Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets FSW 105-110 liter

• Årets FSW 105-110 liter

Publicerad av thomme på 20 juli, 2007 vid 20:18

Insåg i onsdags att jag saknar en bräda mellan min 125 liters “free move” och 95 (?) liters vågis. Jag vill ha en våginriktad bräda för segling med 6-7 m2 vid havet ( vågsegling ) och 5-6 m2 ( BJ ) vid mälaren,Uppsala ( här blir 125 liters brädan för stor för att hoppa med men jag sjunker igenom med vågisen när vinden droppar ( och det gör den regelbundet ).
    Jag har kört kompisens Hawk( 06 ,110 liter) som kändes helt rätt vid Hagapark med 7,0 men hur svänger den på vågen?

Tacksam jämförelser/recensioner Fanatic freewave 104, rrd 110, JP 109 Tabou 107 ( alla 2007 )

thomme svarade 17 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • nikke

Medlem
    21 juli, 2007 vid 15:32
    thomme;398946 wrote:
    Insåg i onsdags att jag saknar en bräda mellan min 125 liters “free move” och 95 (?) liters vågis. Jag vill ha en våginriktad bräda för segling med 6-7 m2 vid havet ( vågsegling ) och 5-6 m2 ( BJ ) vid mälaren,Uppsala ( här blir 125 liters brädan för stor för att hoppa med men jag sjunker igenom med vågisen när vinden droppar ( och det gör den regelbundet ).
    Jag har kört kompisens Hawk( 06 ,110 liter) som kändes helt rätt vid Hagapark med 7,0 men hur svänger den på vågen?

Tacksam jämförelser/recensioner Fanatic freewave 104, rrd 110, JP 109 Tabou 107 ( alla 2007 )

Starboard har combat också som är fsw, håller på att lära mig den själv som är på 107l. Gick ner 43l i volym på brädan så det är lite ovant än så länge…hehe. Återkommer med rapport! 🙂

• surfmeister

Medlem
    23 juli, 2007 vid 19:48

@thomme 398946 wrote:

Generellt kan man säga att Fanatic FW brädorna är mer vågorienterade än JP FSW. Äger en FW98 (sweetspot 5,7m2) och använder den ofta i A-bay/Lejet och den fungerar kanonbra som min lättvindsvågis (väger 86kg). Har seglat JP FSW en hel del och de större modellerna är definitivt mer freeride än vågbräda. Om du vill ha en mer vågorienterad freestylewave-bräda runt 100 liter skulle jag satsa på Fanatic Freewave, Starboard Combat eller RRD FSW. Gällande Hawk skulle jag gissa att den är inte speciellt bra på vågen utan en FW är betydligt bättre om du vill prioritera vågegenskaper.

• thomme

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 19:22

Tackar för svaren, jag prioriterar nog våg egenskaperna mest men även freeride, dvs planatidigt, hyvsat snabb men f.f.a. svänga bra på och i vågen. Freestyle går bort helt.

Men nog finns det väl fler som har kört sina Freewave brädor! eller ligger alla och speedar med GPS?

• oscar

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 07:09

Jag kör RRD FSW 109 2006. Väger själv ca 90 kg. Riktigt bra bräda, planar tidigt, rätt snabb och svänger mkt bra för storleken. Den går säkert att rida vågor med hyffsat men svängarna är inte direkt rappa utan mer mjuka och långsamma (om man jämför med en vågis). I huvudsak använder jag den på Roxen för att hopp och freestyle. Supernöjd!

• thomme

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 20:55

Det blev en Fanatic 104. Åter kommer v 37 med rapport.

• thomme

Medlem
    25 september, 2007 vid 17:19

Jag är grymt nöjd med min 104.

Har dock bara kört den en gång men vilken gång. Lördagen i apel för 2 veckor sedan. Brädan går igång bra mkt tidigare än min gamla AHD pro wave 270, hoppar lätt, lite studsig i chop. svänger medium och tvärt utan att tappa fart som AHD. Jag fick in 2-3 par svängar frontside ridning ( det har bara hänt på GC tidigare för mig ). Och skar inte fast en enda gång.

Kunde dock inte klura ut om jag ska rida med bakfoten i stropp eller lös.

Långa gippar i högfart är skönare på AHDn som skär som en varm kniv i smör.

Jag hann inte heller vänja mig vid att mastfoten sitter ganska långt bak.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Årets FSW 105-110 liter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.