Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing apelviken.nu

• tiki

Medlem
    4 juli, 2006 vid 09:16

Tack för den – stiligt jobbat! En förstoringslupp rekommenderas dock vid bruk av LGU880, med nöd o näppe tycker jag mig kunna se vad det står.

/Jonas

• m_c

Medlem
    4 juli, 2006 vid 10:14
    Danpe wrote:
    Snyggt!, satt som en smäck i Nokian (symbian 3). Vad använder ni för interface till davis:en? Tänkte ev skaffa ett till vår lilla mätare på Ljunglkileviken.

PS. på http://www.apelviken.nu är Oregon fortfarande sponsorer 😉 DS

Använder programmet Virtual Weather Station, som kom med Oregon-stationen, för att kommunicera med väderstationen – så Oregon sponsrar fortfarande lite:-)
    Det kommer med ett liknande kommunikationsprogram, Weatherlink, med en Davismätare, som funkar ungefär likadant, men jag brydde mig inte om att byta.

Från VWS är det bara att plocka minutdatafilen. Har sedan några Tcl- och Gnuplot-skript för datahantering och plottning.

Jag höjde till 5 min medel på medelvinden precis nyss. Det blev tydligare tycker jag.
    Mattias

• Oregistrerad

Gäst
    4 juli, 2006 vid 10:48
    S.. wrote:
    Mag wrote:
    Bilderna funkar inte men nu ser jag i alla fall textsidan med tomma rutor för bilderna.

Det blir bättre och bättre!
    /Magnus

Om du har en telefon som är två-tre år gammal så klarar den nog inte bildfilerna i png-format. Jag skall höra med MC om han har konverteringsprogram.
    /Staffan

Nu finns även jpg-versioner av telefonfigurerna. Tyvärr blir de dubbelt så stora som png-filer trots att jag håller nere jpg-kvaliteten. Du kanske gör en separat wap-sida för dessa Staffan?

• mag

Medlem
    4 juli, 2006 vid 14:49

Detta hjälpte inte mig tyvärr för jag ser inga bilder fortfarande.
    /Magnus

• danpe

Medlem
    4 juli, 2006 vid 21:40

Använder programmet Virtual Weather Station, som kom med Oregon-stationen, för att kommunicera med väderstationen – så Oregon sponsrar fortfarande lite:-)
    Det kommer med ett liknande kommunikationsprogram, Weatherlink, med en Davismätare, som funkar ungefär likadant, men jag brydde mig inte om att byta.

Från VWS är det bara att plocka minutdatafilen. Har sedan några Tcl- och Gnuplot-skript för datahantering och plottning.

Jag höjde till 5 min medel på medelvinden precis nyss. Det blev tydligare tycker jag.
    Mattias

Men hur kopplar du hårdvaran? VWS säger att de är kompatibla, och det skall vara en 8 pinnars standard anslutning, men jag hittar ingen sådan på Davisen. Har jag missat nåt?

• s

Medlem
    5 juli, 2006 vid 13:56
    Mag wrote:
    /Magnus

Lugna dig, smålänning! 😀 Jag har inte gjort den nya sidan än!

Jag meddelar när den är uppe.

/Staffan

• s

Medlem
    6 juli, 2006 vid 09:25
    Mag wrote:
    /Magnus

Testa nu men med adressen http://www.apelviken.nu/wap2.wml
    Där ligger det JPG-bilder istället för png.

JPG bilderna blir lite dassigare, png är skarpa och fina.

Tycker ni att de är för små? För mig med min Nokia 6280 så är de väldigt små men läsabara. Upplösningen i den telefonen är dock hög så det finns ju risk att andra telefoner inte klarar större bilder.

/Staffan

• lars_k

Medlem
    6 juli, 2006 vid 10:13

Funkar snyggt på min Siemens M65.
    Tackar för detta! Wap-vindmätare kan man inte få nog av! 🙂

• mag

Medlem
    6 juli, 2006 vid 11:04

Min telefon är kanske alltför gammal?
    Inga bilder nu heller. Eller kan man ställa ngn funktion i tfn?
    /Magnus

• mikaels

Medlem
    6 juli, 2006 vid 12:31

Måste det vara bilder? Jag har slagit av bildvisning i min telefon, det går ju så jämrans sakta, funkar inte text lika bra ;)?

• the_novice

Medlem
    6 juli, 2006 vid 16:36

Grymt bra!
    Men jag har ett litet problem på K700i, jag kan bara se fram till ca kl 18.
    Resten av bilden visas inte/får inte plats och det går inte att skrolla i sidled…

• s

Medlem
    7 juli, 2006 vid 15:57

@mikaels]Måste det vara bilder? Jag har slagit av bildvisning i min telefon, det går ju så jämrans sakta, funkar inte text lika bra )?[/QUOTE wrote:

Fördelen med graf är att man ser tendensen.
    Text kan vi fixa också men det krävs lite övertalning av MC för att han skall göra det… Han gillar inte FTP:andet av textfiler.

/Staffan

• s

Medlem
    7 juli, 2006 vid 15:59
    The_Novice wrote:
    Grymt bra!
    Men jag har ett litet problem på K700i, jag kan bara se fram till ca kl 18.
    Resten av bilden visas inte/får inte plats och det går inte att skrolla i sidled…

Det är pga att vinden inte blåser efter 18. 😀

I min telefon fyller bilderna inte ens hälften av bredden på skärmen. Jag skulle önska större bilder… Men jag skall kolla om det finns någon möjlighet att ändra detta i koden på sidan – i annat fall är det dags för dig att köpa ny telefon :laugh:

/Staffan

• m_c

Medlem
    7 juli, 2006 vid 22:04

Angående att plugga in en Davis till PC:n: Man måste även köpa till Weatherlink som är en liten kopplingsdosa/datalogger som kommer med tillhörande PC-programvara i paket. Med denna dosa kan man koppla till PC:n med en vanlig RS232-kabel seriellt, t.ex. COM1. Om man har den finaste stationen så kan man få en Weatherlink för USB också tydligen. Vi kör en Wizard III seriellt vilket går fort nog.

Det låter som det finns önskemål om större och mindre bilder samt bara text.

Större bilder är lätt fixat. Dessa kommer då inte att funka i min telefon t.ex. som har strax över 150 pixlar bred skärm SonyE W800i och den får väl betraktas som ganska modern. Det blir då ytterligare en variant. (Var det ingen som hade nytta av JPG-bilderna förresten… Kan jag ta bort den varianten?)

Mindre bilder är lite lurigare. Då måste jag korta x-axeln t.ex. med flytande skala eller nåt. Minskar man dem rätt av går inte texten att se.

Jag har inget principiellt emot textfiler men dålig koll på hur man skulle kunna hantera dem på webbserversidan om man bara vill åt vissa data i dem. Bäst då att skicka upp färdigformaterade filer eller text i bildformat som man lätt kan länka till. Kan ju börja med att göra en heltextvariant för wappen.

Det blir lite att fila på fram till höststormarna då.
    Mattias

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing apelviken.nu

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.