Senaste nytt Forums År 1988…

  • År 1988…

    Publicerad av Knatte på 5 november, 2003 vid 16:04

    Tänkte göra ett litet bildspel, på hur surfprylarna såg ut förr.
    Fick inspirationen när jag bläddrade i ett gammalt Surf-sport från 1988.
    Det borde finnas en del som kommer drabbats av nostalgi, här och nu smile.gif
    Såg här såg seglerna ut, på den tiden, då Cut away var på modet.

    johan svarade 20 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2003 vid 16:05

    På den tiden seglade/tävlade man fortfarande på rundbottnade brädor..

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2003 vid 16:07

    Det fanns ett färgglatt märke Klepper, som fortfarande inte hade gått i konkurs pga reklamationer på 272:an grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2003 vid 16:08

    Janne hade precis startat upp sin Surfaffär i GBG och priserna var lite lägre på den tiden. cool.gif

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2003 vid 16:10

    F2 var faktiskt det bästa du kunde köpa på den tiden. Formen på brädorna är väl lite olika jämnfört med dagens mått smirk.gif
    Det är inte dåligt att slänga in 8 st stroppar på en bräda smirk.gif

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2003 vid 16:13

    Så var inte Anders Bringdal äldre en så här! smile.gif

  • surf_matz

    Medlem
    5 november, 2003 vid 16:19

    COOOOOOOOOOLT!

  • oskie

    Medlem
    5 november, 2003 vid 17:10

    det var bra förr, även om man inte surfade då. allt jag minns från åttitalet är långa och varma somrar. smile.gif

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2003 vid 17:15

    Tror att man tilläga… varma, soliga och blåsiga sommrar smirk.gif
    Men minnet kan ju spela en ett spratt. Då seglade jag stora course racers och jag planade lite tidigare på den tiden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2003 vid 21:03

    smile.gif jag ler stoooooooooooooooort! Klepprarna var grymt snygga. Jag hade ett Art -89 med cutaway…samma som Arto…

  • skywalker

    Medlem
    5 november, 2003 vid 22:10

    Kanontråd !!!

    Klepper va grejer det. Hade ett segel och en våghängsele (rosa dessutom). Seglet var det första jag åkte med överhuvudtaget…

  • andreas-t

    Medlem
    6 november, 2003 vid 08:24

    🙂 Min klepper 272 ligger kvar i en skrubb på landet. Det var tider det! Min köpte jag begagnad (redan “sprucken”) till ett bra pris på Bromma Skidsport -89, då de fortfarande höll till på Kvarnbacksvägen. Sprickproblemet på -88:orna som fick Klepper att konka var egentligen bara ett kosmetiskt problem, men det såg rätt läskigt ut, så jag förstår att det kom in många på reklamation. Till 88:orna testade Klepper med ett ytterlager av PC (polycarbonat) för att få en mycket snygg och reptålig ytfinish (istället för klarlack). Problemet var att PC-skiktet tålde töjningar sämre än den underliggande glas/epoxyn, vilket gjorde att PC-skiktet sprack där det var stora påkänningar, som kring fenboxen, vid stroppar och mastfot. För ögat så det ut som om brädan var klar för soptunnan, men egentligen var det ingen fara. Jag körde runt med min “spruckna” bräda utan problem under flera år. Jag tog fram och testade den härom sommaren – det är ju ett helt dansgolv mellan främre stroppen och mastfoten!!! För övrigt gick brädan faktiskt förvånansvärt bra!

    /Andreas

  • imported_borje

    Medlem
    6 november, 2003 vid 08:47

    Jag har haft en kläpper en gång smile.gif Där mastfoten skulle sitta var i plast och det rök sönder första gången jag körde på den.

  • karnan

    Medlem
    7 november, 2003 vid 08:38

    Med tanke på att jag seglat en Klepper hela sommaren så värmer förstås era nostalgiska tillbakablickar lite extra. Köpte den av min svåger för en flaska Wiskey i juni. Jag tror han har haft den liggande sedan vi lärde oss segla på det glada 80-talet. Fick lägga någon vecka på att reparera den och framförallt få ordning på den förbenade mastfoten (seglade av den två gånger första dagen:-). Utan erfarenhet från moderna bräder tycker jag den går förhållandevis bra, speciellt med 6.0 och 10-12 m/s. Jag har dock inte lyckats räkna ut vilken årsmodell det är. S-106 heter den och har centerbord, tre fenor och sex stroppar. Nästa sommar planerar jag att byta upp mig så där en tjugo årsmodeller. Kleppern går då vidare till ättelägget, och förhoppningsvis har den en a två säsonger kvar innan den pulveriseras.

    /Johan

  • surfen

    Medlem
    7 november, 2003 vid 08:54

    Grattis till att ha lärt sig surfa på en Klepper, mjuka som en gammal banan och sköra som glas, men jag tror dom kom 1984-85 och poppis var dom också lättseglade men mjuka.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2003 vid 09:59

    man ska inte heller glömma bommarna utan snabbkoppling..eller hängeselarna med kroken ovanför bröstkorgen…eller mastfötterna som hade nån slags svällfunktion och hade en tendens att lossna..eller cykelturerna med vagn och min Twist 390. Long John rules

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums År 1988…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.