Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är NP X9 Wave 430cm en RDM eller SDM?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Är NP X9 Wave 430cm en RDM eller SDM?
Publicerad av kinetic på 27 november, 2006 vid 21:47Hej!
Är spekulant på masten i fråga, årsmodell 2006…Någon som vet om det är SDM (det jag söker)? Skall användas till ett 5.7 “speed segel”! Dessa master borde väl vara hyffsat hållbara? Tacksam för tips/åsikter!
tobhed svarade 18 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
2006 ars X-9 (ULTRA och ULTRAWAVE) ar SDM, dock nagat minde ytter diameter an X-6. X-9 ultrawave finns i langder 370, 400, 430cm
X-9 ultra finns i langder 430, 460, 490, 530, and 580 cm
http://www.neilpryde.com/masts/x9-ultra.htmlNeilpryde’s RDM mast heter X-combat och finns i langer 370cm, 400cm och 430cm.
http://www.neilpryde.com/masts/x-combat.htmlCombat masten ar riktad till vag-segling (da den ar valdigt hallbar) till ett Speed Segel sulle jag nog kora SDM mast om det ar cambers i det, eftersom det ar ett speed segel skulle jag valja X-9 ULTRA isallet for ULTRAWAVE som vager en skitaning mer (extra forstarkt for vag segling), SDM masten ar aven nagat lattare i samma langd jamfort med X-combat. Jag kor med en X-6 med ett RS-slalom och det funkar bra, har dock ej provat X-9 Ultra med samma segel sa jag vet ej hur stor skillnaden ar. Ar det ett Neilpryde segel du skall rigga?
– Uffe -
Tackar! Tanken är att ha denna mast till mitt Gun Mega XS 5.7
-
kinetic wrote:Tackar! Tanken är att ha denna mast till mitt Gun Mega XS 5.7
Det är inte säkert att det är en ULTRA mast trots att den är från 2006, är den matt svart så är det inte en ULTRA mast utan en “vanlig” X9. Har det däremot vita, små, oregelbunda linjer (kan inte komma på hur jag ska beskriva det) över hela masten så är det en ULTRA.
ULTRA masterna kom väldigt sent och i begränsad upplaga till Norden så är den från första halvan av 2006 så är det nog inte en ÚLTRA såvida det inte är en teamrider eller liknande som har haft den.
En ULTRAmast är givetvis hållbarare än en vanlig X9, men med det sagt så skulle jag också vilja säga att de problem NP haft med sina X9 master knappast gäller så korta längder som 430. Det är snarare Formula-längderna som hade problem under 2004 & 2005. Dessutom gäller detta dessutom en wave mast och de har ju extra lager av laminat så det borde inte vara några problem. -
Tobhed: Masten är helt ny! Vad värderar du en sådan mast till ungefär om det “bara” är en vanlig X9?
/David
-
kinetic wrote:Tobhed: Masten är helt ny! Vad värderar du en sådan mast till ungefär om det “bara” är en vanlig X9?
/David
Tror att en ny, icke ULTRA, i butik går på 5000-6000 kr (men jag är inte säker).
Logga in för att svara.