Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är 113L lite för mycket kanske?

Taggad: ,

• Är 113L lite för mycket kanske?

Publicerad av fidgetfish på 27 oktober, 2003 vid 07:03

Tja, behöver lite hjälp. Funderar på en Jp fs 113 men är lite osäker på storleken. Själv väger jag 75-80 kg och är väl inte så grymt bra (ännu). Jag vill kunna bränna runt och hoppa en del så det känns hyfsat viktigt att jag inte köper någon val.
    Hoppas någon tycker till! Tack!

marra svarade 20 år, 12 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • frippe-s

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 08:00

tjena fishy!
    jag började köra freestyle på en 104-litrare och jag väger drygt 80, funkade perfekt! Nu vill ja absolut inte ha mer volym, men jag antar att det beror en del på i vilka vindar du vill kunna köra också. Jag tänker inte köra med större än sexhalv iaf och ner till femnoll funkar min perfe, sen fåre bli vågisen..
    gl
    /fralle

• sinclair

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 08:03

Med en 113 liters bräda kommer du få många dagar på vattnet. De dagarna som det blåser mkt kommer dock inte var lika roliga mer än större bräda. Skulle jag vara dig så skulle jag köpa en JP 105 liters bräda. Jag har en sådan men jag väger 95 kg. Jag tycker att jag fått många härliga dagar på vattnet med den. Brädan du skall köpa kommer det bli den enda brädan du har?

• fidgetfish

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 08:08

Ja det blir nog inte någon fler bräda än på ett tag utan den bräda jag köper kommer nog att få funka som endabräda någon säsong eller så. Hur är det att komma upp i luften med 113L?

• sinclair

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 09:31

Det skall inte vara speciellt mkt annorlunda än med en 105 liters bräda. Den stora skillnaden är att visa manövrar blir lite mer tunga att utföra. Sen blir en 113 liters bräda lite hoppig i hårdare vindar. Jag tycker att 113 liter är bra om du skall ha det som enda bräda och vill få mkt tid på vattnet.

• styret

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 10:09

jag kör 108 liter freestyle och är toknöjd med den. go big or go home, som vi säjer på haga.

får mycket tid på vattnet. min har ett par år på nacken så den är väl inte riktigt lik JP:n iofs.

• fidgetfish

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 17:32

Det här låter ju bra =). Ärligt talat så trodde jag det skulle vara lite mer tveksamt med en fs på 113L. Nu får jag ju en anledning att satsa på en liten vågis om csn tillåter.

• styret

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 19:37

det tycker jag dom får ta och skjuta till för.

• niklas_s

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 21:27

lite mer volym e inte fel. har en compstyle på 110 liter som ja e mycket nöjd med. även om ja blir mobbad i fiskebäck för att ja inte kör 92liters maxride som alla andra.

• frippe-s

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 08:23

go small or go home som vi säger här i skåne (?) tongue.gif …ärligt talat så tycker jag att 20 liter plus ens vikt e ett perfe riktmärke vad gäller volym på freestylebräda…om man nu inte tänker ge sig ut å pumpa pumpa, plana 100 meter istället för inte alls för att därefter stå å guppa ett tag å så på de igen…i 5-7 m/s med ett 7.0…de e vad jag tycker iaf..
    /fralle

• calle_b

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 19:43

Tjo!

Kan bara instämma där! Fast är ni tyngre i skåne?
    Här kör jag vikt+15=lysande wink.gif

Ha d gött

• jonasp

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 19:53

hur långt ner funkar 113-115l.?
    Min lilla bräda funkar bra med 5,0 o sådär med 6,0 men ner till 5,5 borde man väl iallafall kunna köra utan att det blir för mycket?

• frippe-s

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 22:33

nej men mer vältränade vilket gör sitt till vikten, hähä.. hursom, faktum är att de finns som kör med 10+ åsse… tongue.gif
    /fralle

• wiseguy

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 09:58

Enligt mig så är det inte vinden så mycket som begränsar hur små segel amn kan köra utan vågorna. Stora chop som det tex blir i björkvik gör en stor bräda orolig att segla,ovavsett om det blåser 5.5 eller 6.0 tycker jag.

• jonasp

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:34

Ja det stämmer nog men min lilla bräda på 88l. klarar 6,0 om det e bra tryck o vågor e inget problem med den, snarare att få pop i lite mindre vågor pga bredden 53,5 om jag inte minns fel så jag letar efter en ny lättvindsbräda (snarare beg. men ny för mig). ska nog till bromma idag o kolla lite brädor o segel.

• getwet

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 11:32

Härligt och se att många av oss har olika uppfattningar och erfarenheter angående storlek mm. Det tyder på att vi seglar olika och väljer därefter.
    Själv tycker jag att segelstorleken har mindre betydelse. Brädans storlek och fenan är nästan det viktigaste
    redskapet förutom att rigga rätt. Jag byter hellre fena än riggar om eller byter bräda.
    Jag tror fler skulle pröva på att kitta upp sin fenbag på ett par till. Ser ofta surfare som kommer fullastade med segel och bara två fenor. Att trimma seglet ett snäpp till och lära sig det samt byta fena sparar många omriggningar…….och är bra mycket billigare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är 113L lite för mycket kanske?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.