Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Apelviken, hur gör man?
-
Apelviken, hur gör man?
Publicerad av windmiller på 17 augusti, 2009 vid 20:16Åker till Apelviken imorgon, ska tydligen blåsa tisdag.. Har aldrig vindsurfat där förut :blush: pinsamt men sant.
Vad måste man tänka på när man surfar egen bräda där i surfparadiset?
Är det många regler, några tider som man bara inte får surfa där som utböling? Eller är det bara åka dygnet runt, med pannlampa och lanternor?Vad ska man inte göra så att man slipper att blir mobbad där?
Är det OK att åka tepåse? :laugh:windmiller svarade 15 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Kul för dig.
Beroende på hur duktig du är men är du ett riktigt blåbär kan det kännas bra att ha en wingman först och främst.
Regler, va inte en kook bara, utan ha lite koll. Oftast har duktigare seglare koll och håller sig borta från dig. Att segla dygnet runt är inte att rekommendera oavsett plats.Alla är nybörjare nångång och klart du kommer bli mobbad för det. 🙂
Har du för övrigt bara erfarenhet av skogsjöar eller poolen hemma så kommer du bli överraskad av vågorna i vindar över 8-10m/s. En erfarenhet rikare.
Surfparadis till sist…jovars, ibland så.
/DWindmiller;567732 wrote:Åker till Apelviken imorgon, ska tydligen blåsa tisdag.. Har aldrig vindsurfat där förut :blush: pinsamt men sant.Vad måste man tänka på när man surfar egen bräda där i surfparadiset?
Är det många regler, några tider som man bara inte får surfa där som utböling? Eller är det bara åka dygnet runt, med pannlampa och lanternor?Vad ska man inte göra så att man slipper att blir mobbad där?
Är det OK att åka tepåse? :laugh: -
Har bara varit där en gång, så du får säkert bättre svar av någon local. Men när jag var där var väl enda regeln att man inte skulle störa badgästerna på ena delen av stranden. Men, en tisdag lär det nog inte vara några större problem. Att vara säker bland vågorna är nog också att föredra, eftersom det lätt blir trångt när det blåser bra (själv satte jag mig till slut på klippan och såg och lärde…:-))
-
Ok, men då är det som på alla andra ställen då.
Får väl hoppas att det inte blir för mycket folk i vattnet, i alla fall tisdag. :tongue:Tackar för informationen!
-
Windmiller;567732 wrote:Åker till Apelviken imorgon, ska tydligen blåsa tisdag.. Har aldrig vindsurfat där förut :blush: pinsamt men sant.
Vad måste man tänka på när man surfar egen bräda där i surfparadiset?
Är det OK att åka tepåse? :laugh:Ett tipps om du nybörjare är att hålla dig ifrån norra och södra delen av viken (precis vid kanterna) Tenderar att bli ganska strömt. Men förövrigt är det bara att köra. Localsen är trevliga typer i VBG.
Lycka till.
//A -
Jag har varit där några gånger, senast två veckor i somras. Min erfarenhet är att stämningen på stranden är mycket trevlig, man hjälper varandra, svarar på frågor, tipsar om riggning etc. Och dessutom finns det surfare av alla klasser där, nybörjare, återfallssurfare, helvassa locals, helvassa gamla rävar, elever från Surfers skola, så du är nog inte enda tepåsen.
Lycka till, vågor är ingen barnlek, inte ens när de är rätt små 😉
-
Windmiller-> Vindsurfare är underbara människor, har du inte lärt dig det än? 😉
Vanligt vett och etikett är väl egentligen den enda regeln.. Ha lite uppsikt så du inte är i vägen i onödan.. Men viken är stor, så hoppa i någonstans där det inte är allt för mycket folk.
Jag har inte vart massa gånger i apel, men jag har heller aldrig vart någonstans där någon har mobbats eller nått har vart ett problem.
Och eftersom ingen av dom äkta localsen har svarat i tråden, så tar jag mig friheten att önska dig välkommen till Apelviken! Hoppas du får en grym surfdag!
/Hellgren
-
Kolla upp var det verkar vettigast att starta från, södra parkeringen (närheten av Surferscentret) eller norra (vid campingen) beroende på vindriktningen. Jag bodde i Surfers lgh:er en vecka i somras och vinden blåste rakt in mot Centret, då var det lite jobbigt att komma ut genom vågorna. Väl ute är det bara att ha kul men givetvis att ha lite koll på andra vind/kitesurfare men även hålla utkik efter vågsurfare.
-
holma44, jag klev i mitten av viken. Men jag kunde känna där omkring också att det fanns strömmar, kan tänka mig kanterna då :shocked:
Som ni alla säger, det är mycket trevligt folk här. Fick hjälp och information av en fd. proffsåkare som satt och läste tidningen vid vindsurfingklubbens hus. Ja, generellt är just vindsurfare mycket trevliga.
Som jag uppfattade det så blåste det runt 9-11 m/s,
hade lite lite problem att bedöma segelstorlek.
Men kom fram till att någonstans runt 5.0 – 5.2 borde ha passat bra för mig, hade dessvärre inget sådant segel så jag gick lite väl överriggat. :frown:
Visste från början att jag hade för stort med mig, men jag kunde inte hålla
fingrarna i styr ifrån att testa i alla fall. (Äger inte mer än 2 segel, är på inköps stigen)Ska testa imorgon om inte prognosen stämmer, för då blir det väl ingenting.
-
stinger;567856 wrote:Kolla upp var det verkar vettigast att starta från, södra parkeringen (närheten av Surferscentret) eller norra (vid campingen) beroende på vindriktningen. Jag bodde i Surfers lgh:er en vecka i somras och vinden blåste rakt in mot Centret, då var det lite jobbigt att komma ut genom vågorna. Väl ute är det bara att ha kul men givetvis att ha lite koll på andra vind/kitesurfare men även hålla utkik efter vågsurfare.
Jag tyckte nog att vinden var lite för inland idag, hade klara problem med det. Får nog kolla mig för bättre nästa gång vart i viken det blir bäst för stunden, och undvika strömmarna för jag vill ju inte hamna till havs.
-
Kolla på Kulingvarning.nu. Gå in på Väder så ser du hur mycket det blåser samt ser lite webkam över viken. Riktigt bra tycker jag i allafall.
-
Föresten! Varför heter det Västervik när det borde heta Östervik?? :shocked:
Windmiller, här kommer en liten historielektion. Västervik låg tidigare längst in i Gamlebyviken som sträcker sig från havet och in mot fastlandet, från öster till väster = Västervik. Någon mysgubbe valde sen att flytta staden ut till vattnet, och behöll namnet. Längst in i viken ligger nu Gamleby istället. Och så var det med det…..
/Mattias från Västervik
-
Mattias J;568130 wrote:Föresten! Varför heter det Västervik när det borde heta Östervik?? :shocked:
Windmiller, här kommer en liten historielektion. Västervik låg tidigare längst in i Gamlebyviken som sträcker sig från havet och in mot fastlandet, från öster till väster = Västervik. Någon mysgubbe valde sen att flytta staden ut till vattnet, och behöll namnet. Längst in i viken ligger nu Gamleby istället. Och så var det med det…..
/Mattias från Västervik
Aha, men det var ju en trevlig liten historia. Tackar för den, nu kan jag ändra min signatur igen då. 🙂
Idag gick det mycket bättre trots att jag var överriggad, kom iväg på min 103 liters ifrån 96. Man ska inte underskatta dessa gamla brädor, speciellt inte denna. Går som en liten raket gör den det lilla livet. Men jag märkte att sanden tog slut efter ett tag och stora stenblock tog över, det va inte trevligt alls tycker jag. Trodde det var sand typ hela vägen där man kan stå i alla fall. :crazy:
Logga in för att svara.