Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Arg insändare i Hallands Nyheter idag

• Arg insändare i Hallands Nyheter idag

Publicerad av zilversurfarn på 1 juli, 2008 vid 07:06

Vi (Varbergs Surfklubb) borde kanske fila på ett svar till den insändaren som är med i HN idag. Hittade inte den på nätet och har ingen scanner (kanske nån som kan scanna in den och lägga upp den?).

I korthet, rubrik “Miljöprövning i Björkäng behövs nu!”
    Kontentan är annars att insändaren sett kitesurfare på norra delen av stranden. “nu anser de tydligen att de kan ockupera även den norra delen, utan tillstånd”. Vidare hävdar han att kitesurfare trampat upp en bred stig för att ta sig ner till stranden. Detta skulle vara på norra delen av stranden, stämmer detta? Har aldrig varit där uppe.

Tydligen har campingägaren gett tillstånd till en surfskola att köra kurser på norra delen av stranden (läste det i en annan tråd på steffo). Kanske inte är helt legitimt att göra det då insändaren hävdar att det är ett Natura 2000 område. Det är nog risk att vi alla får ta smällen för detta och då är snart södra delen off limits oxå.

Slutligen, respektera regeln och kör inte norr om markeringarna det är inte bara badare i vattnet som störs, utan även fågelskådare som bevakar norra delen…

debkausf svarade 16 år, 4 månader sedan 30 Medlemmar · 81 Svar
  • 81 Svar
  • above_the_law

Medlem
    1 juli, 2008 vid 07:14

Någon som kan ta på sig att kolla upp det där med stigen och kampingägare, samt Natura2000?
    Vore nog VÄLDIGT BRA om VSK gick ut med en DEMENTI, så fort som möjligt!
    Själv drar jag till Guethary i kväll, så jag lär inte hinna med detta…

• luuddee

Medlem
    1 juli, 2008 vid 07:35

angående natura 2000 så är det ett meck som dom håller på att införa längs hela kusten. dvs det krävs extra förbud för att förbjuda kitesurfare inom området det räcker inte med att det är natura 2000 för det ska hela svenska kusten där det inte finns stora hamnar bli

• surfmc

Medlem
    1 juli, 2008 vid 07:37

Varbergs surfklubb kanske har fått in lite klirr i kassan så att det går att köpa in större bojar som syns i vattnet, eller investera ihop med kommunen/campingen? Nuvarande bojar är oftast omöjliga att se på avstånd om det går lite småvågor, det underlättar ju inte för dem som hör att det ska finnas bojar att rätta sig efter, vägen syns ju i o f s tydligt om man tar den som riktmärke istället.

I helgen var det rejält med norrmän igen i Björkäng, de säger att det är Oslos bästa kitespot och jag sa till ganska många att de skulle hålla sig på rätt ställe. De tackade för infon och flera påtalade att det är svårt när man kommer som utomstående att hitta info i Björkäng om vad som gäller. Alla tar inte den “nya” vägen ner och läser skylten. Var det några skyltar på g till Björkäng också? Det skulle behöva finnas stor tydlig info om vad som gäller om vi inte ska åka på problem verkar det som.

Det verkar ha utvecklats till två problem om nu den kiteskola som kör norrut har skapat irritation. Var går gränsen norrut kan man ju fråga sig också.

• thorn

Medlem
    1 juli, 2008 vid 07:39

Dom små solblekta gula bojarna som är stora som en handboll är nästan omöjliga att se även fast man vet var dom ligger. Vill man att folk ska kunna se var man får kitea så bör man byta ut dom till lite större röda bojar.

• kvabbso

Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:13

Men det måste väl ändå ligga på campingkommun att lägga ut bojar om dom vill avskärma.

• surfmc

Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:14

Ja eller i gott samarbete med Varbergs surfklubb.

• kvabbso

Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:16

I Sverige är Natura 2000-områden skyddade med stöd av miljöbalken och alla är klassade som riksintresse. Det krävs tillstånd om någon vill bedriva verksamhet eller vidta åtgärder som på ett betydande sätt kan påverka miljön i ett Natura 2000-område (sjunde kapitlet 28a§ Miljöbalken).

Kollade lite på http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Detta-ar-naturvard/Natura-2000-natverk-for-vardefull-natur/Lagarna-som-styr-Natura-2000/

• kvabbso

Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:20
    surfmc;479079 wrote:
    Ja eller i gott samarbete med Varbergs surfklubb.

Jo, Ja javisst!!! Jag tänkte mest på finansieringen av bojarna. Vi la ju en såpas låg medlems avgif för att vi inte har några direkta utgifter……än.

• zilversurfarn

Medlem
    1 juli, 2008 vid 09:40

Nån som vet nåt om sanningshalten i att kitesurfare trampat upp en bred stig då? Jag har svårt att tänka mig att detta stämmer om det är norr om campingen, jag har aldrig varit där (på land iallafall) och jag har inte heller sett någon launcha där. Om det stämmer får vi ju be om ursäkt men om det inte stämmer tycker inte jag att vi ska få skit för det.

• haze

Medlem
    1 juli, 2008 vid 09:51

Vet att Surfers kör kurser där uppe. Det är enda jag vet. Och då launchar de även kites där så klart 😉

• sourra

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:08

Mig veterligen så parkerar surfare vid toaletterna och går ned längs den givna öppningen i vallen. Visserligen har jag sett folk gå över södra vallen för att nå bilar som är på södra delen av parkeringen. Dock tror jag det är fler badare än surfare som trampar runt där. Jag kan ha viss förståelse för att allmänheten inte vet att det är en surfskola som har fått tillstånd där och det måste på något sätt förtydligas om det ska vara meningsfullt att ha det så. Kan någon scanna/fota insändaren och maila den till mig (johan@jah.se) så ska jag formulera en insändare för VSKs räkning så snart jag kommer hem från jobbet.

• haze

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:09

sourra: Tyvärr så är det mer undantag nu för tiden att folk går ner där. Men det kommer upp skyltar snart. Och som sagt Surfers kör skola på Norra delen…

• sourra

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:15

Kommer det upp skyltar som säger att man inte får gå över vallen? Har för övrigt aldrig uppfattat vallen som ett problem. De surfskolor som har dispens att köra norr om bojarna kanske bör launcha söder om bojarna ändå? Jäklar vad tråkigt det är att gemene man ska sitta och elda upp sig över såna här saker. Sen tycker jag generellt att folk har rätt skev syn på saker och ting. Att skövla skog, dra nya vägar och bygga heta bostadsområden nära vattnet är lugnt men att vi går på stranden och åker på vattnet är katastrof. Jösses. Nå, får man nån insändare mailat?

• haze

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:23

Som sagt vi snackar så långt norrut på stranden som möjligt. Inte 100 utan närmare 1 km från bojarna. Kommer upp samma skyltar som i Läjet och Viken plus att det står redan på en skylt om vad som gäller. Men tyvärr så ser folk inte skylten som säger att man inte får launcha nere direkt vid toaletterna. Så de går ner där och launchar då.

Jag pratade med ett par badgäster där i söndags morse. De badar varje dag där och vädret spelar ingen roll. De går ner vid toaletterna och badar. De är smått irriterade över att folk inte kan läsa och följa reglerna som finnes. De är bofasta i Björkäng och de badar från sista april tills det blir för kallt i Sep/okt. Jag förstår att de blir irriterade då de har gjort detta de senaste 25 åren. Och det finns ett kiteområde.

• haze

Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:31

Som sagt. Det är långt från bojarna Surfers kör sin skola. Så långt norrut man kan komma.

Pratade med ett par badgäster i söndags morse. De har badat i Björkäng i 25 år. Bor i Björkäng permanet. De har svårt att förstå att folk inte kan läsa på skylten som finns om vad som gäller. Står klart och tydligt att man skall hålla sig söder om bojarna. Men folk går gärna ner vid toaletterna och launchar där och kör norr om bojarna. De badar varje dag och vädret spelar ingen roll. Klart de måste få bada då vi har en bra bit av stranden att surfa på.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Arg insändare i Hallands Nyheter idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.