Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Apelviken:Turist fick kite i huvudet
-
Apelviken:Turist fick kite i huvudet
Publicerad av jezaja på 15 juli, 2008 vid 06:15Den bilden tar upp 3/4-delar av förstasidan på hn idag, snacka om dålig publicitet.
Föreslår att surfklubben skriver ihop en flyer och ett inlägg som postas på alla nordiska surfforum. Flyers delas ut av alla som har kurser & säljer kites, så alla får en sådan i handen med varje kite och kurs som säljs.I helgen berättade jag för två stycken om förbudet, ena hade kört en rätt lång session mitt bland badarna (kiten låg iof mest i vattnet) och några som precis var på väg ut, de hade precis köpt en ny kite på surfers utan att få någon information om var det var förbjudet att köra.
http://www.hn.se/m_standard.php?id=965442&avdelning_1=109&avdelning_2=169&
sourra svarade 16 år, 3 månader sedan 65 Medlemmar · 158 Svar -
158 Svar
-
Fan vad klantigt av någon…
“jag gjorde en luftfärd flera meter framåt.” … måste va nån jävla superkite de där!
-
Gaaah, vad kasst! Var sitter skylten i Apelviken? Skylten i Lejet sitter tydligen på en dålig plats. Hur kommer vi åt dom som inte är på steffo?
-
Kitesurfarna var från Oslo. Kanske dax att sätta upp en skyllt och förbjuda norrmän ? 🙂
-
Fattar ni vad störigt om vi får ett totalförbud pga av några utomsocknes som inte visste reglerna!!??
Vi måste nog få för vana att ofta åka förbi Apelviken och stranden i Lejet och kolla så att ingen är där och gör nåt dumt.
-
I Peniche på en strand avsedd för kite fick jag min första upplevelse av kite localism. Två killar med onormalt stora muskler och onormalt trånga shorts gjorde det väldigt tydligt för mig att i lättvind fick bara locals köra eftersom om jag skulle orsaka en olycka så skulle de få ta konsekvenserna med ett förbud medan jag glatt skulle dra vidare till nästa spot. Börjar fatta hur de tänker nu…
-
Har slängt ihop något som skulle kunna bli något som skulle kunna delas ut till folk i surfshops i Varberg och runt om, bara ett utkast. Någon som har någon idé på vart jag ska skicka den? Kiteföreningen som har startats kanske, vem är ansvarig? Har själv inte hunnit bli medlem…Kan tyvärr inte bifoga den här pga storleken.
-
Maila den till den adress som anges på surfklubbens hemsida.
Jävlar vad illa detta är, nu krävs handling och det är snabbt. Styrelsen har möte på onsdag. Förslag: Vi skickar ett kort till stackarn som fick kiten i huvet och ber om ursäkt å alla kitesurfares vägar, förklarar att vi tycker det är helt oacceptabelt (för det tycker vi fanimej) och sen får vi följa upp detta med någon form av insändare. Kanske har någon en känning på HN så vi kan få till stånd ett reportage där sporten visas från sin bättre sida och visar på föreningens ansträngningar? Gaaaaah!!!! Jag blir lätt uprörd när jag läser den där artikeln!
-
Nu tycker jag det är dags att införa licens så att man kan skilja på de som inte har där att göra när det finns folk i närheten. Annars förstör detta för oss alla i längden.
Vi kan införa licens lokalt i vsk med olika steg beroende på hur kunnig man är och hänvisa rookies till säkra ställen.En spontan å kanske vild idee men det bör diskuteras. Alla kan se vart detta är på väg.
nic
-
Ja, det borde iaf vara ett krav att man är medlem i VSK om man ska få kajta i Varberg. Våra medlemmar kan vi ju nå ut till och försäkra oss om att de är införstådda med reglerna och hur känsligt läget är.
-
@nic 482720 wrote:
Nu tycker jag det är dags att införa licens så att man kan skilja på de som inte har där att göra när det finns folk i närheten. Annars förstör detta för oss alla i längden.
Vi kan införa licens lokalt i vsk med olika steg beroende på hur kunnig man är och hänvisa rookies till säkra ställen.En spontan å kanske vild idee men det bör diskuteras. Alla kan se vart detta är på väg.
nic
Inte alls någon vild idé. I vissa länder krävs att man har licens eller certifikat och att man har köpt till en försäkring för att få köra på vissa stränder. Om man inte har denna försäkring kan man köpa till en “dagsförsäkring” under förutsättning att man har någon form utav cert som kan intyga att man är en “säker kitesurfare”. Det där med att stegvis slussas in vore väl aldeles toppen.
-
Det är radikalt och går tvärs emot mina värderingar men samtidigt går ett förbud ännu mer mot mina värderingar. Tankar:
Ett sådant cert kan ju baseras helt på vett och etikett på Varbergs stränder, alltså oavsett om man har ett IKO/KSA-cert eller ej.
Blir det mycket administration och bök?
Kanske skulle man kunna kräva ett sådant cert för att få köra på
sommarmånaderna?Vad kan man egentligen göra om folk kör utan cert? Blir det bara en tandlös luftbestämmelse?
Hur löser man det med folk som reser långväga för att köra?
Kan man kräva att tillresta får betala för ett “sommarkort” och de medel som hamnar i den kassan ska uteslutande användas för att förbättra säkerheten i form av skyltar, dekaler, bojar etc?
-
MedlemskapsKRAV i VSK för att få surfa i Björkäng, Läjet & Apel kanske?
Ett medlemskap skulle innebära att VSK har “koll” på vilka som finns i området och att de som är i området har utbildat/gått kurs sig i någon form
Ett medlemskap innebär oxå att information kommer ut till medlemmar(steffo i all ära, men alla är inte här inne och kollar läget).
Som medlem är det svårt att förklara bort att man “inte visste” vilka regler som gäller etc..Om någon icke medlem går emot de förbud som finns i området, kan VSK alltid säga att det inte är deras medlemmar som bryter förbudet. Ett småsmidigt sätt att glida undan kollektivt ansvar för miffon(läs norrmän) som dyker upp och ställer till PROBLEM för andra.
Man kan till och med dra det så långt att man “bannar” folk från stränderna som inte har ett medlemskap. Persona non grata attityd alltså. Hur långt man vill dra det får väl bli upp till varje medlem 😀
Det vore ju pung om folk som inte använder stränderna mer än någon gång då och då(läs norrmän) får seriösa locals att tvingas bort från sitt eget område. Inte sant?
Logga in för att svara.