Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › AR och lättvindskite?
-
AR och lättvindskite?
Publicerad av j_o på 10 mars, 2004 vid 11:41Hej
Har snappat upp att en lättvindskite inte bör ha för högt AR. Jag tycker det är konstigt då det borde vara enklara att “pumpa” en kite med högre AR och därmed klara lätt vind bättre. En lättvindskite är stor och jag förstår att det är lättare att vattenstarta en kite med lägre AR men är det hela förklaringen? Kan de som är visare än mig ge sina synpunkter?
mvh
J-Ofalk__enberg svarade 20 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
Rhino2 20kvadr. är väl en av dom “bästa” (vågar man skriva så här?)lättvindskiterna i alla fall när det gäller bottendrag. Det är en kite med högr AR.
I 4-5 m/sek är den ganska svår att få upp från vattnet (vill inte gärna ramla över på “rygg”) men det gäller nog alla kites i så låg vind….. -
Svar till:
Rhino2 20kvadr. är väl en av dom “bästa” (vågar man skriva så här?)lättvindskiterna i alla fall när det gäller bottendrag. Det är en kite med högr AR.
I 4-5 m/sek är den ganska svår att få upp från vattnet (vill inte gärna ramla över på “rygg”) men det gäller nog alla kites i så låg vind…..[/ QUOTE ]
Njaaaa, en stor FS-foil får du upp ur vattnet utan problem i 4-5 m/s…
Dessutom är bottendraget i en Titan 21.5 än så länge oöverträffat av någon annan serieproduktionskite.
(Kunde inte låta bli)Men visst är Rhino2´an en väldigt bra lättvindskite… för att vara en LEI.
/Kaj(Tech)
-
Svar till:
Svar till:
I 4-5 m/sek är den ganska svår att få upp från vattnet (vill inte gärna ramla över på “rygg”) men det gäller nog alla kites i så låg vind…..[/ QUOTE ]
Njaaaa, en stor FS-foil får du upp ur vattnet utan problem i 4-5 m/s…
Dessutom är bottendraget i en Titan 21.5 än så länge oöverträffat av någon annan serieproduktionskite.
(Kunde inte låta bli)Men visst är Rhino2´an en väldigt bra lättvindskite… för att vara en LEI.
/Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Jo, de e ju skillnad på drakar å drakar…finns ju för å nackdelar med båda….Det GÅR ju och vattenstarta i dom låga vindarna, det kräver bara lite mer jobb (läs tålamod å simmning)
-
Är det lättare att vattenstarta en Cabrinha typ BT Nitro 20 med Recon än en drake utan Recon?
Men min fundering var igentligen hur AR påverkar lättvindsegenskaperna.
-
Får jag min deal eller inte???? Har väntat otåligt på svar i några dagar nu!!
/Jeppe Kung
-
Vist bettan! – maila King! …. men du måste ha ett bra släktträd !!!
/Mr X ======)
-
Svar till:
Är det lättare att vattenstarta en Cabrinha typ BT Nitro 20 med Recon än en drake utan Recon?
Men min fundering var igentligen hur AR påverkar lättvindsegenskaperna.
[/ QUOTE ]
Reconutrustat BORDE vara lättare, har bara provat på mindre dock (14)
Generellt sett ger ju högre AR snabbare sväng och lite mindre bottendrag, och lägre AR slöare sväng men bättre bottendrag (iofs är väl skillnaderna inte SÅ stora i nyare kites)
Sen blir det ju konstruktions-specifika skillnader på olika märken…….en djungel….De bästa e å testa vad man själv gillar…
-
Ett par dumma följdfrågor, vad menar ni egentligen med bottendrag och var kan jag testa en BT Nitro 20?
mvh
Jan-Olof -
“Bottendrag” e att du inte behöver “pumpa” som du kallar det, Kiten så mycke för att få drag, den ger också bra drag i kanterna powerzone (e min teori)
-
7 knop e väl ungefär 3,5m/s…inte så långt ifrån 4m/s….10 kvadrat extra för 0,5 m/s ?…..det är nog nästan så kiten trillar ner om man inte håller den i rörelse…
-
inte så men har du en lättvindskite, låt säga 20kvm modell intermediate (typ Co2, aero mfl) så tar de ju typ en månad att svänga runt kiten. INTE så kul!sen e det så mycket snack om AR hit och dit så skippa det!
-
Jo det e sant…..har en Rhino2 20, den e ok…
I´s a big Mf -
vill man flyga drake så vill man! vare sig det blåser eller inte. finns den att köpa förresten? koolt å komma med ett sånt monster till stranden på sommaren. får man tusentals solare efter sig för att man stulit solen.
Logga in för att svara.