Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Apelviken:Turist fick kite i huvudet
-
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det här var ju den mest konstruktiva tråden på länge och folk verkar ju absolut ta det på allvar. Vi måste visa på handling i sådana här och liknande fall.
Jag håller helt och hållet med dig att det är hur icke-surfaren UPPLEVER situationen som är helt avgörande och inte om vi säger att vi hade kontroll eller inte. Därför måste vi hålla sådana avstånd så att det inte ens finns en chans att en badare blir rädd, dvs avstå från platsen helt och hållet eller hålla sig goda flera hundra meter bort.
Min fråga är: Hur informerar man de som inte är locals och inte hänger på Steffo? Och hur skall vi självpolisa att det efterföljs?
Svenne;482756 wrote:Det spelar fan ingen som helst jävla roll om snubben föll platt på marken eller flög 25 meter. Han blev rädd OCH skadad – och förmodligen 10-20 till som såg vad som hände blev rädda och sprider dagens händelse vidare. Hur många prenumeranter har Varbergsblaskan? Sådär, nu har ni en majoritet mot er igen. Det känns förbannat korkat att komma med liknande dumdryga kommentarer när skadan redan är skedd. Det är ett fåtal som jobbar som fan för att surfet oavsett vad vi surfar med ska överleva på de få men bra stränder vi har och jag kan lugnt påstå att ni inte direkt hjälper dem. Det spelar ingen roll om det var norrmän eller inte. Vi kan ju alltid vända på det. Vi ser till att förbjuda utländska surfare, så kan vi se hur bra bemötta svenska surfare blir utomlands.Det jag inte fattar är att en del kajtare verkar helt ha tappat känslan för omdöme. Det spelar ingen roll om utövaren har kontroll, de som står 20 meter bort med barnvagn/hund/rullator/svampkorg/hemorrojder har inte en blekaste aning om att du har det. Om du nu har det.
Dessutom är jag inte förvånad längre över att det blir konflikter mellan kajtare och andra som råkar vara på samma strand.
Till exempel, söndagen den 6:e juli var det ganska lugnt väder men ändå surfbart för kajtare på Skälåker. Jag satt på bänken på högra sidan av stranden och kollade på några vindsurfare som höll sig längre ut.
Tre kajtare, varav en med en gul kite och en kokainmatad tax som sprang längs stranden, körde precis vid strandkanten. Jag hade kajten precis framför mig flera gånger, hade jag tagit några steg närmare stranden hade jag kunnat ta i den. Jag kan hantera att ni surfar så, men värre är att det var en tysk barnfamilj nere på stranden och ett svenskt par med hundar. Varför i hela helvete är man så dum att man placerar kajten precis över huvudet på personer som uppenbart inte har anknytning till sporten, och dessutom precis ovanför huvudet på barn? Nu var det inte bättre än att jag hörde hur snacket gick hos de som stod på stranden, och jag kan lugnt påstå att om ni tyckte att det var ballt att kajta som ni gjorde, så lär det inte ta lång tid innan totalförbud är ett faktum på Skälåker. Tyvärr hann ni dra innan jag fick tag på er. Men det är ju inte så många som har en genomblöt ADHD-tax med sig, så det ska nog inte vara så svårt att känna igen er.Dessvärre tror jag inte att det är större skillnad på någon spot i jämförelse, det finns alltid nån dåre som sänker för alla andra. Men om inte kajtsporten blir självsanerande inom kort lär det bli fler förbud.
Enda anledningen till att jag bevakar kitekonfen är för strandskyddet skull och alla diskussioner om just förbud eller skyddsområden. Dessvärre blir surfförbud generella och drar allt över en kam. Bra att ni håller en nivå lägre en Glocalnet i sådan lägen.
De stackare som jobbar hårt för att behålla Varberg öppet för alla surfare: Ni jobbar i motvind. Stå på er. -
Alltså ville bara klargöra… du har alltså 8200 inlägg patrikol?? Det är ju faktiskt heeeeelt sinnessjukt…
-
Lokalt engagemang kommer att krävas om man ska självpolisa det hela. För att kunna göra det så behöver man ju kanske kunna ersätta dem som engagerar sig med bensinpengar iaf. För att få in pengar till det så skulle man ju kunna sälja någon form av licens att få åka. Som sagt utomlands finns det ju stränder som kräver både cert. och försäkring…
-
@Davids 482764 wrote:
Alltså ville bara klargöra… du har alltså 8200 inlägg patrikol?? Det är ju faktiskt heeeeelt sinnessjukt…
Tack men vid senaste läkarkontrollen på jobb så sa dom att jag verkade helt ok
Men jag testas 2 ggr om året så jag får be dom kolla upp mig extra noga nästa gång.
Men riktigt lika många som Rambo har kommer jag nog aldrig upp i!
Känns som att man aldrig kommer i närheten av dessa användarna dom måste vara helt sannslöst sinnessjuka ju!
http://www.surfzone.se/forum/memberlist.php?&order=DESC&sort=posts&pp=30
-
Bra inlägg på kite.no, Fate. Här är länken för er andra:
http://d2901874.u48.hosted.servetheworld.net/?page_id=105&kiteforumid=52790 -
sourra;482716 wrote:Maila den till den adress som anges på surfklubbens hemsida.
Jävlar vad illa detta är, nu krävs handling och det är snabbt. Styrelsen har möte på onsdag. Förslag: Vi skickar ett kort till stackarn som fick kiten i huvet och ber om ursäkt å alla kitesurfares vägar, förklarar att vi tycker det är helt oacceptabelt (för det tycker vi fanimej) och sen får vi följa upp detta med någon form av insändare. Kanske har någon en känning på HN så vi kan få till stånd ett reportage där sporten visas från sin bättre sida och visar på föreningens ansträngningar? Gaaaaah!!!! Jag blir lätt uprörd när jag läser den där artikeln!
Varför inte bjuda in journalisten som skrev artikeln till styrelsemötet. Förklara att vi tar det som hänt på största allvar och är angelägna om att få visa upp en annan bild än den svartmålning som det hittills varit i media. Förklara problemet vi har att nå de som inte är medlemmar av VSK och som inte känner till de nya reglerna. Att vi i VSK jobbar för att främja strandkulturen så att alla kan känna sig trygga och välkomna på våra stränder.
Jag tror också att vi måste få till en uppdelning av stränderna under de hektiska sommarmånaderna.
-
@Yann 482678 wrote:
Tråkigt, nu kommer nog förbudet tyvärr 🙁
Japp och det är väl helt rätt. Vi har fått vår chans och inte tagit vara på den. Folk kan hävda att skyltar sitter dåligt och informationen inte framgår, men det är faktiskt också vårt ansvar att informera de våra på ett så bra sätt som möjligt. Tråkigt men om det blir ett förbud (eller även om det inte blir det) får vi ta tag i att sätta upp lättillgängligare skyltar och informera på forum i våra grannländer. Är det engelsk text på skyltanra förresten?
-
Ja håller helt med, försök att bjuda in en journalist och ge en annan bild. Har dock inga kontakter till detta. Någon annan som har det?
Att dela upp stränderna hade varit bra.
-
Den som drabbades denna gången var ju inte en badande. Det är ju väldigt populärt att promenera på stranden så fotgängare ligger ju i farozonen om någon tappar kontrollen på grunt vatten eller på stranden.
Den som kör in på grunt vatten och fastnar med brädan i botten och kraschar och sedan tappar kontrollen på kiten är ju snabbt uppe stranden. I senare version av rekomendationerna kanske det skulle finnas med att man bör hålla sig på ett visst avstånd även från stranden.
Det är illa nog att någon herre slagits omkull av en kite, tänk om det en annan gång är en barnfamilj ute och går och linorna eller kiten istället skickar iväg barnvagn en bra bit……
-
@christian12345 482771 wrote:
Bra inlägg på kite.no, Fate. Här är länken för er andra:
http://d2901874.u48.hosted.servetheworld.net/?page_id=105&kiteforumid=52790Och även här:
-
sourra;482716 wrote:Maila den till den adress som anges på surfklubbens hemsida.
Jävlar vad illa detta är, nu krävs handling och det är snabbt. Styrelsen har möte på onsdag. Förslag: Vi skickar ett kort till stackarn som fick kiten i huvet och ber om ursäkt å alla kitesurfares vägar, förklarar att vi tycker det är helt oacceptabelt (för det tycker vi fanimej) och sen får vi följa upp detta med någon form av insändare. Kanske har någon en känning på HN så vi kan få till stånd ett reportage där sporten visas från sin bättre sida och visar på föreningens ansträngningar? Gaaaaah!!!! Jag blir lätt uprörd när jag läser den där artikeln!
Jag känner han som är insändarredaktör på HN, om någon skriver ihop något så ska jag försöka att få in den.
-
Någon som är medlem i styrelsen i Varbergs Surfklubb kanske skulle kunna ta på sig det och gå ut och föra talan??!!
-
Intressant tråd att följa. Som outsider känns det som att problemet ibland uppförstoras. Men det är ni som känner er strand bäst och stämmningen från lokaltidningen.
Kanske var det strul på Gålö när Svenne var där den 6 juli men måste säga att det i Stockholm – rent generellt – är mycket bra ordning bland surfare och badande. Å andra sidan har vi inga riktiga stränder så vem kan vi störa? 😉
Hursomhelst; stort tack till alla engagerade som jobbar för en positiv bild. Det gynnar oss allihop. Men snälla, gå inte i fällan med certifikat, licenser eller dyliga egenpåhittade förbudstankar. Informera nybörjare och använd sunt förnuft. Kan man – som på Gålö – få en launch area tilldelad så har man löst de flesta problem. Dialog med kommunen är alltid bra, men det är viktigt att vi som grupp inte uppmålar detta som ett stort problem, då blir det också det i deras egna ögon.
-
@HappyMagnus 482801 wrote:
Intressant tråd att följa. Som outsider känns det som att problemet ibland uppförstoras. Men det är ni som känner er strand bäst och stämmningen från lokaltidningen.
Kanske var det strul på Gålö när Svenne var där den 6 juli men måste säga att det i Stockholm – rent generellt – är mycket bra ordning bland surfare och badande. Å andra sidan har vi inga riktiga stränder så vem kan vi störa? 😉
Hursomhelst; stort tack till alla engagerade som jobbar för en positiv bild. Det gynnar oss allihop. Men snälla, gå inte i fällan med certifikat, licenser eller dyliga egenpåhittade förbudstankar. Informera nybörjare och använd sunt förnuft. Kan man – som på Gålö – få en launch area tilldelad så har man löst de flesta problem. Dialog med kommunen är alltid bra, men det är viktigt att vi som grupp inte uppmålar detta som ett stort problem, då blir det också det i deras egna ögon.
Jag är ordf. i VSK. Har dock just läst artikeln och kan bara säga att “jävla skit”. Folk ska fan kunna gå på stranden utan att vara oroliga för att få en kite i huvudet. Jag bryr mig inte om ifall killen som styrde kiten hade IKO, KSA eller ett jävla diplomatpass. Han har visat dåligt omdöme och brutit mot våra regler punkt slut. Vi ska ha möte på onsdag som Sourra nämnde tidigare och vi får återkomma med våra planer efter det. Skicka gärna tips till den adressen som står på http://www.varbergssurfklubb.se
-
Nu är en ursäktande insändare skickad till HN och ett Krya-på-dig-kort skickat till Tore.
Så jävla kass detta är. Det spelar för fan ingen roll om det är högsommar och crowded på stranden eller om man så kör klockan 05:00 på morgonen i november, det är +2°C ute med snöblandat regn och det bara är en enda person på stranden – man håller inte på och trickar när det finns folk ett par linlängder downwind.
Till Styrelsen:
1) Jag hittar ingen mailadress på hemsidan.
2) Vi får fan styra upp den lokala vett- och etikettinfon och sen bomba alla utländska informationskanaler med den.
Logga in för att svara.