Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är kolbommar verkligen något att ha?
-
Rasmus_W wrote:Okej. För det första: Jag tillverkar inga bommar själv, så jag kan möjligen stå för ”vilseledande”, men inte för ”vilseledande marknadsföring”.
Ja det var ju inte meningen att hoppa på dig, jag syftade givetvis på tillverkare och försäljare som ofta använder sådana argument för sina kolbommar…
-
Mina chinook kolbommar (wave och bigwave) är inne på sina 4:e säsonger nu, inga tecken på att ge med sig än. Synd för jag gillar att köpa nya prylar :D. Basses bom hade ju ett tydligt fabrikationsfel.
En alubom för treåfem danska får man väl hoppas hålla samma kvalite som en kolbom i samma prisklass!
-
Basse wrote:Den mest prisvärda kolbomen man får tag på i Sverige tror jag utan tvekan är Chinook och den hittar du bland annat hos Fahlen Surfcenter Varberg
Chinooken verkar jäkla fin men ett alt som jag har är Tecnolimits XTR som jag köpte av Janne på Locs. Några hundralappar dyrare men tunnare rör och gjuten i ett stycke (100% monococue). Porrig och styv som fan!
Men smartast är nog att köra en fin alubom. Duger gott för vågor iaf. Jag hade nog valt en Tecnolimits King Alu isåfall som jag körde innan. Fina och styva bommar!
-
Det finns faktiskt en aspekt med kolbom då de är helt suveräna. Och det är när det gäller att täcka ett brett register. Jag har en Tecno XTR 150 – 210, och upp till runt 2 meter är den riktigt, riktigt bra.
Så – EN kolbom kan lätt ersätta TVÅ alubommar. Så är det i mitt fall. Att jag sedan har två bommar i alla fall är en, ähum, annan historia… 🙂
-
dr Masse wrote:Det finns faktiskt en aspekt med kolbom då de är helt suveräna. Och det är när det gäller att täcka ett brett register. Jag har en Tecno XTR 150 – 210, och upp till runt 2 meter är den riktigt, riktigt bra.
Så – EN kolbom kan lätt ersätta TVÅ alubommar. Så är det i mitt fall. Att jag sedan har två bommar i alla fall är en, ähum, annan historia… 🙂
Håller med Doktorn.
Sen jag köpte kolbom har jag bara en bom till mina segel i stället för två. (Kör 4.2 till 6.5)
Tycker dessutom att den har gjort underverk med mina 6.5 segel trots ganska stor förlägning. Tycker 6.5 seglet känns mycket ”piggare/rappare”. På de mindre storlekarna har jag dock inte upplevt någon större skillnad.
//L
-
Jag kör nog hällre kolbom än alu, prylfixerrad som man är.
Dock ska man kolla pris i förhållande till prestanda. En riktigt bra alu bom är billigare än en bra kol, och kan vara nog så bra. Påstår inte att Alu håller bättre än Kol.King boomen har jag nu kört i ett par och den är fortfarannde styv, men 3500Dkr var rätt dyrt. King boomen kostar dock inte 3500Dkr i Sverige (Locs.se)
7p
-
På de kortare längderna så spelar materialet i bommen mindre roll, de flexar så lite ändå.
Och att aluminiumen är kallare är nog ytterst marginellt.Hybriden är kanske den mest/minst prisvärda idag. Dyr för att vara alu men billig för att vara kol…
Fördelen med hybriderna, alurör och kolbakdel är att de ”aldrig” kärvar ihop. Men säker är man ju aldrig i och för sig…Jag kör bara med kolbommar och det är klart att de är styvare, men jag kan ju knappast säga att de gör mig till en bättre seglare. Lite mer känsla dock, de leder ju ut krafterna i riggen/brädan bättre till dig. Men där är frontbeslaget viktigare än materialet i rören, tycker jag. Men det är ju generellt oavsett material.
Här är det ju ett virr-varr av mastdiametrar och frontbeslag som cirkulerar. SDM, reduced/drop-shape, RDM. Och det är inte alla frontbeslag som klarar detta, och framförallt inte att ena gången använda RDM/drop-shape och sedan ha en SDM. Adaptrara finns men se upp om du har en drop-shape då det inte alltid matchar trots adapter./Staffan
-
Jag kör inte med kolbommar så jag kan inte uttala mig om dessa. MEN frotbeslagen på bonnen är sanneligen värt att ta en titt på. Jag köpte förra året vindsurfing.se bommen i aluminium och den funkar skit bra. Räcker till hela segellinjen då den för länger 150-210 och har ledad front beslag så man kan sätta bommen högt utan att förstöra bonnen i vridet. Bonnen passar också utmärkt till både SDM och RDM utan adapter. Men tyvärr käkar bommen upp masten frontbeslaget är som en gnagare som ordagrannt knager sönder masten så fibrerna örjar sticka fram vilket inte kan vara bra. Jag har aldrig varit med om något liknande innan men mina andra bommar. Ere någon som har liknande erfarenheter och vet hur man åtgärdar problemet eller ere bara att köpa ny bom som gäller? Kanske kan man tejpa med silver tajp elller nåt där bommen ska sitta men de känns lite B.
-
Jag har kört med Vindsurfing.se´s Formulabommar och har aldrig märkt detta problem. Det är inte så att du spänner för hårt när du sätter på bommen?
Kolla detta med Johan. -
donpedro wrote:Bonnen passar också utmärkt till både SDM och RDM utan adapter.
Nej, det gör den inte! För då skulle inte ditt problem uppstå!
Jag har haft en liknande erfarenhet en gång och det berodde på att bommen glappade i frontbeslaget och masten. Inte mycket – men lite upp och ner hela tiden. Det var en mast med drop-shape som hade lite smalare diameter än SDM, bommen sades att den skulle passa dessa master – men icke!
Seglar man då vågor så studsar det en del och det gnager sönder masten. Halva den masten ligger numera på botten på Maui. Andra halvan i sopbehållaren…Har du verkligen spänt den tillräckligt hårt? Den ska sitta tight!
Om du redan testat det så är det en adapter som gäller!
Och det var detta jag menade med att det finns massa master i olika diametrar som inte bommarna klarar av.
Kör man med en och samma diameter på mast så kommer frontbeslaget ”böja till sig” efter ett tag så det passar din mast (om det är ett beslag som kan fungera på din diameter av mast – för det gör inte alla). Men om du växlar mellan olika diametrar så kommer det antingen glappa på RDM:en eller klämma fel på SDM:en. Eller båda två./Staffan
-
Aha så det är så det ligger till. Men hur hårt ska jag spänna då? Man vill ju inte klämma sönder masten…
-
Hade en LS bom som skulle passa både RDM och SDM men utan adapter fick jag samma problem med att masten såg sleten ut som fan. Körde sen alltid med adapter. Sliter inte på masten och bommen sitter bättre, tycker jag.
Trist bara att behöva hänga på den där plastklumpen som väger några hekto. -
donpedro wrote:Aha så det är så det ligger till. Men hur hårt ska jag spänna då? Man vill ju inte klämma sönder masten…
Den risken är inte så stor – det är troligare att du inte orkar eller att du drar av frontbeslaget innan. Men det finns så klart en rimlig gräns.
Spänn fast din bom och kolla in beslaget då du guppar den upp och ner – rör det sig mellan mast och bom är det inte bra. Sätt dit en adapter eller spänn hårdare. Jag tycker att adapter är säkraste metoden, då kan man också spänna stenhårt utan att riskera masten.
/Staffan
-
Lars_K wrote:Trist bara att behöva hänga på den där plastklumpen som väger några hekto.
Jo, men den är ganska nära rotationens mittpunkt så den ger liten swing-weight! 😉
/Staffan
Logga in för att svara.