Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är den bra
-
Är den bra
Publicerad av Oregistrerad på 22 mars, 2006 vid 09:32Tänker köpa en mistral vision 150liter från 2000. Hur bra är den kan man köra en v8 9.0kvm. Om man väger 100kg, kan det bli bra drag?
tack
P
styret svarade 18 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Knatte
Gäst22 mars, 2006 vid 09:40Vet inte, om det kan bli bra drag
Men Mistral själva säger att brädan funkar upp till 9.5 Kvm, så det borde fungera. Men du behöver antagligen köpa en större fena än orginal, för att köra så nära maxgränsen -
Oregistrerad
Gäst22 mars, 2006 vid 09:44vad menar du med maxgränsen?
-
Inga problem. Jag hade en Vision 130L och körde 8,5kvm med orginalfenan.
-
Jag har en Vision 150 från 99 som jag kör med 7,7kvm NP Diablo. Jag väger 90 kg och med lite pump planar jag lätt i 6,5-7 m/sek, så du får definitivt bra drag med ett 9 kvm V8 som dessutom väl har cambers. Vision är en riktigt snabb och bra bräda.
Chris
-
Knatte
Gäst22 mars, 2006 vid 18:37Oregistrerad wrote:vad menar du med maxgränsen?
Jag kanske var lite otydlig där 🙂
Men anger Mistral att brädan kan användas ihop med den maximala segsel storleken 9.5 kvm.
Så är oftast inte orginalfenan inte optimal till ett såpass stort segel. Orginalfenan är en komprimiss och ofta behövs en större fena, för att få ut det bästa av brädan ihop med större segel. Självklart funkar det ändå.
Men du kommer missa lite av den (möjliga) tidiga planingen och få lite sämre höjdtagningsförmåga, jämnfört om du seglar med en optimal fenstorlek :smirk: -
Oregistrerad
Gäst23 mars, 2006 vid 10:33Vad säger Ni om att skita köpa vission, men lägga lite till o köpa ny jp slalom? Den är på 136l kostar som F-N om jag väger 98-105kg med 9.0 v8, kan det funka?
-
Knatte
Gäst23 mars, 2006 vid 12:03Oregistrerad wrote:Vad säger Ni om att skita köpa vission, men lägga lite till o köpa ny jp slalom? Den är på 136l kostar som F-N om jag väger 98-105kg med 9.0 v8, kan det funka?
JP slalom kommer gå betydligt snabbare :laugh: Men där handlar det mest om fart och inte så mycket annat.
Men är du duktig och vill satsa på vara snabb, så är valet lätt :smirk: Men befinner du dig i nybörjare till medelgod surfare, så är nog Mistralen lättare att handskas med. Inte lika ömtålig och betydligt lättare att gippa med osv. -
Oregistrerad
Gäst26 mars, 2006 vid 09:44menar du att det är lättare att gippa med, vision? 🙂
Men jag testade en jp super x och det verkar vara också enkel att gippa?Bräadan har en orginal fena på 44cm, så det betyder att jag måste köpa en 50cm eller? Om, jag ska ha v8 9.0?
D
-
Oregistrerad
Gäst26 mars, 2006 vid 10:26Lukas, sälj din Vision istället. Köp något bättre!
-
Knatte
Gäst26 mars, 2006 vid 12:08Oregistrerad wrote:menar du att det är lättare att gippa med, vision? 🙂
Men jag testade en jp super x och det verkar vara också enkel att gippa?Bräadan har en orginal fena på 44cm, så det betyder att jag måste köpa en 50cm eller? Om, jag ska ha v8 9.0?
D
Du måste skilja på JP Super X och JP slalomlinje. Super X passar säkert utmärkt för lite snabbåka och inte allt för avancerade manövrar. Super X är säkert lättgippade och säkert väl så bra, om inte bättre på att gippa, som Mistral Vision 150.
JP slalom är en annan linje och där handlar det bara om att åka fort mellan punkt A och B.
Jag har ingen bra koll på fenstorleken som krävs för ett så stort segel… -
Knatte
Gäst26 mars, 2006 vid 17:46styret wrote:är det inte tänkt att gå att köra slalom med slalombrädan?
Jo, visst kan du köra slalom med slalombrädan. Men det innebär inte att de blir, lika lättmanövrerade som en super X bräda..
Tror fortfarande att en modern slalombräda kräver sin man/kvinna :smirk:Kanske inte lika svåra som ett gammalt spjut. Men tror inte gippegenskaperna är de bästa, i alla fall. Men jag kan ha fel också….:grin:
-
These are serious Racing Machines – not recommended for intermediate windsurfers – but advanced riders who like to go fast will enjoy the thrill of speed.
Ovan saxat fråm JPs hemsida om nya JP Slalom.. Tycker den illustrerar (öh., yeye, ni förstår vad jag menar) ganska tydligt vad Knatte menar.
En slalombräda är helt kompromisslös, och kräver 100% ”comittment”. Dessutom är dom oerhört ömtåliga, i jakt på att hålla vikten nere. En ytterligare faktor är placering av fotstroppar (långt ut, och långt bak). osv osv..
Mao bör man veta sina egna begränsningar innan man köper en sådan bräda. -
jag var bara dryg, jag kännde till en ny slalombrädas egenskaper men gjorde det för att få ett förtydligande för köpsugna.
jävla, den efterkonstruktionen fick jag till bra
oj… sa jag det där högt
Logga in för att svara.