Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets dag på Torö…

  • lars_k

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:12

    Hehe. Jag tyckte din rigg var knepig med bommen på maxhöjd, det var som man hängde i bommen. Sen var jag ju överrigad med det också iofs.
    Tror mest att det var att mitt segel var en storlek mindre och att seglet inte är det vassaste när det gäller bottendrag. Jag själv hade dock inga problem med planingen den dan (det har jag iofs ganska sällan =)
    /planingsräkan

  • basse

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:16

    … Du hade ju 4.5 och jag 5.4 den dagen tror jag. Det var ju helt skruvat det håller jag med om. Skall hur som hälst prova runt lite med detta.

  • lars_k

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:19

    För svensk vågridning, dvs i cross-on, måste man döda seglet innan bottensvängen. Jag brukar flytta bakhanden något bakåt och rycka in en överskotning så seglet tappar draget. Sen luter man ner det i svängen. Dock måste man snart flytta fram bakhanden igen för att kunna skota ut det rätt kraftigt så att man inte får backvind när man börjar närma sej läppen. Sen bak med handen igen och inskotning i cutbacken. Inte konstigt att man får valkar och blåsor så som man glider fram och tillbaka på bommen… wink.gif
    Framhanden brukar jag dock inte flytta. Kanske ska testa om det funkar bättre…

  • surferic

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:25

    Min erfarenhet:
    Bottensväng – Händerna brett isär.
    Uppe på läppen – Händerna ihop.

    Grymma bilder Gurra och Dude! Man längtar verkligen efter en riktigt stor Torödag.

  • adde

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:37

    Du är för tjock Basse!

    Nä, men riggar du (Lars_K) ditt Session med lite mycket uthal kanske? Testa att dra uthalet så att du kan pressa seglet mot bommen 1/3 från bak-kanten. Då är fortfarande platt och mjukt nog att släppa draget fint vid utskotningen, men ger lite bättre bottendrag…

    Jag behöver några cm extra nedhal också, men det kan vara måtten på längarna som är olika.

    Å andra sidan är det kanske lite mycket att hoppas på med 4.5 när andra kör permuterat – dvs 5.4 laugh.gif

    /adde

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:46

    Svar till:


    Min erfarenhet:
    Bottensväng – Händerna brett isär.
    Uppe på läppen – Händerna ihop.

    [/ QUOTE ]

    Håller helt med, men inkluderar “brett isär” att du flyttar fram framhanden? Min erfarenhet är som sagt att det brukar vara bäst att ha framhanden ungefär där hängselelinan sitter (om man inte inte har linfästena 50 cm isär som på 80-talet) och bara ändra greppet genom att flytta bakhanden framåt och bakåt.

    Kollar man på Polakow, Angulo eller nån annan av “hawaiianerna” när de bottensvänger så ser det ut som de har framhanden nånstans vid främre linfästet och bakhanden ungefär så långt bak som det finns gummi på bommen. På läppen har de händerna väldigt nära varann.

  • lars_k

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:46

    Nä, jag har ganska lite uthal. Max 2 cm. Jag ser alltid till att jag har en go buk i seglet och reglerar “storleken” med mer eller mindre nedhal.
    För platt buk ger dålig känsla och för mkt on/off.
    Dock blir seglet alltid relativt platt från bommen och upp, det kommer man nog inte ifrån eftersom seglet är sytt på det viset. Så gillar jag det också eftersom det blir plant och depowrar perfekt när man skotar ut det i bottensvängen.

  • basse

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:53

    Skall genast gå och sätta mig på trampcykeln och trampa bort ett par skinkbitar från helgen. Lasse brukar iof köra mindre än jag så det kanske snarare är tvärt om att han skall springa in till gymmet och lägga på sig ett par kg…. iaf om man jämför med vissa grin.gif

    Men om du lämnar ditt session i helgen skall jag ge det en chans till!! Såhär långt ger jag inte mycket för dem…. förresten kanske du skall lämna de andra seglena också så jag inte börjar dra alla Naish över en kant!! grin.gif grin.gif

  • ola-h

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:57

    Precis Rasmus. Vid raktframselgingen är det ev viss fördel att flytta ihop händerna. Man får bättre känsla i riggen då. Vid vågridning är det en helt annan sak dock. Då är nyckeln att flytta runt händerna under själva vågridningsförloppet. Det är förståss inte bara att flytta runt lite godtyckligt utan principen är at flytta bak bakhanden i bottensvängen och sedan flytta ihop händerna tätt igen precis innan toppsvängen.

    Anledningen till att man flyttar bak bakhanden i bottensvängens inledning är inte bara för att “döda” seglet. Själv är jag rätt sparsam med dödandet och försöker istållet att bibehålla drag i seglet i bottensvängens inledningsskede i rätt hög grad. Först om det börjar bli stort kanske jag dödar (dvs överskotar) lite. En anledning till att man vill få bort drag i seglet är för att mna skall kunna koncentrera sig mer på brädans skär. Ofta får mna ju annars som mest drag i seglet precis när man når botten på vågen och skall svänga som mest. Det blir helt enkelt för mycket att hålla ordning på och det kan leda till att brädan dyker eller studsar till. Går man lite mer “down-the-line” från början (som jag tipsade om tidigare) så går man i en “enklare” vinkel nedför vågen och risken för dyk är mindre. Dessutom går man mer från vinden och segltrycket blir inte lika stort. Då kan man ofta klara av att hålla kvar mer drag i seglet och därigenom få mer fart med sig.

    Som sagt är det dock bra att flytta bak bakhanden även om man inte skall överskota och anledningen till det är att man lättare kan luta in (och fram) kroppen i svängen och få bättre tryck på railen. Av samma anlednig kan man alltså också flytta bak framhanden något.

    När man sedan är på väg uppför vågen igen skall gu seglet skotas ut och i det läget bör man föra ihop händerna nära seglets tryckpunkt. Med den positionen blir det mycket lättare att skota ut utan att behöva vrida med axlarna och överkroppen. Man kan säga att utskotningen sker ungefär samtidigt som man vrider huvudet och för att titta nedför vågen igen, men i detta övergångsläge är det bra om benen, höften och axlarna liksom fortfarande är inne i bottensvängsfasen. Man kan då förtsäta att svänga upp brädan för vågen (för att gå vertikalt). När man sedan träffar läppen vrider man med höft och axlar och svänger runt brädan. Eftersom man fortfarande har ett smalt grepp så sköter seglet sig själv.

    Vill man t ex göra en liten slide på vågtoppen kan man behålla lite bredare mellan händerna. Då kommer seglet se till att du måste vrida med kroppen i svängen och det tenderar att vrida (spinna) runt brädan istället för att den carvar.

    Vill man göra en kraftfull toppsväng på ren våg (cutback) är det oftast enklast att släppa på bottensvängsskäret lite tidigare och inte gå så vertikalt. Däremot kan man fortfarande skota ut lika mycket och liksom ladda upp för toppsvängen genom att låta kroppan luta inåt (inåt relativt den kommande toppsvängen, nedför vågen). Då har man laddat upp hela utrustningen för att ha bra kraft att sätta in i toppsvängen.

    Nu orkar nog ingen med mer teori idag…

  • adde

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 12:12

    Behöver du ingen bräda då? grin.gif

    Allvarligt så får du gärna låna/testa segel.

    /adde

  • basse

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 12:23

    När dra ni då?? Ett boxer kanske hade varit coolt att testa!!

  • gurra1978

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 21:30

    Intressant läsning. Jag har mycket att lära. Brukar bara surfa utan att någonsin tänka direkt på vad jag gör. Men det där med händerna ihop upp på vågen låter ju instabilt. Kolla Angulo himself, det verkar ju vara rätt brett. Eller gör han fel confused.gif

  • mag

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 22:54

    Angulo gör precis det som Ola nämnde, han håller händerna brett och får då tryck på brädan så att det släpper och “slidar” på läppen. Nu har han iofs sideoff på Hookipa och inte precis Svedalaförhållanden. Han hade ju backwindat seglet för länge sedan o onshore förhållanden.

    Genom att flytta fram bakhanden minskar trycket på brädan och den svänger runt snabbare i cutbacken. I airials håller de också ofta brett har jag sett, förutom Angulo som ofta kör med en hand förstås.
    /Magnus

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2005 vid 00:03

    Grejen är väl att toppsvängen är en situation där det är lätt att man överskotar, tappar draget och plumar in i vågen. Visst kan man hålla seglet öppet med handen långt bak, men det är svårare. Alltså flyttar många fram handen en bit.

    Fan vad lärd jag låter. Jag har inte seglat i vågor sen 2001. (stora varbergsvågor) Undras om det kan vara dags att testa hur en 80tals-CLS funkar i Torö?

  • ola-h

    Medlem
    6 januari, 2005 vid 09:09

    Ånej, min teori har överbevisats som fel och tillråga på allt av en bild jag själv tagit…nej förresten… anledningen till att Josh kan hålla som ha gör är förståss den nya och revolutionerande bommen han kör (Streamlined). Ni ser ju tydligt att dn har en väldigt speciell kurva med mycket krök fram och en lång rak sektion bakköver…

    Nej, skämt åsido. Givetvis kan man hålla lite hur som helst, speciellt om man har en sådan originell stil som Josh Angulo. Sedan kan ni som orkade läsa hela mitt tidigare inlägg nedan någonstans se att jag just skrev att om man skall slida på vågen (vilket Josh gör här) så är det (som Mag också påpekar nedan) bra att inte ha händerna för tätt ihop. Dels så påverka man då som jag skrev brädan på ett sätt så den lättare pressas ur skäret och dessutom är kombinationen av en bräda som slidar ur och ett “frisläppt” segel som man får med händerna tätt ihop mycket riktigt en instabil kombination. Med händerna lite mer isär kan man lättare stabilisera upp det hela när brädan slidar genom att hänga sig i seglet, liksom. Även om man gör airials är det bra att inte ta ihop händerna för mycket. Det hela blir en slags kompromiss mellan att ge seglet stor frihet att rotera och att ha kvar lite möjlighet att “rädda” en situation genom att hänga sig i seglet. Dock slkulle jag säga att det är att vanligare fel att ha kvar händerna för brett än att ha dem för smalt, och om det är något man lite mer aktivt bör träna på så är det att flytta ihop händerna. Detta är speciallt viktigt i mer onshorebetonaden förhållanden (som Mag också antyder).

    För ett skolboksexempel, se http://www.theteam.us/profile/kevin/kpwavehowto.html
    Kevin skulle inte haft en chans att låta seglet vrida runt så snabbt på toppen om han behållt händerna isär.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets dag på Torö…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.