Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing är det någon skillnad?

• är det någon skillnad?

Publicerad av schweinsteiger på 25 oktober, 2010 vid 08:50

Hur stor skillnad är det på dagens kites jämfört med de som släpptes för 3-4 år sedan?

Skulle en glad amatör känna stor skillnad på ex.vis en rebel från 2007 och 2011 års modell?

Känner man skillnad på en ny kite och en som är seglad en säsong eller två? Varför känner man skillnad (utgår från att det inte uppstått några väsentliga skador)?

Jag skall köpa en ny kite och undrar om det är värt pengarna att lägga 5-6000 extra på att få en flong ny eller om det lika gärna kan köpas bättre begagnat? Bör kanske tillägga att jag inte har några elitambitioner.

gnutten svarade 14 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • solomin

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 10:17

Kitesurfing är en ny sport och material samt formen på draken utvecklas mycket.

Som exempel så har jag en Rebel 2010 och min bror en Rebel 2008, båda är 12 m2. När det blåser lite så får han lägga av tidigare än mig då han inte har tillräckligt med kraft i draken, samtidigt så blir han överriggad samtidigt eller tidigare än mig när det blåser mycket.

Annat att tänka på är att materialen i drakarna inte tål solljus samt att de åldras av andra skäl också.

Så har du ont om penga så satsa på en bättre begangnad 2010 eller 2009, skulle undvika äldre drakar då de som sagt åldrats och var sämre från början.

• ag

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 10:59
    Solomin;637098 wrote:
    Annat att tänka på är att materialen i drakarna inte tål solljus samt att de åldras av andra skäl också.

Att de inte tål solljus ser jag inte som något problem, de skall ändå bara användas i sverige.

• gnutten

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 13:07

Har också gått i dessa funderingar.

Jag har ett par kites från 2007. Iofs tycker jag att de fungerar riktigt bra, men det kan ju vara skillnad ändå.

Hållbarhet beror väl mycket på hur använd draken är. Rent slitningsmässigt kan ju en 2007 vara i bättre skick, än en 2010 som har använts dag ut och dag in. I gardroben är det inte mycket solljus…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing är det någon skillnad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.