Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Arg insändare i Hallands Nyheter idag
-
Arg insändare i Hallands Nyheter idag
debkausf svarade 16 år, 4 månader sedan 30 Medlemmar · 81 Svar
-
@nic 479398 wrote:
Jag är impressed hur som helst.
Har däremot pröjsat medlemmsavgiften men inte fattat om den kommit fram. Får iaf ingen info. Kanske ska börja med att dubbelkolla att jag pröjsat till rätt konto… 😛nic
Kolla med kassören (debkåusf).
-
Jag skojade ju bara Blackladder. Det vet du 😉
13/7 ??? Då är jag fan i Schweiz ju…
-
@nic 479398 wrote:
Jag är impressed hur som helst.
Har däremot pröjsat medlemmsavgiften men inte fattat om den kommit fram. Får iaf ingen info. Kanske ska börja med att dubbelkolla att jag pröjsat till rätt konto… 😛nic
Om det e du som är mr. hervey så e de grönt!
-
debkåusf;479546 wrote:Om det e du som är mr. hervey så e de grönt!
Hm, det är nog någon annan men om du hittar en mr.hervy så är det jag 😛
nic
-
debkåusf;479557 wrote:Sorry stavade fel! Du är nu en av oss i vsk! Välkommen i vsk o grattis till medlemskapet!
Hehe, great… för övrigt tycker jag att det är viktigt att man skriver ett svar i tidningen. Men det är viktigt att det är kort och att avsändaren är VSK så att ytterligare frågor kan komma direkt till klubben. Vi behöver all bra pr vi kan få.
nic
-
Jag tror att problemet bottnar i att en del sura gubbar ornitologer tycker kites är fula och stör i deras naturbild. Mycket av problemet ligger där tror jag. För kan inte se problemet egentligen. klart att nån stig som inte bordes finns eller när man kör för när fåglar och naturskyddsområden så är ju inte det bra….
Men jag tror att det är där skon klämmer…. Nån som håller med?
-
@skejtar_henke 479695 wrote:
Jag tror att problemet bottnar i att en del sura gubbar ornitologer tycker kites är fula och stör i deras naturbild. Mycket av problemet ligger där tror jag. För kan inte se problemet egentligen. klart att nån stig som inte bordes finns eller när man kör för när fåglar och naturskyddsområden så är ju inte det bra….
Men jag tror att det är där skon klämmer…. Nån som håller med?
Klart man håller med dig!
-
Vi hade problem med ornitologer i Norge där jag bodde tidigare. Kommunen bjöd in till ett möte där vi fick förklarat varför kites och annan aktivitet som stör fåglarna är bad news för fågeltittarna.
En fågel letar primärt mat hela tiden (+energi), blir skrämd av t ex en kite och måste lyfta/flyga bort en stund (-energi) för att sedan komma tillbaka och äta mer.
Om fågeln inte får i sig mer energi än han gör åt stannar han inte kvar på samma ställe utan drar någon annan stans.
Enkel matematik det där 🙂
Det är enormt viktigt att vi förstår ornitologernas problemställningar innan vi kastar för mycket skit.
Viktigt är också att lyfta fram kiteing som friluftsaktivitet, sport etc.. vi skräpar inte ner och allmänheten tycker det är trevligt att se action på vattnet.
/Kristian
-
@chaneuil 479704 wrote:
Vi hade problem med ornitologer i Norge där jag bodde tidigare. Kommunen bjöd in till ett möte där vi fick förklarat varför kites och annan aktivitet som stör fåglarna är bad news för fågeltittarna.
En fågel letar primärt mat hela tiden (+energi), blir skrämd av t ex en kite och måste lyfta/flyga bort en stund (-energi) för att sedan komma tillbaka och äta mer.
Om fågeln inte får i sig mer energi än han gör åt stannar han inte kvar på samma ställe utan drar någon annan stans.
Enkel matematik det där 🙂
Det är enormt viktigt att vi förstår ornitologernas problemställningar innan vi kastar för mycket skit.
Viktigt är också att lyfta fram kiteing som friluftsaktivitet, sport etc.. vi skräpar inte ner och allmänheten tycker det är trevligt att se action på vattnet.
/Kristian
Enligt mina erfarenheter så blir fåglar alltid skrämda dom första gångerna oavsätt om det gäller kite eller golfbanebyggande grävmaskin,
brobygge eller vad det nu kan vara när fåglarna sedan vant sig vid miljön så skiter dom fullständigt i kites maskiner och broar.Dom skiter bokstavligen på sakerna som först skrämde dom.
Det jag tycker är fantastiskt med fågelskådarnas är att dom ger sig på ett så fantastiskt natur och djurvänligt (fågelvänligt) intresse som kitesurfing.
Men broar och golfbanor som verkligen förstör miljöer det är helt ok!
För att inte tala om alla motorburen båttrafik!
Nej det är dags att det dyker upp en enda fågelskådare som har koll på hur saker och ting fungerar!
Måste ju finnas någonstans eller?
-
Det var ju nån skåning här på Steffo som hade haft en Ornitolog som iakttog fåglarnas beteende i samband med kitesurfing och fjäderfäna hade inte brytt sig nämnvärt.
-
Tror man ska skilja på Ornitologer och rabiata föreningsaktiva fågelfetischister. Det finns mycket vettigt folk som är intresserade av fåglar men somliga föreningstokar har fan oklara avsikter och det är väl inte mer än rätt att sätta in en insändare i de tidningar där de klagar som mest och påtala hur situationen är, dvs. att de drar snabba slutsatser till sin egen fördel, inte svarar på vare sig e-mail eller brev och verkar ha insändare som enda kommunikationsväg. Fan nu känner jag att jag blir irriterad.
Skicka REK så du får kvitto på att det är uthämtat. Som avsändare skriver du “Strandpipparens vänner” =)
-
Hahaha… Jag måste sprida lite rykten nu så jag kan ge dig halaouja igen.:laugh:
-
Här har du ett rykte du kan sprida: Neven sitter och slangar en massa porr så internetlinan in i huset blir helt jävla seg. DET TAR TRE TIMMAR ATT LADDA STEFFO OCH EN VECKA ATT LADDA GMAILEN!!! NEVEN SLUTA FÖR FAN!!!
Logga in för att svara.