Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är midjesele ett måste för vågor?

  • Är midjesele ett måste för vågor?

    Publicerad av lundvall på 7 augusti, 2004 vid 09:26

    Tjenare!

    Jag hade planerat att testa på att åka lite vågor nu till hösten, men frågan är… är midjesele ett måste? eller klarar man sig med sittsele? En midjesele kostar trottsallt 800spänn…

    tacksam för svar…

    ola_p svarade 20 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • lars_k

    Medlem
    7 augusti, 2004 vid 09:33

    Nej. En sittsele funkar bra, faktiskt att föredra när du börjar med vågor tror jag eftersom du är van vid den. I början bränner man mest fram och tillbaka och hoppar lite, då är det skönt att hänga komfortabelt i en sittsele.
    Jag kör midjesele för att:
    – På väg ut genom bryten kan man redan innan planing kroka i
    – Mer upprätt ställning ger mer kontroll och tidigare planing
    – Mkt enklare att kroka ur när man tappar planing (slipper “lyfta sej” ur kroken…), ska dra på ett hopp eller inleda en bottensväng

    Nackdelen är sämre komfort, jag brukar få ont i ryggen efter några timmar… Då plockar jag fram sittselen och kör vidare =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2004 vid 09:44

    vidar jensen n44 använder sittsele, det bör ju säga en del wink.gif

  • poppo

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 07:22

    Svar till:


    vidar jensen n44 använder sittsele, det bör ju säga en del wink.gif

    [/ QUOTE ]

    …å andra sidan är det han och ett fåtal till som gör det. resten av världens vågseglare använder midjesele…

  • ola-h

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 20:58

    …kanske är midjeselen hemligheten till att göra enhandsbakåtar, där man seglar enhands i princip hela vägen ut från stranden, uppför vågen, genom hoppen, i landingen och sedan 50 meter till.

  • oscar

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 06:42

    Och då måste väl sittselen vara hemligheten till Vidars Nohands forwards.

  • lundvall

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 09:27

    Tack för alla svar!
    Tror nog att jag håller mig till min sittsele tills man känner att det är daggs att skaffa en midjesele.

  • c_c

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 11:30

    F60 Yann Sorlut körde sittsele i Marocko…och det verkar ju funka för honom…(foto: Staffan Bolminger)

  • ola_p

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 12:38

    Kan vara skönt att ha lite extra långa hängseletampar i början…
    Jag kör midjesele för att jag trivs bäst med den extra rörlighet samt att jag tycker det är bekvämare. Kombinerat med långa tampar (jag kör 28″ men funderar på om man kanske skulle ha 30″). sittselen kommer iaf inte att vara det som ställer till det för dig, särskilt inte om du kör lite längre linor..

  • philippos

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 18:34

    Har man normalt sett längre tampar om man kör med sittsele? Vilka längder kör ni på?
    Jag kör midjesele och ganska korta tampar. I vilka avseenden är det bra att ha långa tampar när man kör freestyle/wave?

  • voodoo

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 19:02

    Långa tampar gör att man kan ha bommen högre och att riggen blir mer upprätt vilket ger tidigare planing!
    Bytte från 19″ till 26″ och trivs bra med dom trots att jag är rätt kort (170cm)
    Har precis fått ett par 24″ som jag satt riktigt tätt och jag kör midjesele wink.gif

  • ola_p

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 19:07

    Generellt så kör man oftast kortare tampar (och lägre bom) när man freerideseglar men sittsele.
    Fördelen med långa tampar är att man kan röra riggen mer, pumpa ikrokad, lättare kompensera när man ska genom vitvatten etc. har man rätt teknik så planar man förmodligen lite tidigare. underlättar med långa tampar när man gör enhandsmanövrar…
    Tamplängden hänger också ihop med hur hög bom man kör…

  • s

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 07:08

    “Den vanlige seglaren” har nog lite längre tampar då man kör sittsele – det är enklare att kroka i och ur och ger en bra ställning.
    Däremot har jag hört att formulaseglare har väldigt korta tampar trots att de seglar sittsele för de vill stå så upprätt som möjligt, komma över brädan, och få tidig planing. Men de är ju lite extrema…

    Jag seglar midjesele men har seglat sittsele mycket, ända fram till i år har jag använt sittsele till och från pga ryggproblem. Sittselen avlastar ryggen bättre.

    Med midjesele kör jag ca.28” tampar i vågor och drygt 30” i freestyle (dvs att jag har variotampar). Har väldigt hög bom, speciellt i freeestyle. Det beror på att det ger tidigare planing och är lättare att göra manövrar med hög bom, sedan är jag ganska lång (186) och dessutom har jag långa armar.

    En viktig sak att påpeka är att du trots namnet inte skall sitta i en sittsele! Du skall fortfarande stå och ha samma ställning som en midjesele. Sitter du blir det svårt att manövrera och det är inte alls bra för vågsegling att ha så mycket tryck på mastfoten som det ger. Sittselen kommer ändå ge lite mer tryck på mastfoten än midjeselen så du kan flytta bak mastfoten lite och ändå få samma balans i förhållande till om du använder midjesele.

    /Staffan

  • philippos

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:18

    Jag är 187cm lång och kör oftast med bommen högt monterad. Hur långa tampar tycker ni att jag borde ha vid wave/freestylesegling?

  • ola_p

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:40

    ca 28″… kanske 30″… jag är lite kortare men kör oftast bommen på 135, max är lite drygt 140, använder 28″ men skulle kunna tänka mig att köra 30″, de hade dock inga inne när jag handlade så det fällde avgörandet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är midjesele ett måste för vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.