Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är jag ute o cyklar?!?!?
-
Är jag ute o cyklar?!?!?
Publicerad av zehlertz på 19 maj, 2005 vid 10:05Kanske inte helt rätt forum men måste fråga nånstans…
Vet att min fråga e som gjord för ironiska kommentarer…men undrar lite bara;
Försöker kränga av ett NP combat 2005 5,8. Seglet kostar 5300 i nypris o seglet e helt i nyskick.
Nu har jag gått ner i pris men fortfarande inte en enda vilsen själv har ringt.ett 5,8 vågselgel borde väl vara perfekt i svenska förhållanden?…dessutom ett segel helt i X-ply.
Om ni sjävla var ute efter ett sånt här segel…va skulle ni vilja ge då?
NÄr teamseglarna kränger av sina segel framåt semsommarn kommer dom vilja ha 2,500-2900/st o då e dom förmodligen använde ganska friskt!hade vart kul m lite invändingar o tankar från er…..
frippe75 svarade 19 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Tycker fler borde ha nappat på seglet…skulle själv vilja köpa det om de inte vore för att jag är en vanlig gymnasie kille som får 950kr i månaden i studie bidrag! jävligt grymt segel som du gett ett bra pris på! Och som sagt är det en bra “Sverige” storlek! Hoppas nån kränger de snart!
/C -
Svar till:
Kanske inte helt rätt forum men måste fråga nånstans…
Vet att min fråga e som gjord för ironiska kommentarer…men undrar lite bara;
Försöker kränga av ett NP combat 2005 5,8. Seglet kostar 5300 i nypris o seglet e helt i nyskick.
Nu har jag gått ner i pris men fortfarande inte en enda vilsen själv har ringt.ett 5,8 vågselgel borde väl vara perfekt i svenska förhållanden?…dessutom ett segel helt i X-ply.
Om ni sjävla var ute efter ett sånt här segel…va skulle ni vilja ge då?
NÄr teamseglarna kränger av sina segel framåt semsommarn kommer dom vilja ha 2,500-2900/st o då e dom förmodligen använde ganska friskt!hade vart kul m lite invändingar o tankar från er…..
[/ QUOTE ]
Begagnadmarknaden i Sverige verkar vara helt död! Prissättningen verkar inte vara bekymret utan det faktum att ingen köper något…
/Staffan
-
e då så jävligt?
iofs har jag fått samma känsla. d e rätt lätt o kränga lite äldre prylar, segel för runt 1000-1500kr/st o bräder för runt 3-4000kr. d e nog ett glapp eller va man ska kalla d hos köparna.
nu tycker jag inte 2500 e mkt för ett segel, men vet ju hur jag tänkte för ett par år sen…då känndes d ju galet m så mkt pengar för ett enda segel när jag behövde 3-4 till.Så ni som tycker d e mkt pengar…DU får ut mer av seglingen med nyare grejer, d e inte bara argument från försäljaren, du känner en grym skillnad!!!
O butiksnytt e kanske för mkt pengar, men du kommer ha igen d många gånger om om du klarar av att lägga typ 2500 på ett segel… -
Jag tror att det är Keppler och andra näthandlare som drar ner priserna på begagnat. Ofta säljer Keppler kartongnya grejer från fjolåret billigare än man köper beggat (förvisso i bra skick men ändå använt) hemma. Brädor och master tror jag att man gärna klämmer på innan man köper, sånt skadas ju så lätt i transporten, men på segelsidan är det svårt att konkurrera med nätjättarna.
-
Utbud och efterfrågan!
Själv är jag mycket nöjd med min nuvarande segellinje. Inget av seglena är dock av årets modell men i nuläget ser jag ingen anledning till att uppgradera. Jag köpte dem alla lättbegagnade under fjolåret och har i genomsnitt betalat 2200 kr/segel vilket är ungefär hälften av nypriset. Tror att folk är mer sugna på att investera i nya prylar tidigare under våren, typ mars, april.
-
Men sen kan man ju diskutera: Nytt fjolårssegel, eller lagom beggat årets modell. Tänk på den dagen du ska byta igen. Vilket får du mest betalt för då?? Båda är beggade. Men ett är en årsmodell nyare…..
-
har haft mitt på annons sen i början på apr, då hade seglet funnits på svenska marknaden sen aug-04.
ser hller ingen anledning till att du måste byta nu, men menade alla andra som inte lagt 2200 i snittpris på sina segel… ett 5,8 i sverige kommer du få jävligt mkt användning för o combat funkar ju för både freestyle o våg.
-
Svar till:
Men sen kan man ju diskutera: Nytt fjolårssegel, eller lagom beggat årets modell. Tänk på den dagen du ska byta igen. Vilket får du mest betalt för då?? Båda är beggade. Men ett är en årsmodell nyare…..
[/ QUOTE ]
Den diskussionen har vi haft här en gång tidigare. Då gjorde jag upp värsta Excel-filen som man kan köra lite procentsatser hit och dit och det visar sig att vinnaren är den som köper nytt och säljer året efter samt den som köper ett år beg och säljer året efter. Förloraren var definitivt den som köper nya grejer från förra året och säljer efter ett år, eller efter ettpar år. Den killen förlorar upp till 50% mer på affären än den smarte…
Tyvärr kan man inte lägga upp excel-filer på steffo….
Jag bifogar dock en skärmdump. Allt bygger på ett utgångspris som man sedan drar % från, beroende på vilka rabatter man får och vad man lyckas sälja det för.
/Staffan
-
Snyggt S.. !!
Verkar inte som om årets köplust har kommit igång hos de flesta ännu. Folk verkar vänta tills det börjar blåsa och då är de villiga att köpa vad som helst för vad som helst…
Bara att lägga in annonsen kring midsommar
Hade själv en 4.0:a till salu en månad utan ett enda svar, tills höststormarna kom och jag fick 7!! svar på två dagar!! Samma sak förra våren med en vågis.
/adde
-
Känns som det var mer tryck förra året. Nu droppar det in lite annonser då och då. I gamla köp och säljforumet regnade det ju in annonser.
-
alltså det finns en lång diskussion om gamla vs nya på kiteforumet för er som missat det.
Själv tycker jag det nya funkar minst lika bra som det gamla, har hittat en del grejor och sålt en del grejor. Man slipper ju de irriterande “upp”-inläggen och det är mer överskådligt. det är inte mycket som skiljer mot det gamla egentligen, det går ju fortfarande att kommentera och ha en diskussion kring varje annons men annoserna blir bättre strukturerade och innehåller oftast ort och telefonnr vilket man inte kunde säga om det gamla..
jag tror det största problemet är att många inte verkar ha hittat alla knapparna än (vissa hittar inte köp o sälj alls vilket kanske tyder på att det skulle vara en tydligare/större länk) -
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Den diskussionen har vi haft här en gång tidigare. Då gjorde jag upp värsta Excel-filen som man kan köra lite procentsatser hit och dit och det visar sig att vinnaren är den som köper nytt och säljer året efter samt den som köper ett år beg och säljer året efter. Förloraren var definitivt den som köper nya grejer från förra året och säljer efter ett år, eller efter ettpar år. Den killen förlorar upp till 50% mer på affären än den smarte…
Tyvärr kan man inte lägga upp excel-filer på steffo….
Jag bifogar dock en skärmdump. Allt bygger på ett utgångspris som man sedan drar % från, beroende på vilka rabatter man får och vad man lyckas sälja det för.
/Staffan
[/ QUOTE ]Det va denna diskutionen jag hade i bakhuvudet när jag skrev.. He, snyggt upplägg. Det finns folk med energi….
-
Staffan, det här måste ju vara vindsurfingkaptialismens motsvarighet till Back-Scholes formel för optioner.
Precis som för Black-Scholes som tror jag dock Staffan-formlen bör användas baklänges. Marknaden borde påverka det hela så alla förlorar lika mycket och ur det antagandet kan man sedan räkna fram teoretiska begagnatpriser. Lägg sedan på en faktor som kopplar formeln mot vad det kostar att ha pengar i utrustning istället för på banken och du är uppe på Nobelprisnivå.
-
En fundering bara…. Borde inte Gubbe 3, han som köper nytt och behåller 2 år, få en årlig kostnad på hälften av vad du får fram Staffan?? De andra använder bara sina prylar ett år.
Skall kopiera den du har där och kolla lite på vår egen situation, och flera med oss säkert. Dvs 2 pers i samma familj som delar utrustning. Det blir färre segel per gubbe/gumma men lika många brädor per gubbe/gumma (två st).
Logga in för att svara.