Så det är både f4 mot f6.3 plus större sensor som gör det?
Iofs har jag bara gett 5000 spänn för obj+tc…så jag är rätt nöjd ändå… 😉
..hade ju iofs kunnat kört full glugg 2.8×1.4=f4 och fått mer oskärpa. Ska testa det… -
Sensorn spelar in genom att man står förhållandevis närmre för att få samma bildutsnitt. Då blir skärpedjupet kortare. (Men hade Ola H. stått på samma avstånd och med samma bländare och sedan beskurit ner till samma utsnitt som dig hade det inte blivit någon skillnad)
-
OK. Vi stod i princip bredvid varandra. Ska testa med större bländare. Skärpan blir nog sämre dock med tc och full glugg…
Förresten, jag har inget Pol-filter. Hade det förbättrat något? Blåare himmel eller? Ett 77mm kostar 700 och uppåt… Köper hellre en ny fena för de pengarna. 😉 -
Rille och jag stod bredvid varandra. Min bild är också beskuren. Utsnitter är rätt lika. Så, det är nog bara bländaren 4 vs 6.3 som avgör. På det avståndet som vi fotograferade blir det ungefär dubbelt så stort skärpedjup med 6.3 vilket nog stämmer rätt väl med vad bilderna ovan visar.
-
Jag tror ett polfilter hade suttif fint i gårdagens dis. Jag har inte något heller. Kostar typ 2500 till mitt 300 (det är inte ett megaflter som skuvas på framför utan ett speciellt insticksfilter som sätts långt bak i objektivet).
-
Hmm. Det blir ofta lite sånt här dis när jag fotar. Kanske skulle beställa ett polfilter ändå…
Känns som jag är på väg rakt ut i nån form av köp-träsk. Foto är rätt kul faktiskt. 🙂 -
Jag tycker Lars_k bilden är bättre för det är ingen sten i vägen :tongue: Skämt åsido, jag gillar när Ola fotar mitt gröna segel för det får sån skön självlysande färg. Bara det måste vara värt mer än min bil, eller…:smile:
-
Knatte
Gäst20 januari, 2008 vid 17:21@Lars_K 439859 wrote:
Hmm. Det blir ofta lite sånt här dis när jag fotar. Kanske skulle beställa ett polfilter ändå…
Känns som jag är på väg rakt ut i nån form av köp-träsk. Foto är rätt kul faktiskt. 🙂Tänk på att polfilter tar två bländarsteg och det kan ofta var polfiltret som sabbar den snabba slutartiden OM det inte är fullt solsken ute.
Inga problem om du har en fast optik på F2.8 eller F4, men har du vanlig zoomoptik kan det skita sig..
Fast har du bra grejer och solsken, så är polfilter guld 🙂
Logga in för att svara.