Senaste nytt › Forums › Är North sails bäst???
-
Gör som jag; jag köpte ett Ezzy-segel. Då behöver du inte oroa dig för att monofilmen ska gå sönder, för det finns ingen monofilm i. Seglet är gjort helt i materialet X-ply, och har en ruta i det lite halvelastiskt materialet vinyl…sådeså!:D
-
Voodoo seglet likaså..inte en ruta med monofilm utan helt bombsäkert om man tycker att man behöver det!
Instinct och Superstar får mer x-ply725 (lättare än vanlig x-ply) till 2004!
Duke är nästan bara monofilm med några få förstärkningar där det behövs!
Annars om inte det räcker till så finns ju DRIVE
“The Drive Cloth is 100% suited towards the needs of surf-schools: to meat the permanent use in schools causing excessive wear and tear the Drive Cloth is made completely out of cloth. In combination with the Vinyl window this makes the Drive Cloth the perfect sail for Windsurfing schools.” -
X-ply är i princip en sådan sandwichkonstruktion som jag nämde. Jag vet inte hur det ser ut, men kan tänka mig att sömmerna är fortfarande den svaga länken pga man använder förstärkningsfiber i ganska låg densitet, istället för väv (t.ex. dacron). Sandwich borde i sig ger bättre slitstyrka än en enkel film.
Jag fick dryga 2 timmar på 4,7 i onsdags Tommy. Det var rätt kul faktiskt. Avkopplande att segla på plattvatten för en gångs skull!
/Matt
-
Jag ÄLSKAR North. Volcanot har juh väldigt tunn monofilm så det är logiskt att det pajar ganska lätt. “Voodoo” har juh kevlar(?)förstärkningar över hela seglet, förutom i “fönstret” där det är en tjock, nästan gummiliknande yta. Har väldigt svårt att tro att det kan gå sönder….
Jag kör north, och kommer fortsätta me det! Tjohoo
Logga in för att svara.