Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är sjöbrisen igång i Stockholm?
-
Är sjöbrisen igång i Stockholm?
Publicerad av jp-soul på 10 maj, 2011 vid 08:56Tycker den borde vara på gång med denna värme, är det någon som har koll på Dalarö, Fituna osv om hur det varit senaste dagarna..?
stefanlindmark svarade 13 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
I fituna blev det bris i söndags, den orkade dock bara upp i 4-5 sekund och den varade bara en kort stund. idag är det ju bättre förutsätttningar med sydlig grundvind. jag tänkte sticka dit vid tre idag och kolla…
-
Körde Fituna igår 17-18 ca – planade tidvis med 9,8…. hoppas ni får mer vind idag!
-
Kollar man bullens http://www.bullandomarina.se/vind.asp
(man får klicka på den mätare man vill ha history på )
vind historik går vinden upp varje dag så ,ja det brisar
Konstigt att det inte gick bättre för dig igår men du va väl lite sent ute… -
Hanlar, om du kan vore det kanon om du kan meddela om det blåser!
Mvh Mick
-
Björn ringde precis, det har inte kommit igång ännu. Bara grundvind än så länge. Jag åker om 10 ändå, måste ju för f-n komma igång…
-
Lite bris blev det väl. Det räckte till några enstaka planingar med 7.8an. Det blir nog ingen riktigt bris i år… Dom snackar om den varje dag på v-rapporten men det blir liksom inget tryck i den..
-
Låter precis som i tisdags, enl dom som var där i tid, soligt o varmt, kallt i vattnet, ovanligt svag bris, hmm…
-
Jag har aldrig varit med om stark bris på Fituna utan att det är ganska höga moln inåt land. Mig veterligen har det väl inte varit särskilt molnigt de senaste potentiella “brisdagarna”?
-
Stämmer bra – borde man ju tänkt på efter många års pendlande till fituna. Antagligen förblindad av surfsug efter lååång vinter…
-
Ja, man glömmer mycket över vinteruppehållet. Som att man inte använde fyrtvåan varje helg hela hösten…
(för övrigt behövs de däringa molnen för att visa på de uppvindar som krävs för bra bris)
-
Kommer inte ihåg hur det var men adderar man sjöbrisen på prognosen från Vindguru/ YR eller har de redan med det i sina rapporter?
-
Sjöbrisförstärkning är lokal och ingår i princip aldrig i några prognoser. Man får göra egna tillägg i så fall.
-
Titta efter kallfronter på väderkartan!
När en kallfront dragit förbi och det klarnar upp är luften kall och labil. Lite sol på det sen så stiger den uppvärmda luften vid marken lätt och eftersom det är kallare uppåt så accelererar luften. Då bildas gärna stora moln (och ofta åska på sommaren). Med grundvind från rätt håll blir det garanterat bra drag.
Om nån va på Gålö på valborg var det precis sådant väder. En front hade dragit förbi på fredan/lördan och tack vare hyffsad grundvind från NO (~5m/s) vart det riktigt bra drag fram på eftermiddan samtidigt som de vart gigantiska moln över land.
Stabila högtryck, som vi haft nu ett tag, är döden för termiken. Luften värms upp långt upp på höjd och trots sol så blir det ingen temperaturgradient som kan ge stark termik.
/ Peter
Logga in för att svara.