Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets dag på Torö…

  • lars_k

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 17:06

    Ahh. Tänkte väl det. Handskarna är lösningen. Händerna är det enda jag fryser om…

    Inte för att jag är någon expert, men angående bomhöjd och frontsideridning så brukar man säga att bommen ska vara ganska lågt placerad. Inte skyhögt som i freestyle iaf. Man får helt enkelt bättre kontroll på riggen när man lägger den ner i svängen. Man slipper “sträcka sej” efter den. Men detta är ju såklart en smaksak…
    T.ex. har man lagt bomfickan lägre på Naish Session jfrt med Force. Just för att Session mer är ett down-the-line segel.
    Jag brukar ha bommen relativt lågt och trivs med det…

  • gurra1978

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:11

    En till bild där jag “safear” och gippar en bit ut.

  • gurra1978

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:13

    Och Niklas, visst är vi snäppet hårdare än folket på “bästkusten” blush.gif wink.gif tongue.gif

  • calle_b

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:17

    Reeeespekt! Synd att det inte är varmare!
    Ett smärtsamt hugg i surftarmen efter dessa KALAS-BILDER!!!

    Najs schitt!

    Hoppas ribban är lagd för 2005 och att Torö fortsätter leverera!

    Gott nytt år!

    /calle

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:33

    Svar till:


    Du Niklas, fick du inte med min framåt på bild? Vore nice och se hur den såg ut.

    [/ QUOTE ]
    Det var inte världens bästa bild jag tog! Den är tagen lite sent i loopen också. Här kommer den i alla fall tongue.gif

    20050102%2014.36.36.jpg

    Svar till:


    Inte för att jag är någon expert, men angående bomhöjd och frontsideridning så brukar man säga att bommen ska vara ganska lågt placerad. Inte skyhögt som i freestyle iaf. Man får helt enkelt bättre kontroll på riggen när man lägger den ner i svängen. Man slipper “sträcka sej” efter den. Men detta är ju såklart en smaksak…
    T.ex. har man lagt bomfickan lägre på Naish Session jfrt med Force. Just för att Session mer är ett down-the-line segel.
    Jag brukar ha bommen relativt lågt och trivs med det…

    [/ QUOTE ]

    Tack för tipset! Jag antar att det gäller att ha bra tryck i seglet för att komma igång med låg bomhöjd.

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:36

    Du den är inte illa den där bilden Gurra! Kolla bara hur vinden blåser skummet av vågen tongue.gif

  • lars_k

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:46

    Nja. Jag tror inte bomhöjden har en SÅ avgörande betydelse för planingströskeln på en vågis. Betydligt viktigare är viktfördelning, pumpteknik, falla av, etc.
    Och ska man rida vågor optimerar man ju ekipaget för det. Lite sämre planing och acc får man acceptera… wink.gif
    En freestyle optimerar man för planing, acc och kontroll i trick; då sätts bommen högt.

  • ola-h

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 21:18

    Snygga bilder, Gurra och Dude.

    När det gäller bottensvängen går det inte att se på bara en bild. förstås. Sänka bommen tror jag dock inte på, om nu du inte har den råhögt innan. Snarare tror jag på två andra saker. Dels ser det ut på bilden som du droppan in lite “upppåt”. Om du redan i indroppen går lite mer “down-the-line” så får hela respen av svängen liksom bättre vinkel. Istället du har längre tid på dig att ta fart nedför vågen och när du sedan skall lägga på max tryck så har du också mindre problem med tryck i seglet etc. Nästa grej hadlar om kantning. Jag vet inte om du åker skidor, men skillnaden mellan riktigt duktiga åkare (tänk Anja, typ) och semestercarvare är hur mycket man får ut skidan från kroppen innan man lägger på tryck på kanten. Anja har liksom skidorna en meter utanför kroppens tyngspunkt innan svängen ens börjar. Hon inleder svängfasen genom att “kasta” benen åt sidan. Semesteråkaren försöker börja svängen mer genom att kanta skidorna medan de fortfarande nästan än under kroppens tyngdpunkt. En viktig detalj i Anjas teknik är förstås att det går rejält fort också. Annars funkar inte det hela. Tyngdpunkten hamnar ju lång innanför skidornas kant, men innan hon hinner trilla i backen ser kraften de nu fulls svängande skidorna till att kompensera det hela (kommer ni ihåg centripetalkraften från fysiklektionerna, kanske, det är nu ni skall använda den). Samma sak kan man tänka på i bottensvängen. Man måste liksom våga lägga kroppen och tyngspunkten över kanten lite innan man lägger på tryck på kanten. Det är lite som att man faller in i svängen, och sedan, när skäret läggs på, kommer centripetelkraften och räddar dig från att trilla i på läsidan. Lite kryptiskt kanske, men jag tror det är en qv nycklarna med att komma vidare i sin vågsegling efter en viss grundnivå. Allt detta måste givetvis koorineras med kroppens position i förhålllande till segel och bräda mm, så se det mer som ett slags tips än som en instruktion.

  • jesper_b

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 22:41

    Grymt! Såsom gammal Toröromantiker blir man sååå glad av att se er rippa järnet (don’t get to technical), och så himlans ledsen för att man inte var där. Känns som en klen tröst att det blir shortssegling om ett par dar “over there”. Jesper B

  • getwet

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 22:51

    Ha det bra där borta på andra sidan pölen så syns vi till våren igen Jesper. Hälsa fru och barn.

  • rambo_johnson

    Medlem
    4 januari, 2005 vid 15:04

    ser för jävla kallt ut

  • dude

    Medlem
    4 januari, 2005 vid 19:55

    Tack för tipsen Lars_K och Ola H!

    Nu har jag några saker att testa nästa gång jag är på vågen.
    Förhoppningsvis håller det mig koncentrerad nog att inte hamna i situationer som denna i söndags:
    20050102%2014.19.12.jpg

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 09:35

    Ett annat tips gäller händernas placering på bommen. (Det är dock svårare att få till en bra handförfyttning när det är kallt, men ändå…).

    Som det ser ut har du flyttat bak bakhanden rätt mycket, vilket är bra. Ett litet trick för att få fram seglet och få mer framfotstryck är att också flytta framhanden en liten aning bakåt. Det kan kanske vara ett alternativ till att sänka bommen (om du nu som sagt inte har den skyhögt). Det är iochförsig inget fel att experimentera med bomhöjd och andra positioner, men det kan vara trickigt att göra detta samtidigt som man testar ny teknik. Några saker får man hålla konstant om man skall känna vad som händer.

  • basse

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 10:53

    Aahhh.. Jag är lite kortare än Lars_K men han har bommen mycket lägre än jag. När jag skulle testa hans nya Session tykte jag inte jag kom iväg alls. Jag var nog iof lite underriggad jämfört med honom, lättvindsräka som han är grin.gif, men jag tykte det var grymt svårt att komma igång med så låg bom. Han skyllde direkt på att man inte kunde rida lika bra med hög bom, och det stämmer nog, men att flytta bak framhanden lite extra måste ju funka också.
    Jag måste komma igång med handflytten och bli mera aktiv i det momentet tror jag. Det är en sak jag skall försöka träna på och bli bättre på iår.

    Tack för tipset.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:09

    Överlag tycker jag, efter att ha studerat diverse filmer i filmtråden, att många verkar ha framhanden väldigt nära masten, och armarna generellt sett väldigt brett isär. Jag försöker undvika att segla så, ju tätare ihop man har händerna desto längre kommer man från seglet och desto upprättare hållar man det.

    Jag har experimenterat en hel del med handplaceringen i år och tyckt mig märka att brädan går märkbart bättre ju tätare ihop jag har händerna. Tidigare planing, högre toppfart och bätter höjdtagning. Å andra sidan kan riggen kännas lite “vingligare” med händerna tätt ihop så det kan bli en avvägningsfråga. Är man överriggad vandrar ju gärna buken lite och då kan man behöva ett bredare grepp, men då flyttar jag mest bakhanden, inte framhanden.

    Sen gäller det här mest segling rakt fram. Ska jag gippa flyttar jag isär händerna, men bara genom att flytta bakhanden. Samma borde gälla vågridning. Enda undantaget är när jag ska flippa seglet, då åker framhanden ända fram, men bara i sista ögonblicket!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets dag på Torö…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.