Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!
-
Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!
styret svarade 20 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 66 Svar
-
Kalmarsundsbrisen existerar visst dom som påstår nåt annat vet inte vad de snackar om (alternativt missunnsamma/avundsjuka).
Jag slutade segla bräda för mer än tio år sen men då jag började tänkte jag aldrig på varför det var sån stark middagsbris!
Jag brukade vindsurfa ute på Revsudden som ligger längre upp i Kalmarsund än Haga Park och sjöbrisen existerar där uppe också.
Det segel som jag använde mest var Neil Pryde Wave 5.7m2 86 års modell och nån gång ibland var jag tvungen att gå ner till 4.7m2.
Vågsurfar numer enbart och är nöjd med det, fast ibland suger det lite i Vindsurftarmen när sjöbrisen tutar i mitt i sommarn.Har funderat mycket på varför brisen kommer vissa dagar men inte andra och de förklaringar som givits ovan stämmer nog ganska bra.
Det skall vara torrt, och varma dagar där värmen uppkommer av solstrålningen och inte uppkommer pga att varm luft kommer från kontinenten.
Vår/försommar är givetvis bäst men även Juli kan ha Sundsbris.En grej som inte nämnts är de starka strömmar och därmed utbyte av vatten som sker i Sundet.
Detta borde kunna spela in eller hur!?!
Dvs om hela sundets mittvatten byts ut mot kallt bottenvatten utifrån Östersjön borde väl detta påverka sjöbrisen?En annan grej vore ju att i detalj beskriva fenomenet och skriva till smhi och höra om dom kan förklara fenomenet med Brisen.
Dom är ju inte världens bästa meteorologer kanske men när jag skickat in frågor om Vågfenomen i Östersjön har jag alltid fått trevliga och bra svar tillbaka.G-son
-
Båys and girrrrls, ni kan lugnt stanna hemma från Haga i helgen.
Jag är på väg ner, nämligen.
Mitt vindflyt denna vår får George dubbel-V Buske att framstå som en superdiplomatisk kosmopolit med sällsynt fingertoppskänsla för kulturskillnader, historiska faktum, ödjmukhet inför egen makt och förmåga samt framgång gentemot internationell opinion.
kolla även in min kommentar i tråden http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=208876
Hittills har 10 dagar i maj efter seriösa mängder planering och logistik oavkortat målats in för vindsurf, varav 5 i Haga. Resultatet? 2 timmars segling… jag är lite, lite grinfärdig.
Men va fan. Bris på fredag, månne?
Brisa På!
-
Hej!
En grundförutsättning är att backen är varm och torr.
Vilket den knappast är nu.
Med nästan nollgradigt på nätterna.
Ett exempel är förra årets maj med 22 seglingsdagar.
Du vet ju hur väderstation fungerar angående toppar och medelvind.
I datorn har vi ju all info angående vind år och tidpunkter var 5e minut ett par år tillbaks i tiden.
Sedan till den som säger att en sjöbris blåser längs land.
Den blåser mot land. Att det blir ssv på Öland beror på att det är land på båda sidor.
Brisen brukar nå ca 1 km norr om bron.
Om ett högtryck tex parkerar över baltikum glöm brisen.
Ostlig skitvind.
Bäst är det när dom kommer från väst.
När jag var ung och vacker och 20 år så gjorde vi en undersökning och tog tempen på jorden på alvaret.
När tempen var över 11 grader i jorden så var brisen klockren. Ungerfär samma som när gräset börjar växa.
Vilket det knappast gör nu.
Vattentempen är bara 12 grader just nu mot förra årets 18 vid samma tid. Det står 15 på väderstation men det är fel.
Tidigt på våren kan brisen slå ut även ost.
Typiskt för nordliga brisar är mycket vind och att vid 16 tiden bara stendör den.
Antagligen tar en sjöbris från ssv ut den.
Något också som är känt i segelbåtskretsar är att på Ölandssidan kan du möta segelbåtar som seglar på SSV och på Kalmarsidan seglar dom på Nord.
Rätt kul att se alla expertinlägg från en massa mindre vetande som inte hör hemma på ön.
En enda inställd tävling på 11år och så ett himla liv från en massa dårar.
Vad det inte så förra året att den enda tävling som kördes var det vår.
Jag blir ledsen när det inte blåser och är tävling.
Vet hur mycket pengar och tid som dom som tävlar lägger ner.
Samma med Waveclassic. Förra året var allt stenkul men pricken över iet hade ju varit vind.
Att det sedan blåste på andra håll i landet när vi hade tävling tycker jag är jättekul.
För om det blåser och folk får segla är kul.
Om du undrar över helgen så är det för tidigt att säga om det blir vind för någon mer snurrig prognos har jag aldrig sett. Allt från sol till regn till ssv, ost , nord.
Men en sak är säker slutet av juli och början av augusti brukar vara dåligt. Vattentempen brukar gå upp till över 25 då. Sedan brukar det gå igång igen.
Vi vet att det kommer igång så fort värmen kommer.
vad som talar för juli och augusti i år är att vattentempen inte är så hög som förra året.
Kenneth/ÖWC
Staffan du kan maila mig eller ringa så kan jag säga
vad jag tror om vissa helger. Med nuvarande bensinpris så är det onödigt att åka i onödan -
Kan ni inte ha en sjöbrisprognos på owc.nu? En femgradig skala som uppdateras varje torsdag eller fredag och visar bris-chans inför helgen. 1 – ingen bris, 5 – garanterad bris. Hade ju varit klockrent.
-
En brisprognos hade ju varit klockrent. Den behöver inte vara så detaljerad som en skala utan det räcker ju med en kommentar typ: “nu är vattentempen på tok för hög för att brisen skall komma igång” eller “regnet tidigare i veckan kommer troligtvis hålla nere brischanserna i helgen eftersom allvaret inte blir tillräckligt varmt”.
Är grymt sugen på att komam över till Haga mera i år men i helgen vet jag inte. Tror nog Malmö kan få bättre bris och väder. Vad tror ni om Klagshamn i helgen?
-
K fick alltså till slut gå in och styra upp… Rejält inlägg!
Kommer ner till helgen efter att ha missat SM till följd av viktigt kvalskjutande med pilar. (K: skickade iaf ner minibror för att hjälpa till lite grann).
Alla som vill studera fenomenet som diskuteras i inlägget borde en gång för alla sätta av en månad och hänga mellan 20 maj och 20 juni på Haga. Då lär ni komma visare hem….
Om ni sitter på stranden en hyffsat potentiell brisdag – titta upp på de eventuella molnen! Man behöver inte kika länge förrän man inser att det händer en satans massa skumma saker där uppe när det börjar rulla luft.
-
Hmm.. Hade visst dubbla användare.. visste jag inte. Med och utan mellanslag. Såg så väldigt färsk ut ovan bara så jag anade att nåt inte stämde riktigt.
Brisprognos. Jo. Bra idé. Jättebra… Speciellt i verkligheten, där muppiga nötter går in och läser denna “prognos”. Ser bra ut inför en helg. Jättebra. Solklar (!) femma. De åker dit. Det blir ingen vind. Mupparna surnar till och börjar såklart klaga högljutt. För det gör muppar.
Eller tvärt om. Det ser mörkt ut inför en helg. Mupparna läser detta i “prognosen”. De åker inte till Öland. Såklart. Sen vänder brisen upp och ner på allt. För det gör den allt som oftast. Smäller till. Blir vind. Mupparna surnar till och börjar såklart klaga högljutt. För det gör muppar.
-
Kan SMHI’s Soarservice prognos vara till hjälp för att förutspå sjöbrisen? Den talar om hur pass benägen luften är att stiga och det behövs ju vid sjöbris.
Om det är röda ringar ingen molnighet så borde det vara bra om grundvinden kommer från rätt håll.Molnprognosen verkar vara ganska kännslig, minsta lilla molnstrimma eller dis blir ljusgrått.
Någon som har använt sig av denna?
/Steffo
-
En prognos är alltid en prognos och muppar är alltid muppar. Det är hur som bättre att få en kommentar från lokalbefolkningen än att lite på SMHI.
-
Segelflyget har en termikprognos, http://www.segelflyget.se/met/
Där man kan se hur kraftiga “uppvindarna” beräknas bli på olika platser i landet.
Intressant faktor för att förutsäga eventuell sjöbris. -
Aha… Det är en sak jag faktiskt funderat på lite. Jag visste inte att jordens rotation påverkade en så lokal vind som sjöbrisen men det kanske kan stämma. Här på västkusten har vi ett par ställen med bra sjöbris och där fungerar det bäst på nordlig grundvind, helt i enlighet med dina teorier.
Men jag skulle tro att det finns lokala variationer på detta naturligtvis. Det är därför bra att lyssna på lokalbefolkningen, i detta fall Ölandstokarna (nej, det är inte en växt utan en människoart med valkar i händerna efter många seglingsdagar ;-).
/Staffan
-
Jag tackar för den infon Kenneth.
Sedan mailar jag och frågar då det närmar sig. Men denna helg ser scatcy ut om man säger så…Med nuvarande bensinpris kontra sprit-/ölpris på krogen är det fortfarande mer lönande att åka till Öland och bo i buss än att stanna en helg i Göteborg…. Men det är väldigt långtråkigt att åka surfbuss 4 timmar enkel väg. Så det vill jag undvika!
Tjing!
/Staffan
Logga in för att svara.