Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är detta kul?
-
När jag var och vågsurfade på Kåsa här i Varberg för två år sen såg jag faktiskt en kajak surfare. Det såg faktiskt väldigt roligt ut =)
-
Petter;407058 wrote:Testade en ontop variant på Nya Zealand, var grymt kul!!!
Mycket enkelt att plocka vågor, du kan ta vågen mycket tidigare och framförallt får du betydligt fler vågor. (men det kanske beror på att jag är så kass surfare…)
Nackdelar jämfört med surfbräda är att kajaken är mycket sämre på att manövrera, blir mer att åka rakt fram (men man lär sig nog med tiden…) Den är dessutom gigantiskt stor och otymplig i jämförelse. Att slänga upp en kajak på biltaket får min 9′ longboard att kännas liten och smidig…
men visst är det en extremt rolig leksak!!!! 🙂
Tack för det svaret. Ungefär som jag misstänkte. Mer sväng med en SUP, snyggare pectoralis med kajak :confused2:
-
Knatte
Gäst20 augusti, 2007 vid 19:03@mbkpeter 407236 wrote:
Ser sjukt kul ut. Hur långa är de?
Pratar du lekkajaker så är omkring 3.5 meter eller så:smile:
-
Om man ska kul så är nog en freestylekajak på 1.9m-2.2m perfekt för vågridning.
Har set en framåtloop med en sån kajak.
Bara att köra ner fören tills man har botten känning, far upp som en kork, sen är det bara att rotera. -
[IMG]http://www.cybernetic.se/temp/hawaii/d041120/P1010034.JPG[/IMG]
Detta var på campone, jag nina och johan lånade mackans kajaker som fanns på tomten som dom hyrde. Det var faktiskt ganska roligt i små vågor, fast vart det lite tryck i vågen så skar dom och välte. En leash hade vart bra för det vart en jevla simtur ibland. Kul men inte jättekul..
-
Oregistrerad
Gäst21 augusti, 2007 vid 09:48Att “kajaksurfa” er en etablerad “sport” sedan decennier. Googla på wave ski, eller liknande kommer ni hitta hur mycket som helst. Wave skis är rena surfmaskiner och är ca 2-2,5 meter långa och har en single fin, eventuellt med sid bites. Outline och rails mm ser mer ut som en surfbräda, dvs platt botten med halvhårda kanter, snarare än rundbottnat. Kolla t ex waveski.com
Surf skis är mer kajakliknande (längre, rundbottnade och med sittbrunn) men lite mer anpassade för vågor än våra kust och havskajaker. Sedan finns det ju hur många mellanting och varianter som helst.
Men som både Johan G, Svea, jag och många andra upplevet – man kan ha hur kul som helst med det mesta, även med familjebadleksaker i hinkplast från Sport Utility
/Jesper B
-
http://media.slum.se/fubuflip-mpeg4.mov …kan det vara den sedda “framåtloopen” tro? Fubu flip kallar slumgrabbarna den iaf. Där finns ju massa annat skoj att kolla på också
-
Coolt! Känns rätt modigt att hysta iväg paddeln i ett sånt läge. 🙂
Slumgrabbarnas bropendlingsfilmer är för övrigt sjukt coola!!
/jeppo
Logga in för att svara.