Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Apelviken:Turist fick kite i huvudet

• falle

Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:58

@debkåusf 482936 wrote:

Det låter bra, men vad säger Rune Österberg om att återinföra avlönade livräddare? Detta skulle jag vilja veta innan jobbar gratis åt komunen!

Har för mig att Rune mfl inte tycker det är befogat att ha Livräddare i Varberg. Tornet i norra Apelviken är inte bemannat längre, 4-hjulingen är såld mm. Tanken är att påverka kommunen att återinstallera Livräddarna. Om man får en positiv respons av dem om att Livräddarna verkligen behövs nu och framöver så kan vi kanske ställa upp denna sommaren så det inte händer fler olyckor. Jag tänkte inte att vi skulle “jobba gratis” utan att se det som ett ypperligt tillfälla att vinna +-poäng samt förhindra vidare åtgärder mot kitesurfingen i Varberg. Att ge innan vi får, tycker jag är ett naturligt steg i denna dialog med alla parter. Detta kommer också att leda till att fler medlemmar ansluter sig till klubben. Till exempel kan vi ha flygblad som delas ut till allmänheten i samband med att vi är på stranden…

• gh0st

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:03

Låter som en mycket bra idé Falle.

• nundy

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:14

@johnk 482872 wrote:

Kan vi inte göra en roadtrip till Norges västkust och hämdsurfa?

Sist jag kollade så låg ju Oslo inte på Norges västkust 🙂

Bra idé med livvakter!

• happymagnus

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:37

Det är skillnad på regler och något slags certifikat, körkort eller members only. Håller helt med Blackadder om att alla ska kunna gå på stranden utan att vara rädd. Likaväl som jag förväntar mig under en simtur att varken bli påkörd av båt, vattenskoter eller surfare. Eller för den del påcyklad på gatan… Allt handlar ju om vanligt hänsynstagande.

Det kan ju lätt uppfattas som om det slår ner kites i huvudet på folk litet titt som tätt när man börjar yla om att “det blir förbud nu”. 99,9% av alla surfsessions avlöper ju utan någon som helst dramatik.

Men risken för alla är såklart att någon på parkförvaltningen har en moster vars bridgepartner “nästan träffades av en tokkendäringa drake”… för att snacket hos kommunen sätter igång om förbud. Att vara medlem i en klubb kan tyckas onödigt för en sport som är totalt oorganiserad men jag gillar ändå tanken på att stödja jobbet gentemot kommunen. Om det sedan handlar om livräddningskurser, clean the beach eller vad som helst spelar mindre roll. Det gäller att uppfattas som “en sammling hyvens pojkar”. På det sättet får vi fortsätta leka… Lycka till med dialogen med kommunen. May the force be with you.

• jonasandersson

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:45

Skit bra att det är många som tar detta på allvar…
    Jag är allergisk mot allla typer av föreningar, sammanslutningar, klubbar för inbördes beundran å annat skit… men jag sätter in 100 spänn i allafall.

Mvh Jonas

• pixo

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:56

Det här är inte coolt. Jag vet inte vad de har för kites i norge som kan knuffa en man flera meter men så länge vi skrämmer människor finns det ju risk för förbud. Är inte Apelviken uppdelad för surf och bad, eller är det bara Björkäng?

• yfo

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:59

Norrmännen igen, inte bara ivägen i vattnet alltså….

“Kitesurfarna var från Oslo.”

Sjukt irreterande är dom.

• sourra

Medlem
    15 juli, 2008 vid 22:11

@Pixo 482970 wrote:

Det här är inte coolt. Jag vet inte vad de har för kites i norge som kan knuffa en man flera meter men en hjärnskakning är nog lurig att fejka. Är inte Apelviken uppdelad för surf och bad, eller är det bara Björkäng?

Det är bara Björkäng som är uppdelat. Sätt lite fart på en kite på några kilo så kvittar det nog om kiten har sitt hem i Sverige och Norge. Tänk bara hur det här när en kite kraschar i full fart ned i vattnet.

@yfo 482972 wrote:

Norrmännen igen, inte bara ivägen i vattnet alltså….
    “Kitesurfarna var från Oslo.”
    Sjukt irreterande är dom.

Det var nog bara tillfälligheter att det var norrbaggar. Tro inte att problemet sitter i nationaliteten utan det är mycket okunskap. Ulrik (Blackadder) har kontaktat Rune Ö för att få en bättre placering av skyltarna. Dessutom kommer skyltarna bli fler.

• carl-r

Medlem
    16 juli, 2008 vid 07:50

@sourra 482810 wrote:

man håller inte på och trickar när det finns folk ett par linlängder downwind.

Hur farligt är trickande kitare? Jag är vindsurfare och har ingen aning själv om riskerna mer än att man har sett filmer om folk som har flugit hit å dit in i träd osv.
    Anledningen att jag frågar är att det var en snubbe på surfstranden i getå som hela tiden vände (och helst i luften) precis inne vid vår strandremsa (som är ungefär lika bred som en kitelina).
    Där går folk i och upp hela tiden. Jag stog i vattnet och skulle beachstarta, när han kom in och gjorde ett hopp där han startade 10-15 meter ovan vind och landade 5 meter från mig. Det kändes inte som nån jättefara, mer att man inte hade en aning om hur fasen han tänkte åka och att det va lite lurigt med att tajma sin egen start.
    Hur är det egentligen, är risken stor att skit händer?
    Är det svårt att segla säg 50 meter upp eller ner och vända vid vassen istället?

• patrikol

Medlem
    16 juli, 2008 vid 07:57

@Carl R 483011 wrote:

Hur farligt är trickande kitare? Jag är vindsurfare och har ingen aning själv om riskerna mer än att man har sett filmer om folk som har flugit hit å dit in i träd osv.
    Anledningen att jag frågar är att det var en snubbe på surfstranden i getå som hela tiden vände (och helst i luften) precis inne vid vår strandremsa (som är ungefär lika bred som en kitelina).
    Där går folk i och upp hela tiden. Jag stog i vattnet och skulle beachstarta, när han kom in och gjorde ett hopp där han startade 10-15 meter ovan vind och landade 5 meter från mig. Det kändes inte som nån jättefara, mer att man inte hade en aning om hur fasen han tänkte åka och att det va lite lurigt med att tajma sin egen start.
    Hur är det egentligen, är risken stor att skit händer?
    Är det svårt att segla säg 50 meter upp eller ner och vända vid vassen istället?

räkna med 100m downvind som en fara

• carl-r

Medlem
    16 juli, 2008 vid 08:04

@patrikol 483014 wrote:

räkna med 100m downvind som en fara

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår ditt svar… Skulle du kunna utveckla lite?

• byguy

Medlem
    16 juli, 2008 vid 08:17

Igår gick rainbow attraktionen sönder på Liseberg i Göteborg. 36 personer blev skadade. Ingen kräver att Liseberg skall stänga. All mänsklig aktivitet kan förorsaka olyckor. Det är knappast möjligt att kiting kan uppnå en noll-vision.

• hengo

Medlem
    16 juli, 2008 vid 08:26

@sourra 482973 wrote:

Sätt lite fart på en kite på några kilo så kvittar det nog om kiten har sitt hem i Sverige och Norge. Tänk bara hur det här när en kite kraschar i full fart ned i vattnet.
    .

nu ska jag väl hålla mig till ämnet men blev nyfiken. Går det verkligen?? Under alla år jag kiteat och sätt folk få kites crashade in i sig har det faktiskt varit helt smärtfritt. Är det fysiskt möjligt att en vuxen karl kan flyga iväg flera flera meter av att bli träffad av själva kiten? Nåja, han fick ju trots allt hjärnskakning så något måste ju hänt.

Hur som helst, att få en kite på sig är farligt. Och att jag aldrig sätt någon “olycka” pga detta är nog mest tur.

• blackadder

Medlem
    16 juli, 2008 vid 08:36

@byGuy 483026 wrote:

Igår gick rainbow attraktionen sönder på Liseberg i Göteborg. 36 personer blev skadade. Ingen kräver att Liseberg skall stänga. All mänsklig aktivitet kan förorsaka olyckor. Det är knappast möjligt att kiting kan uppnå en noll-vision.

Skillnaden är väl att Liseberg har en plan för säkerhet som de jobbar med och tar sedan ansvar för eventuella händelser och förbättrar säkerheten. De är dessutom skyldiga enligt lag att uppfylla vissa säkerhetskriterier. Det vi som kiteförening kan göra är att etablera en plan för bättre säkerhet och sedan göra allt vi kan för att se till att folk lever upp till dem. Sedan kommer naturligtvis olyckor att inträffa ändå, men då har man åtminstone gjort så gott man kan. En olycka kanske bidrar till att man hittar luckor i den plan man kommit fram till och då kan förbättra den. Gå med i VSK!!!!

• neven

Medlem
    16 juli, 2008 vid 08:41
    byGuy;483026 wrote:

Nä, men man skall väl göra så mycket man kan för att undvika olyckorna…?? Jag tror att Liseberg har ganska höga krav på sig vad gäller underhåll som säkert kommmer att skärpas efter det här eller vad tror du? Man behöver inte acceptera olyckor bara för att dom sker.

hengo;483029 wrote:
    nu ska jag väl hålla mig till ämnet men blev nyfiken. Går det verkligen?? Under alla år jag kiteat och sätt folk få kites crashade in i sig har det faktiskt varit helt smärtfritt. Är det fysiskt möjligt att en vuxen karl kan flyga iväg flera flera meter av att bli träffad av själva kiten?

Tror att det är svårt med en depowrad kite och det är den ända jag själv fått på mig. Men en kite i full fart, fullt powrad kan nog få en att flyga lite.

Sida 6 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Apelviken:Turist fick kite i huvudet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.