Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är jag ute o cyklar?!?!?
-
… nä nu ser jag att du tagit med det.
Kul men otrevlig liten sak det där.
-
Staffan, du har glömt en katagori: den som köper nytt vart 0.5 år, dvs två gånger per år. Hur blir det då?
En annan fråga: är det bäst att köpa/sälja på våren eller på hösten?
Mina empiriska undersökningar säger mig också att det är bättre att ha delvis dubbla utrustningar, dvs inte promt vara tvungen att sälja av allt samma sekund som det nya kommer utan kunna vara lite kall. En variant på detta är att ha stor redundans i systemet så man kan sälja av lite prylar då och då utan att få en allt för stor lucka i utrustningen.
-
Tycker du är lite hård mot fjolårsköparen. Han säljer grejor som använts ett år mindre än de andra. Grejerna bör därmed vara i bättre skick och kunna säljas lite dyrare. Dessutom kan man få större fjolårsrabatt än 25 % om man t.ex. handlar i tyskland. Och han ligger ute med mindre pengar än flash-aren.
Men det är ju en intressant kalkyl att utgå ifrån. -
Staffan… Frågan är om detta inte är en kalkyl du raffsat ihop för att motivera for din flickvänn att du ska köpa nya surfgrejor varje år fast huset egentligen behöver målas om och bilen vägrar starta varannan dag??? 🙂
Hela kalkylen bygger ju på att dina påhittade procent siffor stämmer…
JAg vet inte om det var någon av er som såg Stockholmsjävlar med Fredrik Lindström för ca 2-3 år sedan…
Men PappiRaul vad jävligt förvånad själv när han gissade att minst 75% av alla i regeringen knarkar….
-
Själv vet jag inte vilken kategori jag faller under… Men köper begat och behåller kanske minst 2 år…
Jag köpte följande segel:
North Superstar 4.2 4.7 5.3 (alla -04:0r)Nypris 14597:-
Mitt Pris 7000:-Bräda RRD hardcorewave 05-
Nypris 10999:-
Mitt Pris 6000:-Totalt nypris 25596
Mitt pris 13000Procentsiffra 51%
Detta blir flashsurfaren säljprocent och Bättrebegat köparens köpprocent. SÅklart är detta bara en affär bland många andra. MEn med tanke på att beg marknaden är iskall så tror jag att man kan hitta bättre dealar än min och “tjäna” mera. (förlora mindre).
Tidigare affär:
Nypris 13995
Köp Neilpryde Search 02:or 4.2 4.7 5.3 för 8000.
Hade i 2 år och sålde för 4000Flashköparen rabatt vet jag inget om
Flashkparens säljprocent 57
Min köp procent 57
Min sälj procent 50%Flashseglarens kostnad / segel / år = 1998
Min kostnad / segel / år = 666Även om jag sålt seglena efter 1 år hade min kostnad blivit lägre än flashgubbens = 1333
FAST … OM MAN TAR MED antalet gånger jag seglat på min grejor jämfört med flashseglarens så har han nog tyvärr gjort en bättre affär….. kostnad / dag på vattnet….
/F
-
[ QUOTE ]
Tidigare affär:
Nypris 13995
Min köp procent 57
Min sälj procent 50%[/ QUOTE ]
Fast i Staffans teoretiska ramverk ser det ut som “procenten” alltid relateras till prylarnas nypris, för att få en fast ram alltså. Då blir säljprocenten på NP-affären snarare 28-29% någonstans vilket blir ett avdrag (i Staffans terminologi) på 71-72%
Annars är väl min kommentar att din RRD-deal var kanon, dvs billigare än förväntat, medan din Northdeal var bra, men hyfsat normal. Att dealar som din RRD-deal är möjliga beror på att det finns folk som köper nytt billigt (sponsrade) eller har tillräckligt mycket pengar för att inte bry sig.
En ytterligare kommentar är att på brädor spelar storlek och modell rätt stor roll. En 90-liters freestylewave, 100-liters freestyle, 80-liters våg etc är betydligt mer lättsålt än en 86-liters freestyle eller 62-liters våg.
-
Frippe kan du inte berätta lite om dina övriga surfaffärer oxå?
Nåra förslag på kapitel du absolut bör ha med i dina surf memoarer:
“Alla mina förlorade säsonger pga XXX-custom.”
“Surfprylarna jag inte ens visste jag hade.”
“Prylar jag inte ens själv fattar varför jag köpte, så jag sålde dom lika fort.”
“Varför köpa nytt när man kan köpa beggat för nästan samma pris?”
Detta är alltså bara några ax plock på måfå.
-
En hardcorewave 05 för 6000kr var riktigt billigt om den inte var dingad, grattis!
-
Svar till:
Svar till:
Tidigare affär:
Nypris 13995
Min köp procent 57
Min sälj procent 50%[/ QUOTE ]
Fast i Staffans teoretiska ramverk ser det ut som “procenten” alltid relateras till prylarnas nypris, för att få en fast ram alltså. Då blir säljprocenten på NP-affären snarare 28-29% någonstans vilket blir ett avdrag (i Staffans terminologi) på 71-72%
Annars är väl min kommentar att din RRD-deal var kanon, dvs billigare än förväntat, medan din Northdeal var bra, men hyfsat normal. Att dealar som din RRD-deal är möjliga beror på att det finns folk som köper nytt billigt (sponsrade) eller har tillräckligt mycket pengar för att inte bry sig.
En ytterligare kommentar är att på brädor spelar storlek och modell rätt stor roll. En 90-liters freestylewave, 100-liters freestyle, 80-liters våg etc är betydligt mer lättsålt än en 86-liters freestyle eller 62-liters våg.
[/ QUOTE ]
Exakt.
Jag utgår från nypris och där drar jag av rabatter vid inköp eller försäljningsförluster i procent. Allt utgånde från nypriset.RRD-dealen var väldigt, väldigt bra!
Sedan är det en sak som jag vill tillägga i detta som jag råkat ut för några gånger, är att köparen hänvisar till någon som köpt/sålt extremt billigt och tycker att de ska ha samma pris… Men så fungerar det liksom inte. Den brädan är såld och finns inte på marknaden längre. Därmed är priset inte relevant, utan det som är relevant är det som är ute på marknaden till försäljning.Sedan är det verkligen så som Ola säger, vissa storlekar och typer av brädor är väldigt lättsålda medan andra är mer tröga. Att ligga med dubbel utrustning för att kunna sälja vid rätt tillfälle är helt klart en fördel. Jag gör inte riktigt så men har ingen panik att sälja. Jag säljer aldrig innan jag fått mitt nya – för värsta skräcken är att inte ha något att segla på!
/Staffan
-
Skicket på en bräda är ju väldigt viktigt för mig i allafall. Nyskick för en säljare är bra skick för en annan säljare så jag är skeptisk att handla på distans. Känns så b att måsta klaga på att brädan är dingad då säljaren kanske inte ens sett att den är det. Bryr mig inte mycket om repor men stör mig på om brädan blivit mjuk. Jag köpte en bräda som var i nyskick och det var inte en repa på den men den var lite mjuk på ett ställe i nosen så jag la på lite glasfiber för säkerhets skull, är inte nyskick i mitt tycke.
-
Svar till:
Frippe kan du inte berätta lite om dina övriga surfaffärer oxå?
Nåra förslag på kapitel du absolut bör ha med i dina surf memoarer:
“Alla mina förlorade säsonger pga XXX-custom.”
“Surfprylarna jag inte ens visste jag hade.”
“Prylar jag inte ens själv fattar varför jag köpte, så jag sålde dom lika fort.”
“Varför köpa nytt när man kan köpa beggat för nästan samma pris?”
Detta är alltså bara några ax plock på måfå.
[/ QUOTE ]
OK… Ur ditt axplock kommer vi idag att titta närmare på ytterligare en av mina såkallade surfaffärrer…
Känns som uppdrag granskning där jag faktiskt självkritiskt granskar mig själv 🙂
Detta borde motsvara den affär som gjordes sent under förra året när jag inhandlade en JP Freestyle/Wave 98 liters -05:a.
Nypris 12000 ( 46% )
Mitt pris 6500 ( 50% )
Pris då jag sålde den iår 6000Så det var ju ingen dålig affär rent procent mässigt. Sedan att det sög pung att segla en bräda på 98 liter är ju en annan femma.
Kommer aldrig att köpa en bräda med mer volym än 90 liter… Om det inte sker ytterligare mirakel på brädutvecklingen……………..
-
Olika åsikter om samma skick är ett problem tycker jag också. Därför skall man vara mycket noga med att beskriva skvanker och ställa tydliga frågor.
-
Svar till:
Staffan… Frågan är om detta inte är en kalkyl du raffsat ihop för att motivera for din flickvänn att du ska köpa nya surfgrejor varje år fast huset egentligen behöver målas om och bilen vägrar starta varannan dag??? 🙂
JAg vet inte om det var någon av er som såg Stockholmsjävlar med Fredrik Lindström för ca 2-3 år sedan…
Men PappiRaul vad jävligt förvånad själv när han gissade att minst 75% av alla i regeringen knarkar….
[/ QUOTE ]
Jag behöver aldrig motivera mina inköp för min flickvän! Hon spenderar lika mycket som jag fast på skidor, skor, handväskor, kavajer och annat irelevant! Dessutom så har vi inte delad ekonomi och kommer aldrig att ha det. Det kommer jag se till, för då kan hon ju börja bry sig!
/Staffan
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Jag behöver aldrig motivera mina inköp för min flickvän! Hon spenderar lika mycket som jag fast på skidor, skor, handväskor, kavajer och annat irelevant! Dessutom så har vi inte delad ekonomi och kommer aldrig att ha det. Det kommer jag se till, för då kan hon ju börja bry sig!
/Staffan
[/ QUOTE ]
BRA att du står på dig… Det finns hopp för surfbutikerna i Sverige verkar det som…
Logga in för att svara.