Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är våtdräkterna sämre nu?

• wakenils

Medlem
    30 juni, 2008 vid 06:05

@sourra 478726 wrote:

Hehe, Wacko hade en som såg ut som ett lapptäcke av alla lagningar =)

har haft sönder 2 torrdräktskedjor på de dräkterna dessutom… nu kör jag på nån budgetvariant men den funkar tills vidare. Neoprenlim + cykelslang funkar fint att laga med f.ö.

de gamla neil pryde var nog bättre, har två st från ~2000 som håller fint (shortyn börjar bli trött nu iofs men vad kan man begära), iofs mest kört wake med dem och det sliter inte så mycket

• hbgkitare

Medlem
    30 juni, 2008 vid 06:16

Har haft min Pro-Limit Assault nu i 2 år och kör med den året runt. Varm och inte ett hål i den än så länge!

• svenne

Medlem
    30 juni, 2008 vid 07:53

Ingen kajtare som har köpt Ascan?
    Jag har använt min i två säsonger nu, funkar mycket bra.

• rydstrom

Medlem
    1 juli, 2008 vid 12:46

@sourra 478703 wrote:

På min Rip Curl F-bomb ultra expensive edition har sömtätningen spruckit i grenen och i armhålan. Rätt intressant känsla när det strömmar in 4-gradigt vatten kring paketet. Ska nog unna mig en Xcel jag också och eventuellt en Mystic-torris för bekväma ombyten på kalla vinterdagar.

Vad jag vet så brukar Rip Curl ha garanti på sina sömmar, fast det kanske bara är två år. Kolla upp det Jag gjorde det och fick en helt ny dräkt. tog iof nåra månader, men men

• martent

Medlem
    1 juli, 2008 vid 13:29

Den enda dräkt jag har haft som inte har gått sönder är från netto för 300spänn! Och jag har haft alla möjliga dyra dräkter

• patrikol

Medlem
    1 juli, 2008 vid 13:50

Jag har en RipCurl vågsurfvåtdräkt 5/4/3 den är hur bra som helst håller i alla sömmar.

Det man bör tänka på är att kolla sömmarna på våtdräkten när man sköljer av den med sötvatten efter varje dags åkning, om man ser att någon söm börjar att glipa lite så tar man Extremerepair klister direkt och sedan så håller det näst intill forever.

Du kan ha våtdräkten minst tre gånger så långtid om du tar hand om den på rätt sätt, inget solljus när den hänger på tork.

Om man inte sköljer och håller efter en våtdräkt så håller den inte så enkelt är det.

Sen kan man visst ha fått en dåligt sydd dräkt helt klart men jag tror nog att det oftare beror på användaren än dräkten.

Har polare som kiteare hur mycket som helst men sköljer aldrig grejorna och därför så slits dom otroligt mycket fortare

• gh0st

Medlem
    1 juli, 2008 vid 15:23

Håller med, sköljer alltid min våtdräkt efter varje session och precis som du säger, lagat varje gång jag sett sprickor. Men nu var det helt enkelt för mycket, inte värt att reparera. Den får falla isär.

• egget_

Medlem
    1 juli, 2008 vid 18:14

Har haft min Mystic i 4 år nu och inga problem. Klart där är lite småskavanker men absolut inga stora prylar och jag har inte behövt laga ännu.

• mania

Medlem
    1 juli, 2008 vid 18:41

Jag köpte ett par mystic Dry-Glove och kört med dom 1 gång och då har det lagret som ska under dräkten och det som ska ovanför dräkten limmats ihop.

någon mer som haft samma problem??

• gadget

Medlem
    1 juli, 2008 vid 19:03
    egget_;479280 wrote:
    Har haft min Mystic i 4 år nu och inga problem. Klart där är lite småskavanker men absolut inga stora prylar och jag har inte behövt laga ännu.

Det är just det jag menar…
    Är de äldre modellerna bättre?
    Min går sönder på nya ställen hela tiden.

• patrikol

Medlem
    1 juli, 2008 vid 19:34

@mania 479285 wrote:

Jag köpte ett par mystic Dry-Glove och kört med dom 1 gång och då har det lagret som ska under dräkten och det som ska ovanför dräkten limmats ihop.

någon mer som haft samma problem??

Japp inget problem alla sådana material som muddar och kragar till torrdräkter måste alltid pudras in med barnpuder eller liknande efter varje användande.

Görs det ordentligt så klibbar dom aldrig ihop.

Dessutom så ökar du livslängden 10 falt på sådant material.

• mania

Medlem
    1 juli, 2008 vid 21:29
    patrikol;479301 wrote:
    Japp inget problem alla sådana material som muddar och kragar till torrdräkter måste alltid pudras in med barnpuder eller liknande efter varje användande.

tack så mycket för tipset 🙂

• johnk

Medlem
    1 juli, 2008 vid 23:17

@patrikol 479301 wrote:

Ska man vänta med pudret tills gummit torkat, eller ska det på när det är vått? Jag har bara pudrat innan jag tar på mig :confused2:

• patrikol

Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:25

@johnk 479362 wrote:

Ska man vänta med pudret tills gummit torkat, eller ska det på när det är vått? Jag har bara pudrat innan jag tar på mig :confused2:

Du skall pudra när dräkten torkat. Var däremot nogrann med att ta isär ytorna på handsken direkt när du kommer hem och torka med en handuk.
    För att förhindra att det klistrar ihop för mycket.

För övrigt kan man numera köpa en så kallad sko/Pjäx tork för typ 199:-

Den är guldvärd när det gäller att torka hanskar och skor samt dräkt du kan köpa förlängare till slangarna så räcker dom in hela vägen om du har fast sko.

När du pudrar innan du tar på dig dräkten så gör du det för att lättare få på dig den. (Det tyder på att du snålat med pudret tidigare bara ös på med puder)

När du pudrar efter att du torkat upp dräkten gör du det för att gummit inte skall torka.

Om du inte använder en torrdräkt på länge t.ex under hela sommar perioden är det mycket bra att packa upp dräkten och pudra in den ytterligare.

Ingen som säljer dräkter tjatar på dig om detta för då får dom aldrig sålt reservdelar till dräkten.

• gh0st

Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:40

har en sådan där sko tork jag kör med på vintern. Hur skönt som helst med torra skor =)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är våtdräkterna sämre nu?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.