Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är 2006 året då man skall se till att shoppa upp sig?

• Är 2006 året då man skall se till att shoppa upp sig?

Publicerad av dr-masse på 17 juni, 2006 vid 14:52

Alltså, jag söker ju alltid efter diverse mer eller mindre tveksamma svepskäl för att motivera min ständiga surfprylstörst, men nu tycker jag mig se tecken i skyn (eller sydostasien) som faktiskt får mig att riktigt känna turbulensen i plånboken… 😀

Till nästa säsong ser det ut som om

1. Brädor och mycket annat kommer att bli dyrare pga högre oljepriser. Påverkar kostnader för material, tillverkning och transport. Uttalat i bland annat boardseekermag.com.

The increasing oil prices worldwide are about to have an effect on the price of our windsurfing equipment.

The cost of oil based materials is increasing and of course there is an increase in logistical prices as well. The windsurfing industry has reached a point where retail prices will have to be increased.

Nothing official has been released yet, but this is what we do know:

• The increase is likely to effect ALL brands (almost everyone buys their materials from the same supplier)
    • The biggest increases are likely to be seen on sails and components (up to 12% increase)
    • Boards will also increase but probably by a smaller margin

The new prices will be introduced with the new 2007 model releases

2. Kolfiber börjar bli dyrt på riktigt. Till nästa säsong ser det ut att bli mindre av denna ädla favoritvara i brädorna = tyngre brädor. Bekräftat av bland annat Craig Gertenbach på Fanatics forum. Kommer helt klart att påverka priserna på grejor med mycket kol i, dessutom.

”Actually compared to the 07 line of NewWaves, the Allwaves are relatively light, considering the lack of CarbonKevlar – both are double sandwich, the Allwave being only glass and the NewWave will be again CKS…..all waveboards from major brands are likely to get slightly heavier, esp those with CKS layups, as we have had to respecify some boards due to lack of materials or unavoidable price increases in part. But we hope to still be amongst the lightest in the market.”

Så, vill man köpa lätt, koligt och fint till rätt pris – handla 2006.

Själv funderar jag faktiskt på att, håll i er nu, behålla prylarna (brädorna i alla fall) lite längre och räknar iskallt med bättre begpriser nästa år då standard blir både dyrare och tyngre. Fast jag är ju sugen på att byta alla segel, oah!

Jag kan se konnosörerna sakta dra fingrarna över en Fanatic NewWave 78:a om några år. ”Du, det där är en 2005:a, va?”. ”Japp!”. ”Fasen, näst sista året då det verkligen var rejält med kolfiber i brädorna! En sådan skulle man ha haft. Men nu är det 2009 och inte lika kolrikt längre, suck!”.

Shoppa På!

Oregistrerad svarade 18 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • pure

Medlem
    17 juni, 2006 vid 18:46

Hur stor del av kostnaden att ta fram en bräda är material kostnad? Tror att dom bara unyttjar situationen för att ha en anledning till att höja priserna… och hur mycket plast är det egentligen i ett segel om man buntar ihop kalaset 🙂

• dr-masse

Medlem
    18 juni, 2006 vid 06:27

Njäe. Bristen på kolfiber är nog rättså allmän. Och att oljepriset är högt är väl inte direkt någon hemlighet. I seglen är det nog inte plasten som är det direkta problemet, utan snarare kevlarband och annat skoj.

Men visst – ibland utnyttjas prishöjande faktorer till att höja priset än mer. Men jag tror nog att surfbranschen inte gärna höjer priset hur som helst, man är nog rättså medveten om var gränsen går för att kunna sälja vettiga volymer. Inte många skulle betala typ 25 000:- för en vindsurfingbräda… 😉

• Oregistrerad

Gäst
    18 juni, 2006 vid 16:55

Man får hoppas att konkurrensen fungerar så kommer det vara själreglerande, Tror dock enligt ovanstående inlägg att materialkostnaden är försumbar. det är snarare utveckling/tillverkning samt försäljarledet som står för den större delen av kostnaderna.

dr Masse wrote:
    Njäe. Bristen på kolfiber är nog rättså allmän. Och att oljepriset är högt är väl inte direkt någon hemlighet. I seglen är det nog inte plasten som är det direkta problemet, utan snarare kevlarband och annat skoj.

Men visst – ibland utnyttjas prishöjande faktorer till att höja priset än mer. Men jag tror nog att surfbranschen inte gärna höjer priset hur som helst, man är nog rättså medveten om var gränsen går för att kunna sälja vettiga volymer. Inte många skulle betala typ 25 000:- för en vindsurfingbräda… 😉

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2006 vid 17:23
    Oregistrerad wrote:
    Man får hoppas att konkurrensen fungerar så kommer det vara själreglerande, Tror dock enligt ovanstående inlägg att materialkostnaden är försumbar. det är snarare utveckling/tillverkning samt försäljarledet som står för den större delen av kostnaderna.

Nej, materialkostnaden är inte försumbar utan högst relevant. Tiiverkningen i Thailand är snarare rätt okänslig för hur mycket tid man lägger ned (billig arbetskraft). En lite halvinitierad gissning är att brädorna från Cobra går upp 5-10% (tillverkarnas pris) och risken är att det går ”rakt igenom” till kunden. Enda anledningen att det inte skulle bli så är om det bedöms som marknaden är allt för priskänslig och de olika leden istället väljer att minska sin avans. Eftersom det hela i princip gäller alla brädor (med större effekt ju exklusivare material) är min gissning att priserna kommer gå upp ett snäpp.

Som det antyds ovan kan dock en lösning för tillverkarna vara att köra med lite billigare material och därmed ta ut en del av prisökningen på fiber i högre vikt på brädorna.

• Oregistrerad

Gäst
    18 juni, 2006 vid 17:50

[QUOTE=Ola H
    Nej, materialkostnaden är inte försumbar utan högst relevant. Tiiverkningen i Thailand är snarare rätt okänslig för hur mycket tid man lägger ned (billig arbetskraft). En lite halvinitierad gissning är att brädorna från Cobra går upp 5-10% (tillverkarnas pris) och risken är att det går ”rakt igenom” till kunden. Enda anledningen att det inte skulle bli så är om det bedöms som marknaden är allt för priskänslig och de olika leden istället väljer att minska sin avans. Eftersom det hela i princip gäller alla brädor (med större effekt ju exklusivare material) är min gissning att priserna kommer gå upp ett snäpp.

Som det antyds ovan kan dock en lösning för tillverkarna vara att köra med lite billigare material och därmed ta ut en del av prisökningen på fiber i högre vikt på brädorna.

håller nog inte med dig riktigt där, Råmaterial-kostnaden är inte speciellt hög, Däremot så kostar förädlingen av materialet en del då det ganska dyra maskiner som behövs för det som inte är så påverkade av arbetskostnaden.
    Och framförallt att brädor tillverkas i relativt små volymer som gör att vi inte är så många som skall dela på utvecklingskostnad och distrubition av brädor/segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är 2006 året då man skall se till att shoppa upp sig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.