-
Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!
Hej alla vindsuktande surfare
Jag skulle vilja reda ut detta med brisen på Haga Park med någon som har koll. Det verkar tyvärr inte som att alla har det som säger sig ha det… Jag har hört saker som: “Brisen slår ut det mesta bara det är soligt”. Men så vet jag att det inte är.
När jag var på Haga Park så pratade jag lite med olika surfare om detta och fick lite olika svar. Vissa var tvärsäkra andra mer vacklande. Alla hade dock en åsikt…
Det jag tror mig fått fram ur denna diskussion är följande:
* Brisen fungerar givetvis bäst på våren då temperaturskillnaderna mellan sjö och land är störst.
* Brisen kräver sol, max får det vara några små moln men helst helt klart.
* Solen skall lysa hela dagen men mycket viktigt att den lyser på morgon och förmiddag då luftpumpen liksom skall komma igång.
* Solen värmer Allvaret (och kanske något in över Kalmar också, vindriktningen och styrkan tyder ju på att det är en dubbelriktad och dubbel effekt, normalt är bris pålandsvind) och när luften stiger suger det luften från den kalla Östersjön.
* Allvaret får inte vara för blött för då har solen svårt att få upp temperaturen.
* Grundvinden skall helst komma från söder, det fungerar även på norr, då blåser det längs med öland och vinden kyler inte ner Allvaret så att brisen störs.
* Vind från ost är inte alls bra, måste vara mycket svag om brisen skall funka.
* Vind från väst är heller inte bra, svag vind krävs.
* Vindstilla fungerar.Har jag uppfattat saken rätt???
De frågor jag ställer mig nu är:
* Fungerar vindriktningar som SV?
* Hur mycket / lite moln kan accepteras?
* Vad skall jag kolla på i nyheternas väder? De har ju inte lokalkännedomen. Tex. kan det bli soligt om det blåser en viss vindriktning även om nyheterna visar moln?
* När är det så kallat “bombsäkert” att åka för att få brisen?Någon som vet och vågar svara?
För övrigt kan sägas till alla som inte varit på Haga Park – åk dit! Det blåser ofta och när det blåser är det idealisk Freestyle! Och ÖWC:arna är trevliga dessutom.
/Staffan
Logga in för att svara.