-
Årets första = problem med cult
Var ute 1:a gången på vatten i år med min nya cult 12:a. Det var frånlandsvind som varierade mellan 4-15m/s (inte roligaste förutsättningarna direkt). Efter några halvtappra försök till crusing och ett par livsfarliga hopp var jag på vatten där jag inte längre bottnade. Jag kämpade och slet som ett djur för att komma tillbaka till mark under fötterna, ville INTE till Finland. Jag fick lösa ut mig och släpa hem kiten sista 600 meterna i midjehögt vatten. Jag är TRÖTT nu.
Culten åt vindbyar på ett bra sätt, men var mycket svårstartad från vattnet då de två tvära vinklarna som ligger i vattnet blir som en hink där allt vatten lägger sig. För att få bort detta vatten var man tvungen att få upp ena sidan mycket högre än med konventionella kites, pga dess sigmaform.
Det andra jag tycker är konstigt är ventilerna. Det finns varken “stopper ball” eller envägsventil på denna kite. Luften far lika lätt ut som in. Är det verkligen meningen att det ska vara så. DÅLIGT NAISH. Är van med Cabrinhas förträffliga ventiler.Jag fick med en konstig manick som ser ut som någon sorts ventilstoppare som passar i “deflate” ventilen, vet någon vad det är för något?
I övrigt verkade den bete sig fint och hade en enorm depower.
Ska sova nu…………zzzz
Logga in för att svara.