Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Apelviken:Turist fick kite i huvudet

• neven

Medlem
    15 juli, 2008 vid 08:44

Alltså vi kommer fortfarande att ha samma problem då som nu…! Hur vet folk som är utomsocknes ifrån att man inte får surfa där? Om alla locals är nån annanstans ser de bara en najs beach tom på kite:are.

• yann

Medlem
    15 juli, 2008 vid 08:54

Finns det inget norskt kiteforum? Om vi postar på kiteforum.com så sprider det sig nog.

• proddan

Medlem
    15 juli, 2008 vid 08:58

Börjar bli lite rädd när jag läser alla dess inlägg om cert, medlemskap etc. Vad hjälper ett medlemskap? eller cert? när en olycka är i farten. Det är inte bara rookies som tappar sina kites på stranden, det händer duktiga åkare också. ( Har själv fått en kite i skallen av en instruktör med flera års erfarenhet)
    Vem vet kanske norrmannen som tappade sin kite hade IKO cert. Då är han ju lämpad för att köra eller hur ?
    Kommer vi se kitepoliser ute på stränderna? “har du cert eller?” – Nej -då får du inte köra..

Det som hände var helt enkelt en olycka och kan hända vem som hälst, sen att media blåser upp det är ju en annan sak.
    Visst man kan slänga upp nya skyltar, bojar, taggtråd om man nu önskar det..
    Och vem bestämmer om man är lämpad för att köra på en strand?

Det som hände är jävligt tråkigt, men det kommer garanterat att hända igen!

/P

• fate

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:01

http://www.kiteforum.no är ett forum iaf.

@proddan 482739 wrote:

/P

Inte om kommunen stänger ner stranden så att vi inte får surfa alls. Vi måste ju på något sätt försöka visa att vi är villiga att säkra så att reglerna som finns följs.

• gh0st

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:05

Har jag uppfattat det rätt? Var det förbud att kita på olycksplatsen?

• henkeman70

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:05

@proddan 482739 wrote:

Börjar bli lite rädd när jag läser alla dess inlägg om cert, medlemskap etc. Vad hjälper ett medlemskap? eller cert? när en olycka är i farten. Det är inte bara rookies som tappar sina kites på stranden, det händer duktiga åkare också. ( Har själv fått en kite i skallen av en instruktör med flera års erfarenhet)
    Vem vet kanske norrmannen som tappade sin kite hade IKO cert. Då är han ju lämpad för att köra eller hur ?
    Kommer vi se kitepoliser ute på stränderna? “har du cert eller?” – Nej -då får du inte köra..

Det som hände var helt enkelt en olycka och kan hända vem som hälst, sen att media blåser upp det är ju en annan sak.

/P

Tyvärr tror jag att du har rätt – det kommer att hända igen. Ett totalförbud mot kite kommer snart gissar jag på… Varberg ser nog hellre att deras 1000-tals badgäster trivs än att ett 100-tal kitare trivs.

• neven

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:08
    gh0st;482742 wrote:
    Har jag uppfattat det rätt? Var det förbud att kita på olycksplatsen?

Ja, vårt egna förbud att kite:a i Apelviken och Lejet (vid stranden) mellan 10-18 under sommarmånaderna om det finns några badare för att förhindra totalförbud.

• christian12345

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:15

Bla bla bla…

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:15

Jag är inte förvånad tyvärr!

Inte frågan om det skulle hända utan snarare när och var!

Var och körde i Habo i går och då var det konstant folk som körde innanför bojarna där man inte får köra när det är badläge vilket det var i princip hela dagen innan klockan 16:00.

Man såg tydligt en pappa och ett litet barn som badade och fick hålla sig i skydd längs bryggan för att några kitesurfare envisades med att köra bara 50 m ifrån pappan och barnet innanför bojarna. Det var folk på bryggan som badade och likväl körde man fram och tillbaka innanför bojarna.

Micke har sagt att det nog är läge för att förbjuda kite under hela badsäsongen och jag får nog hålla med att det snart är enda lösningen.

Kan man själv inte se när folk närmar sig stranden?

Eller fatta att om det susar fram kiteåkare längsstranden så blir man lite tveksam till att gå ner i vattnet med sina små telingar.

Är själv pappa till 4a grabbar så jag ser kanske riskerna lättare än unga grabbar.

I mitt jobb träffar jag tyvärr många trafikoffer och i trafiklagen finns en väldigt enkel paragraf om man bara kan hänvisa till den så kan man i princip aldrig bli dömd för något trafik brott!

Detta är väldigt enkelt och låter så här!

Visa hänsyn!

Om du alltid när du varit ute på vattnet kan säga att idag visade jag hänsyn!

Ja då har vi kommit en väldigt lång bit på vägen till vårt problem!

• hattfan

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:19

@proddan 482739 wrote:

/P

Men det är ju just det faktum att media blåser upp det som kommer innebära ett totalförbud som jag förstått det.

” – Jag var inne på ett förbud. Men vi kom överens om att det inte ska kitesurfas mellan klockan 10 och 18 under sommarmånaderna.”

Man måste ju göra alla som har tänkt att kitesurfa i Apelviken uppmärksamma på reglerna som gäller annars är det bara en tidsfråga innan det blir förbud. Det är väl för allt i världen bättre att det kommer en “kitepolis” och frågar om du har cert än att det kommer en polis och schasar iväg dig?

Sen så handlar det ju inte om vem som är lämpad eller inte, att man ska vara införstådd om reglerna som gäller är ju en förutsättning för allt. Detta är ju som att köra 150 på en 90-väg och hävda att du inte såg skyltarna.

Just att man ska slussas in tycker jag låter som en väldigt bra idé. Hur detta ska gå till väga kan nog bli lite av ett aber men det måste ju till något. Känns som VSK verkligen måste visa att det är förändringar att vänta för att hindra ett förbud.

Jag kan själv känna att det vore nice med om inte ett cert så iaf introduktion och väl förklarade regler. För det är ju faktiskt som det stod i reportaget, mycket mildare med vindsurfarna. Då behövs det ju tydligare regler för kitesurfarna.

• christian12345

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:19
    Fate;482741 wrote:
    http://www.kiteforum.no är ett forum iaf.[..]

Det är deras huvudsakliga forum. Det ligger under kite.no och jag tror att vi får lägga upp en artikel där också om det är någon som tar sig tid till det.

• yann

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:22

Vindsurfarna har ju segelnummer. Det är kanske något vi borde anamma. Vita eller svarta siffror på LE beroende på vad som syns bäst på olika kites. Då kan man snabbt urskilja om man är medlem eller inte och dessutom identifiera syndare.

• svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:25

Det spelar fan ingen som helst jävla roll om snubben föll platt på marken eller flög 25 meter. Han blev rädd OCH skadad – och förmodligen 10-20 till som såg vad som hände blev rädda och sprider dagens händelse vidare. Hur många prenumeranter har Varbergsblaskan? Sådär, nu har ni en majoritet mot er igen. Det känns förbannat korkat att komma med liknande dumdryga kommentarer när skadan redan är skedd. Det är ett fåtal som jobbar som fan för att surfet oavsett vad vi surfar med ska överleva på de få men bra stränder vi har och jag kan lugnt påstå att ni inte direkt hjälper dem. Det spelar ingen roll om det var norrmän eller inte. Vi kan ju alltid vända på det. Vi ser till att förbjuda utländska surfare, så kan vi se hur bra bemötta svenska surfare blir utomlands.

Det jag inte fattar är att en del kajtare verkar helt ha tappat känslan för omdöme. Det spelar ingen roll om utövaren har kontroll, de som står 20 meter bort med barnvagn/hund/rullator/svampkorg/hemorrojder har inte en blekaste aning om att du har det. Om du nu har det.

Dessutom är jag inte förvånad längre över att det blir konflikter mellan kajtare och andra som råkar vara på samma strand.
    Till exempel, söndagen den 6:e juli var det ganska lugnt väder men ändå surfbart för kajtare på Skälåker. Jag satt på bänken på högra sidan av stranden och kollade på några vindsurfare som höll sig längre ut.
    Tre kajtare, varav en med en gul kite och en kokainmatad tax som sprang längs stranden, körde precis vid strandkanten. Jag hade kajten precis framför mig flera gånger, hade jag tagit några steg närmare stranden hade jag kunnat ta i den. Jag kan hantera att ni surfar så, men värre är att det var en tysk barnfamilj nere på stranden och ett svenskt par med hundar. Varför i hela helvete är man så dum att man placerar kajten precis över huvudet på personer som uppenbart inte har anknytning till sporten, och dessutom precis ovanför huvudet på barn? Nu var det inte bättre än att jag hörde hur snacket gick hos de som stod på stranden, och jag kan lugnt påstå att om ni tyckte att det var ballt att kajta som ni gjorde, så lär det inte ta lång tid innan totalförbud är ett faktum på Skälåker. Tyvärr hann ni dra innan jag fick tag på er. Men det är ju inte så många som har en genomblöt ADHD-tax med sig, så det ska nog inte vara så svårt att känna igen er.

Dessvärre tror jag inte att det är större skillnad på någon spot i jämförelse, det finns alltid nån dåre som sänker för alla andra. Men om inte kajtsporten blir självsanerande inom kort lär det bli fler förbud.

Enda anledningen till att jag bevakar kitekonfen är för strandskyddet skull och alla diskussioner om just förbud eller skyddsområden. Dessvärre blir surfförbud generella och drar allt över en kam. Bra att ni håller en nivå lägre en Glocalnet i sådan lägen.
    De stackare som jobbar hårt för att behålla Varberg öppet för alla surfare: Ni jobbar i motvind. Stå på er.

• mrpatric

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:29

Olyckor händer alltid, man har körkort men ändå dör folk i trafiken. är inte enda “riskfria” alternativet en avsedd plats för kitare där badare vistas på eget ansvar? och så får vi avstå från att åka där badare håller till. Det är väldigt tråkigt det som hände men om man får en strand att använda så kan man även “rensa” upp den från föremål som kan skada oss kitare.

• sourra

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:36

Kom igen Svenne, hur kan du påstå att problemet inte tas på allvar? En glåmig kommentar av 30 och du väljer att hänga upp dig på den. Skit samma, du berör i alla fall huvudproblemet: Dåligt omdöme. Att hålla på att tricka eller ligga och köra nära land när det finns folk bara en linlängd downwind om en är åt helvete.

Sida 2 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Apelviken:Turist fick kite i huvudet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.