Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är Dynabar något att ha?

• Är Dynabar något att ha?

Publicerad av viktor77 på 25 januari, 2012 vid 11:16

När jag ska surfa med vågbrädan brukar jag spänna åt selen så den fortfarande går att rotera. Så det blir bekvämare att ta höjd toeside. Men ibland händer det att selen låser sig fast, vilket kan bli ett smått helvete. I lördags hände det flera gånger och mer än en gång blev jag spolad i en våg till följd av det.

Så jag har tagit upp tanken igen att införskaffa mig en Dynabar. Nån här som använder en sådan här variabel krok-infästning?

tomw svarade 12 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • regfellow

Medlem
    25 januari, 2012 vid 17:04

Du har väl säkert läst denna:

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2371139

• telekiter

Medlem
    26 januari, 2012 vid 09:17

Jag har använt en i flera år och numer nästan uteslutande “dyneemarep-varianten”. På den nya V7 finns ju alla modeller i samma enhet (freeride/race/wave), bara välja när kopplar till CL vad du vill göra. En “dyneemarep-variant” kan du svinenkelt fixa själv om du har en spreaderbar att “offra” (dvs kapa av kroken). MEN!! unhooked är omöligt med min hembyggda version.

Rekommenderas starkt vid waves och för snökiting.

/Urban.

• tomw

Medlem
    26 januari, 2012 vid 20:46

Urban,

Snälla bilder på din himma-bygg

• viktor77

Gäst
    27 januari, 2012 vid 08:18

Jag har också funderat på att bygga ihop nått, men sen har ju Dynabar funnits rätt länge nu (version 7 kom för ett tag sen) så alla barnsjukdomar borde vara borta. 67 euro är ju inte farligt heller, om det nu räcker med bara Dynabar v7 Base.

• ghiller

Medlem
    27 januari, 2012 vid 08:54

Hej, jag beställde en V6 för ett tag sedan. Jag kan återkomma när jag provat den.

• telekiter

Medlem
    27 januari, 2012 vid 19:12

här kommer några bilder av min setup. en bild på ‘dynabaren’ och en bild på minegen ‘chickenloop’. Fast det är ju bara en sliding pin release. Slutligen en vanlig chickenloop.

• nick

Medlem
    24 juli, 2012 vid 15:17

Är det någon som testat Dynabar och kan ge ett omdöme?

• ghiller

Medlem
    24 juli, 2012 vid 16:18

Jag har kört dynabar V6 sedan förra hösten. Jag började med wave baren, den funkar bra, men hjulet kärvar efter ett tag och den glider dåligt. Nu har jag bytt till dyneema snöret och det funkar mycket bättre. Kommer aldrig köra med vanlig sele igen. På vågbräda blir skillnaden som natt och dag, mycket bekvämare att köra toeside. Jag kan inte se någon nackdel alls med den om man gillar köra vågor.

• nick

Medlem
    24 juli, 2012 vid 16:28

Hur är den att köra vanlig TT med?
    Och hur är det att hoppa med dyneema slidern? Känns det knasigt?
    Har du provat att hooka ur? Är det besvärligt att hooka in igen sen?

• ghiller

Medlem
    25 juli, 2012 vid 07:01

Jag har inte provat den med tt. Jag tycker den känns helt ok att hoppa med. Jag upplever inte att den slidar under hoppet, tror man har lite hög belastning då. Att hooka ut funkar bättre med steel slidern, svårt att föklara, men resåret till kroken hjälper till att dra i kroken så att den står uppåt, då är det lättare att kroka i igen. Men med dyneema slidern så håller inte snöret emot resåren, så då står inte kroken alltid i rätt läge. Nu krokar jag inte ur särskilt mycket, så jag är nog inte rätt att kommentera hur mycket besvärligare det blir i längden.

Kan vara värt att köpa adapter-infästningen med, då de fungerar som snabbkrokar. Hade varit riktigt jobbigt utan dem, att få av och på selen smidig.

• nick

Medlem
    25 juli, 2012 vid 07:17
  • ghiller

Medlem
    25 juli, 2012 vid 09:00

Ja, precis. Vet inte vad version 7 har för förbättringar, men v6 är ganska billig nu, och då får man med 2 sliders och ett dyneema rep. Tror bara man får en av dem på köpet i 7:an.

• nick

Medlem
    25 juli, 2012 vid 09:13

Ja, jag måste välja en av stål-sliderserna, Freeride (http://www.jaystore.eu/index.php?page=shop.product_details&product_id=74&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=61) eller Wave (http://www.jaystore.eu/index.php?page=shop.product_details&product_id=73&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=61).
    Dyneemasnöret kommer med i paketet.
    Har du testat båda stålsliderserna? Föredrar du någon av dem?

Jag fick erbjudande att köpa en V7 och få en andrasorterings belt krok på köpet.

• tomw

Medlem
    26 juli, 2012 vid 07:58

Urban,

Clean set-up. Hur går det med slitaget på ert dyneema line med den stainless ring?

Jag kör nu igen med dynabar V5 med freeride stålslider. den med en ordentlig “hack” i mitten- Vill har mer smooth sliding när jag nu kör 100% strapless.

Det blir lite ruckig när den släpper positionen. och den liten plastrollern är redan sliten så kroken vill inte glida tillbaka till mitten…

Vill inte köpa en hel dynabar set-up- tänker att slakta den V5 jag har.

T

• telekiter

Medlem
    26 juli, 2012 vid 08:34

Hej Tom. Det blir inte mycke slitage alls. Jag kör nu 2:a säsongen på samma dyneema. Har väl kanske kört 30 sessions nu på denna dyneema och det är inget nämnvärt slitage alls. Den är ju dessutom enkel och billig att byta.

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är Dynabar något att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.