Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

• s

Medlem
    27 maj, 2004 vid 09:59

Hemlis….!!!
    Närå.
    Det bästa är väl Björkäng som funkar om det är soligt och nordligt – nordväst. Blir ofta 5.3-6.0 drag. Men hela den sträckan ner mot Falkenberg skall enligt obekräftade uppgifter fungera. Kallt i vattnet, stora fält och sol är bra!
    I Göteborg har vi dock dåligt med sjöbris men kan få förstärkning på västliga vindar (strider mot Larrys teorier).

/Staffan

• lars_k

Medlem
    27 maj, 2004 vid 10:09

Ahh. Ännu ett spot att hålla koll på =)

• larry

Medlem
    27 maj, 2004 vid 10:30

Ja det finns självklart avvikelser och den kraften som gör att det vrider är mycket liten men lyckas ändå nästan alltid få till en vridning.

Det är samma kraft som gör att det bildas virvlar när man släpper ut vattnet från ett badkar. Man kan ju tycka att vattnet bara borde strömma rakt ner i hålet men nästan alltid bildas en virvel som gör att vattnet snurrar nästan vinkelrätt mot hålet.

/L

• watertouch

Medlem
    27 maj, 2004 vid 10:55

Det säger lite om hur fort jorden faktiskt snurrar.. Konstigt att man inte trillar av.

• lars_k

Medlem
    27 maj, 2004 vid 11:08

Corioliskraft heter den och beror på att hastigheten på jordytan är högre på ekvatorn. Allt som rör sej i rak sydlig riktning accelereras i östlig riktning och påverkas därför av en kraft som vill böja banan åt höger på norra halvklotet (och motsatt på södra…). Skum kraft men logisk egentligen. 😛

• wipeout

Medlem
    27 maj, 2004 vid 12:59

Svar till:

Sen vill dock vinden vrida och detta beror på Jordens rotation för att slutligen blåsa precis vinkerätt mot den ursprungliga riktningen.

[/ QUOTE ]

Detta stämmer, men INTE på marknivå. Detta gäller endast i övre luftlager. Hur långt upp beror på vilket tryck (HPa) det är för tillfället i fråga.

• ola_p

Medlem
    27 maj, 2004 vid 13:19

Lördag:
    Rtavn543.gif
    Rtavn545.gif
    Söndag:
    Rtavn723.gif
    Rtavn785.gif

Ser kanske inte extremt lovande ut eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2004 vid 13:39

Fan är ölen billigare på Öland.
    Vad kostar den i Göteborg.
    Här kostar den 130kr flaket.
    Min personliga prognos inför helgen är
    Vind på fredag och lördag.
    Resten är för taskigt läge att säga nåt om.
    Men SMHI har lustiga prognoser nu.
    Ungerfär så här.
    Vind 1-15m/s
    Vridande syd till väst övergående till ost som vrider till nord. Regn och sol
    Kenneth/ÖWC
    PS vi laddar som vanligt innför helgen

• s

Medlem
    27 maj, 2004 vid 15:24

Vi på västkusten avvaktar till vi vet om söndagen och måndagen ger något. Fredag går tyvärr bort pga. viktiga möten… Vad kan vara viktigare än en surfdag undrar jag dock nu…

Uppdatera oss gärna om vad du tror senare imorgon, Kenneth.

/Staffan

• ola_p

Medlem
    27 maj, 2004 vid 16:21

Staffan, hade du plats i bussen eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2004 vid 16:31

Hur var förra helgen på Haga?

• ola_p

Medlem
    27 maj, 2004 vid 16:35

Om du menar sm helgen så var det inte mkt till vind… frown.gif

• s

Medlem
    27 maj, 2004 vid 16:59

Men vi hade väldigt bra segling hela veckan INNAN SM… Typsikt!

Nja, Ola. Det verkar som om det är kört med plats i bussen, denna gång. Om jag åker så åker jag på säker prognos och då lär min buss vara full med både veteraner (35-åringen MC) och kanske även juniorer från Götet (ålder okänd men junior är han den lille segelsnurraren från Fiskebäck, Niklas!)
    Men vi skall avvakta prognosen ikväll och kanske imorgon. Vi får se helt enkelt. De verkar ju lite virriga och det är jobbigt att åka 80mil på chans. Minst två dagar måste det ge.

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2004 vid 03:59

Jag åker över idag på fredag.
    Är då på plats.
    Om du ringer mig så är jag på Öland då är det lättare
    att ge en prognos. Då har jag även Doktor Masse på plats.
    Så med en superlocal och Masse kan inget gå fel.
    Kenneth.
    0708-680 941
    PS såg nu att vädret blir sol hela helgen, om det nu stämmer.
    Det var ingen fulsprit vi drack. Utan tyskintagen Boris Jeltsin Vodka.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2004 vid 04:25

Vi hade en brisprognos på svararen förr.
    Visst det är alltid lättare att ge en prognos när man är på plats. Med odds. Vi sa tex brischans 60-40
    Men om du tittar på vädret. Kolla webbcam svag vind ej ost
    sol inget högtryck över balticum. Åk då.
    Jag vet att med dagens bensinpris så är det dyrt att åka i onödan.
    Brismässigt har maj varit dåligt. April varit bra.
    Kenneth

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.