Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är Torö farligt?

• Är Torö farligt?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 augusti, 2004 vid 09:01

Hej
    Jag har inte “ännu” varit på Torö…
    Är det ett farligt ställe om man inte är proffs? confused.gif

…Det har ju hänt att man blir helt utmattad när man inte lyckas komma upp direkt efter ett fall.
    Jag lyckas med vattenstart, oftast, men behärskar den inte i alla lägen.
    Stora vågor tillsammans med klippor och stenar har jag stor respekt för.
    Man vill ju inte bli köttförs mot en klippa…

/T

anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:15

Alltså, det är klart man kan ge sig ut på Torö och testa. Det är ju upp till var och en, liksom.

Men om inte jag hade stenkoll på vattenstart kombinerat med åtminstone hyggliga slag och gippar så finns det bättre ställen att segla på. Man lär sig helt enkelt lättare på andra platser. Dessutom kan Torö bli onödigt “dyrt” för både kropp å prylar om man strular till det tillräckligt. Och ja, jag skulle nog säga att om man försätter sig i en tillräckligt knepig situation så är vissa delar av Torö inte ofarliga om det är hyggliga vågor och vind.

Dock kan man alltid segla på insidan, som bjuder på snudd på nybörjarförhållanden. Själv väntade jag alldeles för länge med att segla på Torö, men bra koll på vattenstarter och hygglig småbrädesvana skulle i alla fall jag rekommendera. Lägg även ner en stund på att kolla hur och var folk kör innan du går ut. Varför inte åka ner någon gång när det är “bra” och spana in stället?

Själv “skippade” jag Torö i helgen eftersom jag 1. inte orkade spendera mer tid i bilen än på vattnet (igen) 2. Utgick ifrån att det skulle vara ganska fullt med folk där och 3. jag seglat såpass lite med småsegel på sistone att känslan varit usel. Tokigt usel. Så jag tränade lite vid Dalarö istället, vilket fungerade kanonbra! Men nu blir det Torö framöver, om det funkar tids- å vindmässigt såklart!

Surfa På!

• koa

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:19

Torö Stenstrand består av en rullstensås som mynnar ut i Östersjön.
    Landsortsdjupet utanför är över 370 meter djupt så när det blåser på
    så bildas snabbt vågor som får så att säga; tvärnit mot den solida rullstensåsen och det bildas brytande vågor med mycket bra kraft i.
    Brytande vågor som bryter mot en snabb “uppgrundning” bryter brantare och har mer tryck än en våg som rullar mot en flack sandbotten, så det kan bli rejält med kraft! Därav bör man ha koll på vattenstart och sin utrustning innan man går ut i de större vågdagarna. Men de mindre dagarna är det ett lättseglat ställe, och insidan med sin sandbukt är populär också.

Alåååha!

Calle

Foto: Johan K

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 10:09

Tack för de mycket bra:iga svaren!!

Jag skall göra som dr_Masse föreslog och (1)åka dit och kolla och (2)Vänta tills jag är lite mer säker på vattenstarter, gippar m.m

/T smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 10:36

Den så kallade “Kärringviken” består av en hyfsat långgrund sandstrand (norrsidan av Torö). Det är ett perfekt ställe att träna vattenstarter vid. I mitt tycke ett av de bästa i hela Stockholmsområdet för ändamålet. Vågorna når inte in dit, utan det är alltid plattvatten. Dessutom kan man ganska enkelt segla ut till framsidan och “smaka” lite på vågorna, utan att behöva brottas med stenarna och de värsta bryten upp på land. Rekommenderas verkligen för den som inte är så van, men som vi testa på att segla lite bland dyningarna!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är Torö farligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.