Senaste nytt Forums Är säsongen nu över?

• jester

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 14:34

på hösten brukar jag köra så länge det är över en 5 plusgrader. Är ju inte vattnets temperatur som är vansklig, utan lufttemperaturen. Brukar ge upp säsongen första gången man är ute o surfar och snöflingorna börjar dala ner. Underlättar lite om man har lite större grejor så att man kan undvika att bada…

Ett tips för er som är sugna på att surfa på isen: det är säkert jättekul med sådana brädor som pojkarna beskrivit tidigare i tråden, men det finns en väldigt enkel (och billig) metod istället: borra ett hål i en hockeypuck, och fäst mastfoten där i. Höj bomen, på med skrillorna, och sen e det bara å köra! Funkar skitbra!

Markram: du är tokgalen, juh! grin.gif

/J

• mbkpeter

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 15:27

Tja, ta dig ner till ronneby och häng med mig till torhamn

• styret

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 15:59

TobC
    fan på Haga är det inga problem att få folk att komma ut och surfa i vinter. själv kör jag nog minst till slutet av november, sen får vi se vad som händer. Körkortet kommer i december och det skulle ju vara kul att få köra en gång själv till surfet i år så vem vet.

Vi lär synas på vattnet då. inte så många ute…

• clemens

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 16:04

Hur länge brukar folk köra i skåne då?
    Förutsatt att man har torris…

• memnoch

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 09:10

Jag som bott i Skåne hela mitt liv tycker ju att det bör ju gå mer eller mindre året runt bara det är isfritt (vilket det brukar vara).

Som sagt tidigare i tråden så underlättar det ju om man inte ligger i vattnet hela tiden utan är i rörelse på brädan. Eftersom jag har en 145 liters JP bräda oxå så behöver man ju i princip inte bada överhuvudtaget… Snabbt upp om man skulle rammla i i gippen och dra rigg. Kanon. Har precis inhandlat året runt utrustning så jag satsar på att slå Andreas 18 januari rekord… grin.gif

• endy

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 09:34

Hehe, ja vi får se, jag har precis köpt ny varm dräkt så jag kommer nog kämpa för att vara först i wink.gif

• xavier

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 10:11

förra året var det final den 2 december i klagshamn. det var jag och en kiteare där. Pro Limit steamer med väst+huva och öppna handskar. 110 liter freestyle och överriggad 6.4 för att inte riskera att ligga i vattnet och försöka vattenstarta underriggad.

Behöver jag berätta att jag la av efter en timme, skrek när händerna tinade efteråt i ett par torra vantar, och att fötterna inte tinade förrän jag var i duschen en timme senare.

/allt för att kunna sitta lugn på jobbet resten av veckan

• inge

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 14:41

Okey Okey!!!
    Jag har fått tänka om… det kanske inte är så fel och segla iallafall några veckor till?! Känner mig (efter en vecka på jobbet utan segling men mycket surf) att det vore jäv.. gott att komma ut nu till helgen. Ser dock ut på prognoserna som om det kommer blåsa minimalt vid Hallandskusten. Som vanligt kommer det dock in massor MASSOR av vind på tisdag och onsdag och vad gör man då?
    Inte är man vid kusten och njuter av livet. Istället går man upp till en skrikande väckarklockan och sticker till jobbet. Rätt smart eller???? Ja ja man måste ju försörja sig på något sätt. Får hoppas att det blir bra med vind och fint väder nästa helg då man åter igen är fri från jobbet.

Måste också få tacka för alla svar! Visst är det roligt när så många blir engagerade.

En extra bonus till personen som jämförde (höst-vinter)segling med en kall krogkö i stjorta och lågskor. Jag kan hålla med dig. Varför gör människan sådant? tongue.gif

Ps. Sneka Ass i Ronneby!! Du får se till att bryt upp isen nere i “Torres”hamn så kommer jag ner och kör juldagspokalen hos dig! Ds.

Over and Out!
    Inge

• kitelife

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 16:19

Men herregud gubbar för H-vete sessongen har ju precis börjat!!! ; ) det är nu det blåser på riktigt ingen sånn fesen sommar bris…

Kolla på denna dräkten, den e varm tät och du har full rörlighet… samt du kan variera vad du har under beroende på hur kallt det är i luften (vatten i flytande form blir aldrig kallare än typ 3 grader sen fryser det, men det visste ni väl? ; ) Den håller t o m för kite och jag säger inte att vi kör värre än er jag säger bara att vi blir släpade och befinner oss mer i vattnet än er (iaf några av oss *ler* )…

Tillverkare;

Ocean Rodeo.com

Importör;

Dacon.biz (Luleå)

ÅF Skåne;

Kitepower.se (flädie)

Dräkten heter Pyro och är framtagen för kite (extrema vattensporter) den funkar och går inte att jämföra med tex. HH rukka och dom andra jolle seglardräkterna som jag tror några av er redan har testat… Om ni vill se dräkten i verkligheten och kanske t o m prova och bor i skåne så är vi i habo och seglar ganska ofta, bara komma fram och fråga ; ) Jag har en bäby blå buss…
    Jag kör året runt och fryser sällan! har vi 6 + grader i luften är det hellt ok oberoende väder och vind ; )

high.jpg

• maglu

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 11:19

Hum…fryser inte saltvatten vid -4 eller nåt sånt? Just därför man saltar vägar. Så nog kan väl vattnet vara kallare än +3 eller? Speciellt när det är i rörelse skulle jag säga…
    (Däremot en bit ned är det alltid +4, eftersom 4-gradit vatten är tyngst..men där är man ju förhoppningsvis inte)

• ola_p

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 16:09

Och därför blir det inte kallare än 4 grader förrän hela vattenmassan är 4 grader hela vägen…

• maglu

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 07:53

Den gränsen är definitvt passerad här, för idag är det is i hamnbassängen. Så ytvattnet lär väl vara mellan 0 och -4. Huu…
    Fast jag har inte helt gett upp hoppet än ändå. Körde både fredag och lördag utan problem.
    Blir det bara blåst denna vecka, så blir det surf, men sen är det nog dags att börja konstruera is-bräda.

• niklas_s

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 08:34

här i göteborg e de helt lungt iaf. frös bara om händerna igår. nån som har nått förslag på något man kan ha på händerna så man e varm å kan greppa bommen samtidit?

• anonym-anvandare

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 08:37

Körde med diskhandskar igår som jag stoppade under dräkten, frös inte.

• niklas_s

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 08:58

okej. får testa de när vinden kommer. hmm.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Är säsongen nu över?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.