Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › År 2010 seglar alla surfare med segelbåtar!
-
År 2010 seglar alla surfare med segelbåtar!
Publicerad av anonym-anvandare på 2 februari, 2001 vid 13:21För då har man utvecklat 3-meters fenor i bly, och brädor som är så feta att man kan ha sovkojer, och seglen kommer att vara på 30 kvm, så man kommer att måsta ha stag som håller masten på plats…Och om det skulle blåsa 0,0 m/s, så har man alltid en inombordare så att man kan glida omkring ändå… Det kallar jag utveckling! /Surfar hellre sällan och med roliga brädor än ofta med brädor som kan klassas som mindre segelbåtar…Det är ju lite av charmen med surfing, just att man aldrig kan vara säker på när man kan surfa, som gör att man blir så peppad när det väl blåser i!
anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
2010? det gör ju många redan nu, på sina fetton och segel över 10kvm… annars håller jag med ….hoppas det stormar hela 2001..
-
Seglar man 30knop plus så spelar det väl inte så stor roll vad man seglar…
-
Det är inte hastigheten det är höjden och flygtiden som räknas : )
-
Jag håller med, det finns inget bättre än den där febriga/stirriga känslan i kroppen när man är på väg till surfet och kollar varenda trädkrona och flagga längs vägen och funderar på om det är 4.5 an eller kanske till och med 3.7 an som gäller.
-
Vad skönt att det finns fler som känner som jag! Surfing är ju ändå en känslosport, allt man gör känns ju så mycket mer, hoppar man en decimeter upp i luften så känns det som en meter… Men jag har svårt för att tro att man kan ha samma känsla med dessa fettobrädor och mastodont-riggar… Sen finns det ju ingen som kan bryta mot lika många hastighetsbegränsningar som en surfare på väg ut till havet en blåsig dag!
-
Lite knepig att ställa sina Willyskippers på, men den håller planingen fin-fint!
Den enda frågan som kvarstår – vilket segel skall jag välja? Hmmmm…. 😉
(förresten, var tog den där utvecklingen om att köra på så SMÅ grejor som möjligt vägen?)
Det här var väl ett rätt typiskt “mitt i vintern inlägg”, men va f-n…
Surfa På!
-
Jo detta måste ju vara pråmen som har allt! Den har spräckt 1-metersvallen i bredd med marginal, och jag lovar att den har fena som är mycket längre än 80 cm.. och den lär surfa vilken dag som helst på året, skulle det bli för kallt så har du ju till och med hytt! Surfa fett!!!!!
-
Den måste jag ha, snacka om att ta vinden från seglarna i lä.
-
Jo fast det blir ju rätt dyrt att betala övervikten om man ska ta den på flyget tyvärr. Och jag har hört att det är långa leveranstider på dom..
-
Mmmm, övervikt är ju inte kul. För att inte tala om boardbagen…
Tror ni att den har flap eller är det månne en skön swallow-tail med dubbla wingers i skön retro-stajl?
Skall hem och köra lite armhävningar. Det lär behövas.
Surfa På!
-
seglar du i 30 knop med en bräda som är bredare än 1m ,(om det inte blåser typ kuling) så får du 1 miljon av Staffan Olsson
-
Det är bara att gå till banken och hämta pengarna
-
Förstår inte riktigt vitsen med denna typ av inlägg? Jag har sysslat med ett antal olika sporter, hobbies och en av de stora orsakerna till att jag tycker windsurfing är det absolut roligaste är att jag också helt själv kan välja när, och i vilken form jag vill utföra det på. Om man nu tycker vågsegling med “småpryttlar” är det ballaste och man nöjer sig med färre seglingsdagar per år så är väl det bra, men det måste väl finnas utrymme för de som tycker att det är helt okej att köra på de nya stora formulagrejorna och på så sätt också få fler seglingsdagar. Det är upp till var och en att välja hur de vill utföra denna fritidsyssla. Jag själv väljer att surfa så mycket jag bara kan oberoende om det är på min wave- eller min course-bräda.
-
Detta ställer till problem för oss.
Som bekant skall vi ju anordna både Formula och freestyletävling på Öland i Juni
(9-10) Vi trodde inte att dom blivit så stora.
Men det nåste ju vara bra eftersom vi skall köra båda grenarna. Det måste ju gå bra brytande vågor i svallet efter dom. Så vi kanske kan köra en vågtävling istället (samtidigt)
Tävlingledningen i ÖWC
PS om vi får in dessa monsters i sundet -
Vid segling “down the line” så kan en 58 cm bred bräda kännas som ett monster.
När det blåser som det oftast gör i Sverige (med plattvaten) så tycker jag 95 cm är i det smalaste laget. Hoppas på ännu mer lättplanade brädor i framtiden så vi kan segla oftare.När det blåser är det “småbrädor” som gäller det är ingen som argumenterar mot det.
Logga in för att svara.