Senaste nytt › Forums › Är säsongen nu över?
-
Är säsongen nu över?
Publicerad av anonym-anvandare på 14 oktober, 2003 vid 08:18Tjeanre!
Är det så illa att säsongen för windsurfing nu är över. Självklart vet jag att det finns några få tuffa seglare som kör året runt, men för oss alla andra vad gör man nu?!
Var ute och körde i fredags och lördags och fick riktigt fin segling. Fin vind fint, fina vågor och (mycket)fint vädet. Får man sådant väder vill man bara åka mer, men på något sätt känns det inte roligt att skrapa vindrutan från is innan man sticker till surf. Kanske kan man hoppas på en fin helg till men sedan är det defenetivt slut.
För oss alla som dessutom inte skall åka någonstanns i vinter har nu ca 5-6 månader att ta dö på?!Vad gör man för att bli av med suget nu?!
/Inge
styret svarade 21 år sedan 26 Medlemmar · 47 Svar -
47 Svar
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst14 oktober, 2003 vid 08:27Handla schyssta surfrullar!
O Spelar gryma data spel…bränna schyssta surf cd’s till nästa surfdag.
Uppgradera sin utrustning,putsa lite på sin utrustningKanske ge sig ut endå för o stilla abstenensen..
Om inte så får man bara bita ihop -
Äh va fan, Is på rutorna är inget problem,
is på vattnet är värre…………13 grader i havet nu på västkusten, inga problem till 10,under det blir det värre men
det är under 5 grader det verkligen suger……Tanke….
Ljudet av driv is mot brädan suger värre än suget….. -
Några helger kvar i bästa fall…
Issegling på bräda är ett bra sätt att dämpa surfsuget med, även detta vill man ha mer av, jag längtar redan!SWE-313 på hal is,
-
Okey….
Tanken att köra när vatten temp ligger på 5 grader får mig att frysa ihjäl redan nu.Var som sagt ute i helgen och det var absolut inga problem. Frös lite om knäna men det var också det ända. Tror dock att det kommer gå jävligt fort nu. Förvånar mig inte om det kommer ett dump med snö snart. Förra året snöade det väll redan i början av oktober.
Som det se ut nu kommer det inte att bli någon bra vind denna veckan och vips så är det november.Visst är jag possitiv?! Allt detta för att jag skall försöka mätta min hunger eller vad det nu heter!
Hur går det för er som seglar längre norr ut? Typ Sundsvall och Gävle. Vad ligger vattentempen på där uppe!?
/Inge
-
i skåne surfades det med kortärmat och utan
huva och handskar så sent som i lördags
lite gulnande löv, men heldräkt åker nog på
nästa gång. -
Är du galen?? Säsongen har ju precis börjat!! Det är lugnt att köra ända fram till nyår, sedan förstår jag om många tycker det är för kallt..
-
Boman, har du några tips hur man bygger en sådan skapelse??
Man blir ganska sugen.. -
Här har du en länk som är ganska mat nyttig, hör av dig om du har frågor!
http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Number=87694&page=1&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
-
Norrut…här i Övik går det hur bra som helst än så länge, bara det blåser…hum. Detta trots rätt tunn våtdräkt. Vet inte hur kallt i vattnet, men några kalla dagar till så kan det nog frysa på insjöar, så det är nog inte mycket över 5 grader.
Tycker egentligen det bara är smalbenen som blir kallast, mycket vattensprut som trycker upp under våtdräkten. Skorna över funkar inte, för de är för slappa, så då rinner vatten ned i skorna för mycket.
Men jag övar inte så mycket vattenstarter nu snabbt upp på brädan igen och dra seglet…. -
Hur funkar det med surfprylarna i den kylan är jag lite nyfiken på. Seglerna på bilden ser ju inte så jäkla gamla ut, håller monofilmen bra i minusgrader? Masten måste väl vara väldigt lätt att bryta, kanske inte för shorebreaket då , men just för kylan.
-
Kolla in den här länken bra beskrivning på hur man bygger en is surfbräda
http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf -
10-15 minus är inga problem för monofilmen, kolmast likaså, kör dock med en gammal NP 60% mast som håller än…
Det värsta för prylarna är att mast och bom kan få dugktiga smällar mot isen om man övar freestyle manövrar, så jag kör helst inte med mast och kolbom som jag ska ut i vitskummet med.
Logga in för att svara.