Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Apelviken:Turist fick kite i huvudet
-
@byGuy 483026 wrote:
Igår gick rainbow attraktionen sönder på Liseberg i Göteborg. 36 personer blev skadade. Ingen kräver att Liseberg skall stänga. All mänsklig aktivitet kan förorsaka olyckor. Det är knappast möjligt att kiting kan uppnå en noll-vision.
Och det argumenteras som vanligt som att det bara finns två alternativ: Kitesurfing tillåtet eller kitesurfing förbjudet.
Det är FEL.
Det finns minst tre alternativ: Kitesurfing tillåtet och helt oreglerat, kitesurfing tillåtet men på något vis reglerat eller kitesurfing förbjudet.
Ingen kräver att Liseberg ska stänga men om de fick för sig att bygga en berg- och dalbana som helt saknade säkerhetsbyglar och annat som håller fast passagerarna så skulle den säkert tvingas stänga innan den ens öppnat.
-
Kanske dax att vi får livräddare i Apleviken under juli aug som kan hålla lite ordning och upplysa vad som gäller. Känns som behovet finns.
Ulrik har ni pratat med kommunen om det?
-
Drev dessa frågor för 3år sedan i VVK med kontakter med kommunen Rune Ö och Hans L på marknad Varberg, detta resulterade i de skyltar som finns på parkeringen i Apelviken (vet ej om de är kvar). Utgångspunkten då var att infomera och föreslå istället för att påbuda.
Dessvärre är situationen nu sådan att se kitare och övriga samsas i gemensam harmoni ganska långt borta.
Skylten med de “regler” som finns i ex Läjet idag är ett bra initiativ men tyvärr uppnår den inte avsedd verkan. Den är otydlig och ger utrymme för lika många tolkningar som det finns kitare på stranden. Om kitesurfing överhuvudtaget skall få utövas i ex Läjet så krävs tydliga regler och avlysta ytor. Sen behövs ett antal personer som har någon form av sanktionerat ansvar från kommunen/klubbar att informera och tillrättavisa personer som inte följer reglerna. Kan enkelt lösas genom att de som kitar regelbundet på samma spot får det ansvaret. Funkar på liknande sätt inom flera andra sporter där det finns risker för andra än utövaren. Det som krävs är ramar och någon/några som ser till att det följs, att överlåta ansvar till individer utan riktlinjer fungerar inte. -
@kalabra 483038 wrote:
Drev dessa frågor för 3år sedan i VVK med kontakter med kommunen Rune Ö och Hans L på marknad Varberg, detta resulterade i de skyltar som finns på parkeringen i Apelviken (vet ej om de är kvar). Utgångspunkten då var att infomera och föreslå istället för att påbuda.
Dessvärre är situationen nu sådan att se kitare och övriga samsas i gemensam harmoni ganska långt borta.
Skylten med de “regler” som finns i ex Läjet idag är ett bra initiativ men tyvärr uppnår den inte avsedd verkan. Den är otydlig och ger utrymme för lika många tolkningar som det finns kitare på stranden. Om kitesurfing överhuvudtaget skall få utövas i ex Läjet så krävs tydliga regler och avlysta ytor. Sen behövs ett antal personer som har någon form av sanktionerat ansvar från kommunen/klubbar att informera och tillrättavisa personer som inte följer reglerna. Kan enkelt lösas genom att de som kitar regelbundet på samma spot får det ansvaret. Funkar på liknande sätt inom flera andra sporter där det finns risker för andra än utövaren. Det som krävs är ramar och någon/några som ser till att det följs, att överlåta ansvar till individer utan riktlinjer fungerar inte.Ja vi gör så gott vi kan. Det är inte så lätt att få ut budskapet till alla dock.
-
@hengo 483029 wrote:
Är det fysiskt möjligt att en vuxen karl kan flyga iväg flera flera meter av att bli träffad av själva kiten?
Det framgår ju aldrig hur han blev träffad. Kan tänka mig att om man träffas i ryggen (och bakhuvudet) med LE när kiten far horisontellt rätt genom powerzone så kan man få en rätt lång luftfärd.
-
ja sant kanske går.
blev sugen på att forska vidare i ämnet, skulle haft några bilkrocksdockor -
Carl R;483011 wrote:[..]han kom in och gjorde ett hopp där han startade 10-15 meter ovan vind och landade 5 meter från mig. [..]
Det är alltid dumt att hoppa några meter upwind om folk, speciellt om de inte är kajtare och förstår vad som händer och kan bli rädda. Om han utsatte dig för någon större risk är nästan omöjligt att säga; det beror på massor av faktorer såsom talang, erfarenhet, hoppets svårighet och vind.
Faktum är att det kan vara riskabelt att bara gå förbi någon upwind med en kite om man har dålig vind då draken kan dratta ner helt plötsligt i ett vindhål. Det är dock osannolikt att detta händer och man måste hoppas på att var enskild kajtare tar sitt ansvar och värderar situationen de är i. Det hela är mycket svårt att värdera som nybörjare och därför är det helt okej för alla att gå fram till kajtare och fråga om det inte är farligt för andra, det de håller på med.
Carl R;483011 wrote:[..]Hur är det egentligen, är risken stor att skit händer?[..]Som sagt, det är helt situationsavhängigt. De 100m som Patrik snackar om är worst case (nybörjare med dålig utrustning i dålig vind klantar sig). Personligen försöker jag hålla mig mer än 50m upwind om åskådare när jag försöker sådant jag inte har koll på, men om jag bara vänder under normala förhållanden så kan jag nog komma inom 30 ibland även om det inte är god sed.
hengo;483029 wrote:nu ska jag väl hålla mig till ämnet men blev nyfiken. Går det verkligen?? [..]Vet inte med vuxna, men jag såg en gång en backstallad 17-kvadratare få fart och åka in i en fyraåring. Jäklar vad det flög plastspadar, unge och gula hinkar åt alla håll.
hengo;483029 wrote:[..]Under alla år jag kiteat och sätt folk få kites crashade in i sig har det faktiskt varit helt smärtfritt. [..]Sist jag fick en drake crashad på mig så slutade det med att jag hade linorna runt halsen samtidigt som klanten som styrde drog i quickreleasen. Som tur är han jag trassla ut huvudet innan bommen studsade förbi mig och draken började loopa. Vill inte tänka på vad som skulle hänt annars.
-
@hengo 483067 wrote:
ja sant kanske går.
blev sugen på att forska vidare i ämnet, skulle haft några bilkrocksdockorLäge att tipsa Mythbusters? Dom skulle LÄTT testa! Alla förutsättningar finns:
* Roliga leksaker
* Mycket power
* Folk som flyger ivägEn oslagbar kombination!!
/j
-
[QUOTE=sourra;
Det var nog bara tillfälligheter att det var norrbaggar. Tro inte att problemet sitter i nationaliteten utan det är mycket okunskap. Ulrik (Blackadder) har kontaktat Rune Ö för att få en bättre placering av skyltarna. Dessutom kommer skyltarna bli fler.Klart det finns svenskar med. Men väldigt ofta har dom faktiskt varit mkt jobbiga.
-
@christian12345 483068 wrote:
Sist jag fick en drake crashad på mig så slutade det med att jag hade linorna runt halsen samtidigt som klanten som styrde drog i quickreleasen. Som tur är han jag trassla ut huvudet innan bommen studsade förbi mig och draken började loopa. Vill inte tänka på vad som skulle hänt annars.
Jjo alltså får man linorna på sig e de skitfarligt, inge snack om saken. Syftade på själva kiten
-
Det lutar åt att vår insändare kommer med imorgon. Tydligen är vi inte de enda som har skickat insändare i ämnet…
-
om SKYLTAR…
kan man inte ha dom på själva stranden också, mellan sanden/gräset (tänker på Björkäng bl a.) varje 100 meter med kryssade kite åt campingen norrut & glad gubbe kite söder över? sedan vore det kanon om det kunde läggas ut en hel rad med bojjer i vattnet för avgränsingen till campingens badare så man inte heller där missuppfattar begränsningen för jag har aldrig sett den där omtalade bojen alls…
Med tät skyltning kan man som kitare inte missa dessa lika lätt som infarts skyltningen för att undvika missförstånd eller är jag fel ute?
//Johnny
-
byGuy;483026 wrote:Igår gick rainbow attraktionen sönder på Liseberg i Göteborg. 36 personer blev skadade. Ingen kräver att Liseberg skall stänga. All mänsklig aktivitet kan förorsaka olyckor. Det är knappast möjligt att kiting kan uppnå en noll-vision.
Läs på GP:s hemsida…!! Finns massor med folk som kräver att liseberg skall stänga.
Din inställning gör mig rädd, Olyckor kommer alltid hända men många kan undvikas och lindras. Det är bl.a. därför vi har säkerhetsbälten i bilen, blinkers för att visa vart vi är på väg, signalhorn för att uppmärksamma andra, Trafikljus,Rondeller m.m, Det är också därför alla kör på höger sida vägen.
Folk med din inställning gör att utvecklingen i samhället stannar!
Folk med din inställning borde varken få finnas i trafiken eller med en Kite! -
Problemet är helt klart nybörjare o idioter som kör för nära land!
Logga in för att svara.