Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing AR och lättvindskite?

  • falk__enberg

    Medlem
    10 mars, 2004 vid 20:10

    E perfekt som vindskydd åxå om man spikar fast den i marken grin.gif grin.gif
    Man behöver ingen mer uppvärmning än å pumpa……..

  • cortex

    Medlem
    10 mars, 2004 vid 22:27

    Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
    Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…

    LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens “okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s “kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).

    Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp. grin.gif

    /Kaj(Tech)

  • falk__enberg

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 00:45

    Svar till:


    Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
    Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…

    LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens “okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s “kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).

    Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp. grin.gif

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???

  • stebe

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 09:06

    Svar till:


    Jo det e sant…..har en Rhino2 20, den e ok…
    I´s a big Mf

    [/ QUOTE ]

    Fy faan, sicket monster.. shocked.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 09:36

    Så här ligger det till:
    Högt AR=snabbare kite
    Lågt AR=långsammare kite
    Resultat av detta: blåser det lite så vill kiten med högre AR gärna sticka längre fram i vindfönstret allså längre bort från powerzone, därför kör man kiten i sinuskurvor så att den får längre väg att flyga & därmed inte kommer så långt fram i vindfönstret.Blåser det lite mer så är det nog bara en fördel att kiten flyger längre fram i fönstret då den blir lättare att hållå & ger bättre höjdtagning .
    Rätta mig om jag har fel.

    **** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

  • putte

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 10:54

    Tar fanimej rätt lång tid innan closed cells blir svampiga och goa…
    Jävligt mysiga i alla fall, snabba drakar (om man jämför med LEI’s med samma drag)

    Men hur man än gör så kommer man inte ifrån att: det är sjuhelsikes manligt med 30kvm grin.gif

  • falk__enberg

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:04

    Sant sant…. cool.gif…..undrar hur stor pumpen till den är.. shocked.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:05

    Man ska inte glömma att längre linor ger rejält med extra tryck i draken. När det blåser lite ska man definitivt gå upp i lin längd (i alla fall för LEIs)…
    Hur är det egentligen med foils och lin längd? Ökar / Minskar kraften lika mycket med längre / kortare linor?!?

  • villjam

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:10

    Svar till:


    Så här ligger det till:
    Högt AR=snabbare kite
    Lågt AR=långsammare kite
    Resultat av detta: blåser det lite så vill kiten med högre AR gärna sticka längre fram i vindfönstret allså längre bort från powerzone, därför kör man kiten i sinuskurvor så att den får längre väg att flyga & därmed inte kommer så långt fram i vindfönstret.Blåser det lite mer så är det nog bara en fördel att kiten flyger längre fram i fönstret då den blir lättare att hållå & ger bättre höjdtagning .
    Rätta mig om jag har fel.

    **** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

    [/ QUOTE ]

    Både rätt och fel. Anledningen till att du kör kiten i sinuskurvor är att hastigheten på den ökar och det i sin tur ger bättre drag.

    Högt AR ger en snabb kite som svänger snabbt men den är samtidigt svårare att vattenstarta samt fungerar lite sämre i lätta vindar.
    Lågt AR ger en långsammare kite som uppfattas som stabilare och mindre nervös. Den är lättare att vattenstarta och ger bättre bottendrag.

    Det är därför små kitear har lågt AR och stora har högt.

  • putte

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:20

    Svar till:


    Sant sant…. cool.gif…..undrar hur stor pumpen till den är.. shocked.gif

    [/ QUOTE ]

    Jag tror nog att det är den klena handpumpen som va standard hos naish förut… tongue.gif

  • falk__enberg

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:27

    Då blir man ju rejält uppvärmd i allafall.. grin.gif

  • cortex

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 12:07

    Svar till:


    Svar till:


    Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
    Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…

    LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens “okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s “kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).

    Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp. grin.gif

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???

    [/ QUOTE ]

    Ehh? Visst om du knatar ut med dem oinflatade och hoppar på dem i vattnet så vattenfylls de ju… då tar det en stund för vinden att pressa ur vattnet när du ska starta.
    Om du däremot sätter ner den i vattnet inflate´ad (efter att ha släppt chickeloopen exempelvis) så kommer den att ställa sig på TE rakt downwind och vänta på att du ska starta den. Så länge som det blåser runt 3 m/s eller mer så kommer vattnet att tryckas ut ur skärmen med hjälp av vinden. Så på detta vis kan du ha den parkerad bra jäkla länge om det inte kommer stora vågor och sköljer över den.

    Jag har startat min Titan 15.5’a från att ha vecklat ut den ouppblåst i vattnet i cirka 5 m/s… funkade fint. Vill se dig ligga och pumpa upp en LEI ute på djupt vatten (pumpen över huvudet?). grin.gif

    Säger inte att detta funkar på alla foils, jag vet att det funkar på alla Titan/Voodoo/Spirit/Psycho2 dock.

    /Kaj(Tech)

  • cortex

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 12:14

    Japp, det är samma sak för foils också. Tiago i Portugal testade att köra en Titan 18.5 på 60 meter lina… var tydligen *ruggigt* bottendrag (lång powerstroke hjälper ju). Fast det var lite femårsplan över att byta riktning på kiten. laugh.gif laugh.gif

    /Kaj(Tech)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 12:20

    Svar till:


    Svar till:


    Svar till:


    Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
    Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…

    LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens “okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s “kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).

    Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp. grin.gif

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???

    [/ QUOTE ]

    Ehh? Visst om du knatar ut med dem oinflatade och hoppar på dem i vattnet så vattenfylls de ju… då tar det en stund för vinden att pressa ur vattnet när du ska starta.
    Om du däremot sätter ner den i vattnet inflate´ad (efter att ha släppt chickeloopen exempelvis) så kommer den att ställa sig på TE rakt downwind och vänta på att du ska starta den. Så länge som det blåser runt 3 m/s eller mer så kommer vattnet att tryckas ut ur skärmen med hjälp av vinden. Så på detta vis kan du ha den parkerad bra jäkla länge om det inte kommer stora vågor och sköljer över den.

    Jag har startat min Titan 15.5’a från att ha vecklat ut den ouppblåst i vattnet i cirka 5 m/s… funkade fint. Vill se dig ligga och pumpa upp en LEI ute på djupt vatten (pumpen över huvudet?). grin.gif

    Säger inte att detta funkar på alla foils, jag vet att det funkar på alla Titan/Voodoo/Spirit/Psycho2 dock.

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    Foil = Vinter drake
    LEI = Sommar drake

    Så är det wink.gif (nu vet jag att kaj satte i fel strupe)

  • falk__enberg

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 14:39

    Svar till:


    Svar till:


    Svar till:


    Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
    Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…

    LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens “okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s “kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).

    Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp. grin.gif

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???

    [/ QUOTE ]

    Ehh? Visst om du knatar ut med dem oinflatade och hoppar på dem i vattnet så vattenfylls de ju… då tar det en stund för vinden att pressa ur vattnet när du ska starta.
    Om du däremot sätter ner den i vattnet inflate´ad (efter att ha släppt chickeloopen exempelvis) så kommer den att ställa sig på TE rakt downwind och vänta på att du ska starta den. Så länge som det blåser runt 3 m/s eller mer så kommer vattnet att tryckas ut ur skärmen med hjälp av vinden. Så på detta vis kan du ha den parkerad bra jäkla länge om det inte kommer stora vågor och sköljer över den.

    Jag har startat min Titan 15.5’a från att ha vecklat ut den ouppblåst i vattnet i cirka 5 m/s… funkade fint. Vill se dig ligga och pumpa upp en LEI ute på djupt vatten (pumpen över huvudet?). grin.gif

    Säger inte att detta funkar på alla foils, jag vet att det funkar på alla Titan/Voodoo/Spirit/Psycho2 dock.

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    Öööööhhhh….jag vet inte hur ni brukar göra, men för det mesta så ligger man väl inte i vattnet å pumpar upp kiten ??
    Det brukar inte jag göra….mycke enklare att pumpa den på land, sedan ansluta linor, därefter starta och SEN gå ut i vattnet grin.gif
    Dom flesta jag sett med foils har åxå startat på land….

    Angående svampigheten, så var det inget påhopp…bara en stilla undran, då jag sett detta fenomen ett par gånger….

    Loosen up cool.gif this is supposed to be FUN laugh.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing AR och lättvindskite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.