Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing är naish race-bom bra?

• voodoo

Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:41

Man MÅSTE ha kolfiberbom till ALLA segel…men skillnaden märks mest på stora segel…har du tillfälle att testa skillnaden på en alu och en kolbom så gör det. dra ut bägge bommarna på samma längd och känn styvheten testade på 170 och skillnaden är stor redan då, så vad blir den då inte på längre bom !!

vooodo wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2001 vid 13:29

tack för tipset, det blir en kolbom. jag har inte köpt en bom sen -92 så man kan väl säga att jag gjort mig förtjänt av en.

kungen

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2001 vid 14:31

Om du inte köpt en bom sen -92 så behöver du INTE en kolbom till ett 8 kvadratssegel. Lägg pengarna på något bättre istället! Tror nog att Naish-bommen duger fint, finns många bra alu-bommar runt femtonhundra pistoler att inhandla därute (North, Neil Pryde, Techno Limits för att nämna några).

Visst är det skillnad, men den är inte SÅ stor (typ tretusen spänn stor).

Surfa På!

(he, he, ser en liten ”kolbommsdiskussion” segla upp här… 😉

• voodoo

Medlem
    30 mars, 2001 vid 14:54

Klart man ska ha kolbom, dyrast är ju bäst…

vooodo wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2001 vid 13:55

”men är det verkligen så?…”,som sverker brukar säga, att jag en 41-åring på 88,5kg som windsurfat mer och mindre sedan -85, mest på en hembyggda ”s”junkbrädor(bara för att det var så kul shapa och airbrusha). och som först i höstas tog beslutet att faan det vore kul att kunna segla lite mer här i stockholm/waxholm. så jag inhandlade en techno 283 och ett v8 …puhh… sverker förtsätter…inte kommer att uppskatta skillnaden mellan en kolbom och en bra alubom?” jag menar är skillnaden så stor att det berättigar prisskillnaden för en surfar på min nivå? det blev visst lite rörigt och långt men skit samma.

upptäckte detta shyssta forum nyligen. man får en riktig nytändning av att läsa alla kul och nyttiga inlägg!

kungen

• dr-masse

Medlem
    2 april, 2001 vid 07:56

Jag tror bestämt att den gode Gurkstadslooparen voodoo är lite småironisk i sina inlägg. Därför skall jag, som då och då även kryddat mina inlägg med en skvätt ironi ;-), lägga fram något som kan liknas vid allvar här:

Det är min BESTÄMDA åsikt, om Sverkers läge är som beskrivits, att det INTE är värt pengarna att inhandla en språjtans kolbom. Det handlar trotsallt om minst tre sköna tusingar (dyrare än alu), vilket med fördel istället läggs på andra surfgrejor.

Fokusera på att först ha de segel du vill ha, kanske en lite mindre bräda, rätt master och fenor. När detta ”kit” är på plats, då kan det vara läge att kika på en kolbom.

Fast det är klart, om du har en redig hög med slantar å tycker att ”en kolbom! det vore toppenskoj” så är det ju inget som hindrar att du skaffar en. Men det finns andra grejer som ger mer effekt för din segling än så länge.

Surfa På!

• gegga

Medlem
    2 april, 2001 vid 08:03

Varför ska det behöva skilja 3000 spänn mellan alu och kolbom?
    Är dom så himla mycket dyrare att tillverka eller har tillverkarna
    högre vinstmarginal på kolbommar?

• emil-wiberg

Medlem
    2 april, 2001 vid 09:23

skulle väl tro att det e kolet som e så förbannat mycke dyrare men frågan e om det motsvarar värdet av att segla med kolbom?

/Emil

• voodoo

Medlem
    2 april, 2001 vid 12:46

Ja det gör det, testa och se…dyrast ’e bäst !!

vooodo wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2001 vid 12:58

kan bara säga att jag själv har haft kolbom dom senaste fyra åren underbar sk köpte en till nu 2,24-2,70 bra pris också 5000kr hos whitewater Janne är alltid kungen vad det gäller att få till rätt pris . Så slå till nu och handla

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2001 vid 15:27

En alubom fungerar utmärkt även på stora segel, men de gör att vindområdet för seglet minskar betydligt. Seglet tål alltså mindre vind. Det beror på att alla bommar böjer sig när det blir tryck i grejerna och eftersom bomrören böjer sig blir följden att bommen blir kortare. Det är alltså samma sak som att rigga ditt segel med för lite uthal. Detta ger seglet mer kraft. Precis det du INTE vill när du är överriggad.

Ju styvare bom desto mindre av ovan beskrivna fenomen. JU längre bom desto mer av …

• emil-wiberg

Medlem
    2 april, 2001 vid 18:58

skönt å höra att den gamla sanningen håller än! : )

/Emil

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2001 vid 20:20

har man provat kolbom blir det svårt att motivera sig till ha nånting annat. helt klart jämförbart med glasfiber kontra kolfibermast!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing är naish race-bom bra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.