Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Året runt våtdräkt?

• Året runt våtdräkt?

Publicerad av surftolive_livetosurf på 23 juli, 2009 vid 11:13

Hej! Jag har presis börjat kitsurfa och bara gått en tredagars kus. Men nu behöver jag skaffa grejer bland annat en Våtdräkt. Då är min Fråga vilken våtdräkt för användnign året runt i sverige ni skulle föreslå? Jag funderar på en O’neill Epic -2 med vinterpaket som består av en huva med väst, en NPX Assassin Semidry 5/4/3 med huva eller utan(?), en Neil Pryde 3000 Drysuit 5/4/3 eller en ION Quantum Semi Dry 5/4 eller ION Strike Semi Dry 5/4. Vilken tror ni skulle passa bäst för året runt kiting?(Ett plus är ifall den funkar att vågsurfa i men absolut inget måste och inte prioriterat)Eller har ni ett annat förslag? Budgeten är heööst inte över 3000.
    Mvh Chistian

mcc svarade 15 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • thorn

Medlem
    23 juli, 2009 vid 11:34

Välj inte en Neil Pryde 3000 drysuit, jag hadde en sådan och den började läcka in vatten efter 4e gången.

Köp en fin 5,3 dräkt så kommer du klara dig fint.

• milkman

Medlem
    25 juli, 2009 vid 08:16

Den här är fortfarande sjuukt bra.
    http://www.kitekraft.se/prolimit-vatdrakt-assault-5-4.html

• skotten

Medlem
    25 juli, 2009 vid 15:46

I have used my MYSTIC crossfire single layer 5/3 all year, but I have a little polar bear belly that helps keep me warm.

when the winter comes you will find that shoes, gloves and a hood make a HUGE difference

• haze

Medlem
    25 juli, 2009 vid 20:56

Jag säger som skotten om Mystic dräkten. Kör med den året runt nästan. (kitear inte i ja-mars i Sverige.

• jaca

Medlem
    27 juli, 2009 vid 20:29

En 5/3 fungerar fint året runt om man kompletterar med ett 1 mm neoprenunderställ som bl.a. NP har. Kör med detta även när det kryper ner under 5 plusgrader. Skall själv köpa en ny 5/3 och det lutar åt Mystic Cure Steamer CrossTech DL 5/3 2009
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=641&osCsid=418cfcceec7f16e4a6a5599df6489bf2
    Någon som har någon erfarenhet av denna?

• milkman

Medlem
    28 juli, 2009 vid 11:05

Det är stor skillnad på en 5/3 och en 5/3..
    neoprene kvalité, hur bra sömmar är, hur bra lösningarna är vid muddar etc. Allt har betydelse. Ska ni ha en bra dräkt som funkar året runt så ska den vara med en gummiutsida (som hindrar avkylning) och med bra och följsam neoprene. Den bör ha en extra innre väst som dras över hvudet och gärna med någon lösning för bättre isolering av bål/rygg.
    Den behöver inte ha huva, den kan man ha påen väst som jaca nämner, då tätar även västen för inspolning utav vatten. Västen kan bäras ut och in när avkylningen blir för hög.
    Prolimits Assault är grym, och kostar ca 1000kr mindre än motsvarande dräkter från de stora konkurrenterna, för samma sak. Säljs på många ställen runt sverige så det borde vara lätt att testa ut storlekar. Annars är Mystic är bra grejjor med bra service/rykte också. NP verkar bra ofta, men jag tycker det är lite blandade åsikter om kvalité. Men det kan lika gärna vara en servicefråga.

• mcc

Medlem
    29 juli, 2009 vid 10:16

Hej! Jag är också Kitenyborjare, och jag har samma funderingar om Året runt våtdräkt! Kan ni snälla hjälpa mig?

Jag köpt en MWS Tribord 500 (fast min har inge Zipped cuffs)- http://www.tribord.com/EN/mws-500-lady-10-18-c-one-piece-14521561/ för att jag såg att den är 5mm, men nu är jag inte säkert på att det funkar i svenska waters!…

Vad Tycker ni?

• pjoter

Medlem
    29 juli, 2009 vid 15:12

Har du redan köpt den är det väl bara att prova? jag började köra med en 6,5mm dykdräkt med dragkedja fram och inbyggd huva. jag överlevde men jäklar vilken skillnad det blev när jag skaffade en vettigare dräkt. helt plötsligt slapp man få den där känslan av att hjärtat skulle stanna när man krashade och drog in 5l vatten. Man insåg också att man vintertid faktiskt kan böja armarna mer än 90grader vilket var ungefär så mkt det gick med 6,5mm lågkvalitetsneopren i armvecket.

• mcc

Medlem
    30 juli, 2009 vid 06:26

Tack så mycket!
    Jag ska lämna tillbacka våtdräkten, och ska köpa en med bättre kvalitet… jag ville inte frysa! Och jag ville gärna prova på i vinter!

Tusen tack!
    Kitafint!

MCC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Året runt våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.