Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

• Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

Publicerad av s på 26 maj, 2004 vid 11:28

Hej alla vindsuktande surfare

Jag skulle vilja reda ut detta med brisen på Haga Park med någon som har koll. Det verkar tyvärr inte som att alla har det som säger sig ha det… Jag har hört saker som: “Brisen slår ut det mesta bara det är soligt”. Men så vet jag att det inte är.

När jag var på Haga Park så pratade jag lite med olika surfare om detta och fick lite olika svar. Vissa var tvärsäkra andra mer vacklande. Alla hade dock en åsikt…

Det jag tror mig fått fram ur denna diskussion är följande:

* Brisen fungerar givetvis bäst på våren då temperaturskillnaderna mellan sjö och land är störst.
    * Brisen kräver sol, max får det vara några små moln men helst helt klart.
    * Solen skall lysa hela dagen men mycket viktigt att den lyser på morgon och förmiddag då luftpumpen liksom skall komma igång.
    * Solen värmer Allvaret (och kanske något in över Kalmar också, vindriktningen och styrkan tyder ju på att det är en dubbelriktad och dubbel effekt, normalt är bris pålandsvind) och när luften stiger suger det luften från den kalla Östersjön.
    * Allvaret får inte vara för blött för då har solen svårt att få upp temperaturen.
    * Grundvinden skall helst komma från söder, det fungerar även på norr, då blåser det längs med öland och vinden kyler inte ner Allvaret så att brisen störs.
    * Vind från ost är inte alls bra, måste vara mycket svag om brisen skall funka.
    * Vind från väst är heller inte bra, svag vind krävs.
    * Vindstilla fungerar.

Har jag uppfattat saken rätt???

De frågor jag ställer mig nu är:
    * Fungerar vindriktningar som SV?
    * Hur mycket / lite moln kan accepteras?
    * Vad skall jag kolla på i nyheternas väder? De har ju inte lokalkännedomen. Tex. kan det bli soligt om det blåser en viss vindriktning även om nyheterna visar moln?
    * När är det så kallat “bombsäkert” att åka för att få brisen?

Någon som vet och vågar svara?

För övrigt kan sägas till alla som inte varit på Haga Park – åk dit! Det blåser ofta och när det blåser är det idealisk Freestyle! Och ÖWC:arna är trevliga dessutom.

/Staffan

styret svarade 20 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 66 Svar
  • 66 Svar
  • basse

Medlem
    26 maj, 2004 vid 11:38

Hade ju varit tevligt att se en STOR sol över öland i helgen. Då åker vi nog över igen tror jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2004 vid 11:46

Jag har varit på Öland tre gånger och aldrig upplevt brisen! En dag med god fin grundvind dock och det var underbart. Var där i Juli förra året. Strålande sol och 26 gr. Och totalt vindstilla. Räcker det med att det är sol eller måste det vara vamt i luften också? Är vattnet för varmt i Juli för att brisen skall funka. Min alldelels personliga empiri säger mig att brisen bara är ett luftslott crazy.gif men jag hoppas jag har fel. Finns det statistik över lyckade brisdagar, antal timmar med vind dessa dagar och när på året de brukar infalla? Har SMHI koll?

• adde

Medlem
    26 maj, 2004 vid 12:04

Juli är uteslutet för att få bra bris. Den kommer visserligen men inte lika stark.

/adde

• watertouch

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:05

Jag har varit på haga ca 20-25 dagar (om inte mer) de senaste 2 åren och har inte upplevt brisen en enda gång. 0 (noll) gånger alltså. Inte nån dag alls. Ingen bris. Alls.

Vind har vi fått emellanåt, men från alla andra håll då.. Dessutom har vi surfat rätt många gånger då man inte ens skulle komma på tanken att rigga om man varit i hemmaviken, bara för att vi kört såpass långt.

• s

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:08

Jag tror att juli har alldeles för varmt i vattnet för att brisen skall fungera.
    All sjöbris bygger ju på temperaturdifferenser. Varmt över land får luften att stiga, kallt över vattnet får den att sjunka och därmellan uppstår brisen. Över vattnet från det kalla mot det varma – pålandsvind. Uppe på några hundra meters höjd så är det det omvända – från land till vatten.

Haga Park har ju en bris som blåser parallellt med land vilket det normalt inte gör om det är sjöbris. Då blåser det mot land. Men Haga Park ligger ju i ett sund så därför har jag en teori om att fastlandet och Öland samverkar för att få denna starka bris och den riktning som det är på den. Det suger alltså både över Allvaret och över Kalmar, typ. Dubbelt vindsug ger stark vind och från två håll gör att den går genom sundet.

Det skulle vara intressant att höra hur långt denna bris sträcker sig, vet någon?
    Hur många kilometer norr och söder om Haga Park är det bris?

För övrigt är jag redo att åka till Öland nu i helgen. Skall iakta prognoserna noga och leta stora solar och sydlig vind. Får jag sällskap?
    Men min stora fråga till alla locals på Haga Park är – tror ni på bris i helgen? Och vad får er att tro det?

/Staffan

• basse

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:18

Tror nog jag haft bris på haga några gånger men inte så ofta som man alltid hoppas på. I år skall vi absolut inte åka dit i Juli, har varit där de senaste två åren utan bra vind.

I helgen tror jag nog att det kan bli en resa över om det ser bra ut… men det måste se jivligt bra ut för att jag kör över två helger i rad!!!

Ses

• ola_p

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:19

Jag är sugen att hänga på, om inte avresan är för tidigt på fredagen…
    Självfallet förutsatt att det verkar bli vind…
    Slå mig en signal om det verkar bli ngt så får jag försöka ordna ner mina grejer till gbg ocskå isf…
    /Ola 0708 697 115

• s

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:28

Har jag haft tur?
    Jag har seglat bris fyra dagar av 12 möjliga på Haga Park, dessutom 4 dagar med “vanlig” vind. Dvs. totalt har jag seglat 8 av 12 möjliga dagar under mina två besök.

Men du måste ha extremt oflyt watertouch! De hade ju massa sjöbrisdagar maj, juni 2002 och 2003. Enligt localsen alltså. Men de kanske tar i såsom fiskaren tar i när han visar hur stora fiskar han fått…?

/Staffan

• adde

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:35

Jag som är uppvuxen på ostkusten åkte dit första veckan på sommarlovet samt även sista vecken på detsamma under några år. Nog hade vi bris alltid. Men slutet på Juni och hela Juli samt början av Augusti är inte alls lika säkert.

Ni som varit där UTAN bris, har det varit rätt förutsättningar?

/adde

• basse

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:35

Vi har dessvärre inte plats för en person till Ola!

Kollade just vädret och just nu der det ut att bli regn i Kalmar i helgen men Malmö verkar få fint väder…och då kommer ju frågan….

Fungerar Klagshamn då?? smile.gif Vi var där en helg för ett tag sedan och då var det skitbra verkligen.

• s

Medlem
    26 maj, 2004 vid 13:47

Och här sätter du fingret på det jag vill veta, Adde!

VAD ÄR RÄTT FÖRUTSÄTTNINGAR?????

Är det enligt mina teorier ovan?
    Vilka förhållanden och vilka prognoser har det varit då brisen FUNGERAT????

Jag vill veta vilka prognoser jag skall åka dit på! För har de som missat brisen (som just nu verkar övertaliga här) inte kollat prognoserna och analyserat läget och inte fått bris… ja, jag har inte någon nytta av de iaktagelserna som de gjort… Det är lite det jag menade med mitt första inlägg, jag vill ha svar från de som har koll! Eller i alla fall har en teori om hur brisen fungerar så kan jag analysera den och utefter vädrets förutsättningar och de prognoser som SMHI ger oss göra en sannolikhetsanalys över brisens förutsättningar. Jag har 40 mil att åka enkel väg…

Är det bara syd och nord samt sol det funkar på – i så fall får man ha lika mycket tur på Öland som överallt annars för att få vind. Men det känns inte så. Det känns som om det finns fler faktorer som spelar in och jag vill veta vilka och om de går att förutse.

Vet någon?

/Staffan

• styret

Medlem
    26 maj, 2004 vid 14:00

sydväst och klarblå himmel så ska du nog få segla av. syd, sydväst, nord och nordväst är det som gäller.
    sydsydöst kan bli det med om jag inte minns fel. och normalt sett så är det sydvästvindar som dominerar.
    väst och öst är stendött. backen ska vara torr.

Jag satt och snackade med nån tyckig västkustare med krulligt hår i badet häromnatten och hans uttalande var “satan jag har sett listor med hundra orsaker på varför det inte blir bris här, förra gången jag var här var det för att det var för blött på alvaret. det är ju bara skitsnack det där om bris” jag orkade inte bråka men var senaste gången man var här surfers paradise-clinicen förra året (då dom snackade om det här fenomenet) så ska man nog ge fan i att uttala sej. att jag sen blev anklagad för att ljuga när jag sa att jag ahde 35-40 gånger med planing i år på haga gjorde att jag blev lack och gick där ifrån.
    många folk utifrån kommer hit när det är mulet och 8 grader varmt och förväntar sej bris. som sagt. sol klar himmel, hyffsat stor temperaturskillnad på land mot vattnet och vind från sydsydöst-sydväst eller nord-nordväst med ett apr tre sekundmeter i sej så får man iallafall segla 7.0, ofta mindre.

• brickan

Medlem
    26 maj, 2004 vid 15:35

Jag säger bara dom som var på Öland över påskhelgen i år behöver inte tveka om det kommer bris.
    Bättre förutsättningar fanns inte klarblå himmel måttlig grundvind sv ett svart allvar med plöjda åkrar kallt i vattnet.
    Åkte till stranden vid 12,00 tiden och väntade och brisen kom typ 14ms och avtog inte förän kvällen.

• larry

Medlem
    26 maj, 2004 vid 16:04

Vill bara ge mig in i debatten och kommentera lite om sjöbrisen riktning.

En sjöbris blåser nästan alltid längs kusten dvs sidvind. (Se bara exempel som Marocco, Portugal, Canarieöarna, Hawaii, Sydafrika, Australien osv. Ok det är inte bara sjöbris som verkar på alla ställen men det är nästan alltid en förstärkande faktor.)

En sjöbris startar alltid pga effekten med kallt vatten och varmt på land. Dvs luften vill in mot land, precis som du säger staffan. Sen vill dock vinden vrida och detta beror på Jordens rotation för att slutligen blåsa precis vinkerätt mot den ursprungliga riktningen.

På norra halvklotet vrider vinden åt ena hållet pch på södra halvklotet åt andra.

Precis samma effekt gör att vinden blåser längs isobarkurvor när man ser väderleksrapporter. Dvs vinden blåser inte från högtryck till lågtryck, som man logiskt kan tro, utan oftast precis vinkelrätt mot denna riktning.

Vridningen för sjöbris på Norra Halvklotet är åt höger. Dvs på Västkustar blir det sjöbrisen nordlig och på Ostkustar blir sjöbrisen sydlig.
    Vridningen på södra halvklotet blir åt vänster. (Ställen som ligger runt ekvatorn har svagare vridande effekt. Det vrider ändå nästan alltid, men det är inte lika förutsägbart om det blir åt höger eller vänster.)

Hoppas jag har rätt nu wink.gif och gjort er lite klokare.

MVH

/Larry

• watertouch

Medlem
    26 maj, 2004 vid 16:19

Oflyt, ja. Påskhelgen var ju tydligen typ 5 dagar i rad med finfin bris. När kommer vi? Dag 6 naturligvis…

Vi har oxå fått “vanlig” vind ett flertal tillfällen.. Dom flesta trippar har bjudit på planing, men ofta i marginella förhållanden. Å så har vi ett par tre tillfällen där vi inte ens klivit ur bilen..

Vårt problem är nog att vi bor på ett lite dumt avstånd från Haga. Det är bara 12 mil dit från Karlskrona, vilket gör det möjligt att ta dagsturer dit, men vi vet ju (uppenbarligen) inte när brisen behagar infinna sig, så det blir att vi åker när SMHI lovar “vanlig” vind, men då finns det ju spots som ligger direkt inpå knuten istället..

Jag tror att man bör ta en vecka eller två å parkera sej i tält, husvagn eller stuga. Då kan man nog få riktigt trevligt. (Men inte i augusti…)

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.