Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det lönt att åka till Portugal nu?

• Är det lönt att åka till Portugal nu?

Publicerad av jeppo_f på 17 november, 2004 vid 10:16

Jag har planer på att åka till Portugal över nyår. Kommer bo rätt nära Guincho.
    Kan man hoppas på att få nått surfat där så här års, eller är det bara termikdriven vind som gäller där? Jag har försökt hitta vindstatistik, men inte hittat någonting. Alla reserapporter därifrån är ju sommartid, det ger väl en hint om vad som gäller…

/jesper

andreas-f svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • surfineurope

Medlem
    17 november, 2004 vid 11:10

Jag har bott i Portugal ett par vintrar och det är tyvärr inte rätt ställe för vindsurfing så här års. Förra julen fick jag visserligen en hel vecka med sol och vind, men räkna enbart med vind en eller ett par gånger i månaden i samband med lågtryck. Lågtrycken innebär dessutom dåligt väder med regn och stökiga, tokstora, vågor. Guincho är i princip oseglingsbart. Carcavelos kan fungera med riktigt bra vågor. De flesta kön på sjön Lagoa de Albufeira söder om Lissabon där det är perfekt plattvatten istället. Om du reser iväg för att vindsurfa så åk någon annanstans. Om du ändå skall till Portugal så kolla http://www.windguru.cz dagarna innan du åker så får du en ganska god uppfattning om det är lönt att ta med sig utrustningen eller inte. Windgurus rapporter stämmer förvånansvärt bra där nere. En vågsurfingbräda är annars att rekommendera. Vågorna är grymt bra på vintern!

/Jonas

• jeppo_f

Medlem
    17 november, 2004 vid 11:40

Man måste alltså konvertera till säl?
    Hmm… Hinner man lära sig så pass mycket vågsurfing på två veckor så att det blir roligt? Kan man gå nån vågsurfingkurs på plats och sen hyra bräda? Det känns lite meningslöst att köpa en surfingbräda bara för en kort resa. Lägenheten är full av tillräckligt mycket leksaker redan som det är…

/jesper

• dr-masse

Medlem
    17 november, 2004 vid 11:48

Har oxå bott i Portugal och håller med Jonas i allt han skriver.

Själv fick jag två (2) vindsurfsessions mellan september och april. Inge vidare, alltså.

Vågsurfing hinner helt klart bli kul på två veckor! Sikta på det, tycker jag.

Surfa På!

• andreas-f

Medlem
    17 november, 2004 vid 13:28

Gött för mig som redan köpt biljett! Men nu är inte huvudsyftet att vindsurfa så det känns ok ändå… Jag får helt enkelt lära mig vågsurf! Hur svårt kan de va? grin.gif Måste ha en bräda bara men det borde väl vara enklast att ordna på plats antar jag.

• pederboy

Medlem
    17 november, 2004 vid 14:43

Faan va äckliga fötter du har baggen, å de blev ju inte finare.
    Du får ta och lära dig det där med b-drag alla 80-tal…

wink.gif/P

• neven

Medlem
    17 november, 2004 vid 14:48

Byt bild baggen!! Äckligt! mad.gif

• pederboy

Medlem
    17 november, 2004 vid 14:51

Precis Baggen, Kite-Katten har talat.
    😉

• jeppo_f

Medlem
    18 november, 2004 vid 09:20

Gnäll lagom!
    Det är så här en fot ser ut om man låter ett par vanliga skrapsår gotta till sig lite i det lätt kontaminerade vattnet utanför fiskfabriken i Hanstholm. Det räcker med ungefär två dagar.
    Jag tycker det är ganska fint. Roliga färger och så. För att inte tala om lukten…

/jesper

• neven

Medlem
    18 november, 2004 vid 09:54

Aaaaaaaarggghhhh…. Jag tror att jag känner lukten härifrån… smirk.gif

• andreas-f

Medlem
    18 november, 2004 vid 10:12

För fasen, det där är äckligt! Konfmaster, ta bort den där bilden! Det finns säkert en massa lagar som det där strider mot!

Hursomhelst, med så mycket simhud mellan tårna lär du ju inte ha några problem med att simma hem…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det lönt att åka till Portugal nu?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.