Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!
-
Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!
styret svarade 20 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 66 Svar
-
Svar till:
Svar till:
Sen vill dock vinden vrida och detta beror på Jordens rotation för att slutligen blåsa precis vinkerätt mot den ursprungliga riktningen.
[/ QUOTE ]
Detta stämmer, men INTE på marknivå. Detta gäller endast i övre luftlager. Hur långt upp beror på vilket tryck (HPa) det är för tillfället i fråga.
[/ QUOTE ]
Jag skulle vilja påstå att du har fel WipeOut.
Rent teoretiskt så påverkar corioliskraften vinden även på låg nivå så det borde vilja vrida.
I verkligheten har jag upplevt vridningen vid ett flertal tillfällen. Alla som seglat ställen med utpräglade sjöbriseffekter, tex västra australien vet att vinden vrider långsamt under dagen. Dvs är det lite side-on shore mitt på dagen får man fin side shore vind på kvällen. Detta fenomen är jag ganska säker på att det beror på corioliskraften. Eller…………
-
Jag tror han menar att den inte vrider så mycket som 90 grader nere på marknivå, utan något mindre. Eller?
-
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Sen vill dock vinden vrida och detta beror på Jordens rotation för att slutligen blåsa precis vinkerätt mot den ursprungliga riktningen.
[/ QUOTE ]
Detta stämmer, men INTE på marknivå. Detta gäller endast i övre luftlager. Hur långt upp beror på vilket tryck (HPa) det är för tillfället i fråga.
[/ QUOTE ]
Jag skulle vilja påstå att du har fel WipeOut.
Rent teoretiskt så påverkar corioliskraften vinden även på låg nivå så det borde vilja vrida.
I verkligheten har jag upplevt vridningen vid ett flertal tillfällen. Alla som seglat ställen med utpräglade sjöbriseffekter, tex västra australien vet att vinden vrider långsamt under dagen. Dvs är det lite side-on shore mitt på dagen får man fin side shore vind på kvällen. Detta fenomen är jag ganska säker på att det beror på corioliskraften. Eller…………
[/ QUOTE ]
Jag kan hålla med dig Larry om att det faktiskt vrider under eftermiddagen. Det fenomenet finns på flera ställen jag seglat. Men jag vet inte vad det beror på. Är det jordens rotation eller?
På Haga Park vred det mer mot sydligt från ssv under kvällen. I Marocko brukar det vrida från no-n men där verkar det mer beroende av vindstyrka, ökar det så vrider det mer.Jag har pratat med lite teoretiker om detta i dagarna och vi har kommit fram till att grundidén om sjöbrisen du har kanske stämmer men det finns väldigt många lokala variationer. Sjöbrisen är ju ett väldigt lokalt fenomen så det gäller att bli kompis med localsen och få all viktig information.
/Staffan
-
Svar till:
Det var ingen fulsprit vi drack. Utan tyskintagen Boris Jeltsin Vodka.
[/ QUOTE ]
Ja…. Fulsprit… Men vi blev schnygga av den!!!
/Staffan
-
Svar till:
Jag tror han menar att den inte vrider så mycket som 90 grader nere på marknivå, utan något mindre. Eller?
[/ QUOTE ]
OK. Om det vrider exakt 90 grader eller inte vet jag inte. Min erfarenhet från ställen med utpräglat mycke sjöbris och stora långa kuster som tex Australien är att vinden vrider nästan 90 grader på en hel dag.
-
Jag tror i alla fall att vindens vridning ofta beror på jordens rotationskraft om det är mycket sjöbris och stabila väderförhållanden i övrigt.
Andra faktorer som påverkar är självklart är grundvinden och dess riktning och styrka, väderväxlingar med varm och kallfronter, högtryck, lågtryck och lokala effekter.
Allt måste vägas ihop.
En mycket speciell lokal effekt som jag tycker är extra märklig är venturieffekten. Den är utpräglad på Sotavento på Fuerteventura. Vinden accelererar över land och blåser nästan rak frånlandvind. Hur detta fungerar vet jag faktiskt inte och skulle gärna ha en förklaring till.
/Larry
-
Svar till:
En mycket speciell lokal effekt som jag tycker är extra märklig är venturieffekten. Den är utpräglad på Sotavento på Fuerteventura. Vinden accelererar över land och blåser nästan rak frånlandvind. Hur detta fungerar vet jag faktiskt inte och skulle gärna ha en förklaring till.
/Larry
[/ QUOTE ]
Det är inte en sk fallvind? Där det finns något berg i närheten som vinden “faller” nedför. Finns på flera håll i världen. Jag har sett det i Marocko. Är inte Garda ett resultat av det också?
Eller att det är berg som trycker ihop vinden likt Kihei på Maui? Där trycks vinden ihop av vulkanerna på de båda halvöarna.Sedan har vi ett fenomen som Mistralen på franska sydkusten. Där blåser det från Alperna och utåt mot medelhavet. Den är lokal men ganska stor… Sträcker sig över tiontals mil, kanske hundratals. Jag vet inte för jag har inte varit där. Den skulle jag gärna vilja veta mer om för dit kan man ju åka på våren med bussen och få segla fett med vågor och freestyle. Enligt fransmän jag träffat har de mer än 50% segling på vågbräda under våren. Låter lockande!
/Staffan
-
Venturi = Tratteffekt (kan även kallas för dysa?)
Kalmarsund är avsmalnande vilket gör att strömmen blir starkare i mitten där sundet är som smalast.
Tror att även vinden påverkas, trycks ihop och ökar i sundet.
Detta är kanske en bidragande effekt till att brisarna blir så starka i Kalmarsund? -
Så här är det.
Man kan framkalla regn genom att sprida kristaller på molnen. Man kan även framkalla stiltje genom att rulla ut monofilm och lägga epoxybeklädd frigolit på marken.
Slutsatsen är; På Haga blåser det bara om inga surfare är på plats. Skulle det dock blåsa när en surfare anländer slutar det omgående när denne rullar ut sitt segel eller lägger sin surfplanka på marken! -
ja ni som snackar om att haga och brisen är ett skämt samt att den aldrig blåser när det är nån där. jag kan medela att idag låg prognosen på ett par sekundmetrar från sydväst. det hela slutade med att jag seglade 5.4, bris. ett jävla bra skämt är det tydligen.
Fiskmås. vad fan snackar du om? första inställda tävlignen på elva år och såklart ska nån jeppe komma och tyka.
håll er där ni trivs bäst och sluta snacka skit om ni nu inte själva vill uppleva Ölands vindar, för koll det verkar ni inte ha.
-
Hade du varit på framsidan så hade du fått surfat!
På baksidan kan man paddla kanot! -
Hej
Jag har haft förmånen att ha haft Lage Larsson som föreläsare i Metreologi. Har bestämt för mig att sjöbrisens vridning beror på en kombination av Corilois och att vinden bromsas upp över land. Det skulle förklara vridningen som sker under dagen. När brisen ökar ökar oxå “friktionen” mot land och vinden vrider.
Min personliga uppfattning är att sjöbrisen normalt sett kan anses öka på gällande prognos med 2-4 m/s. Dvs 3-6 blir 7-10 => seglingsbart.
Sjöbrisens styrka varirerar med temperaturskillnaden mellan land och vatten.
Kenneth har rätt i att sjöbrisen börjar blåsa mot land men sedan vrider den.
Vad gäller Haga och sjöbrisen där överlämnmas åt den lokala expertisen. Men det nog antas att Kalmarsunds avsmalnande, samt det faktum att Öland är ett gammlat korallrev (stor fossil kalkstenshög)där berggrunden på Allvaret nästan ligger i dagen och kan absorbera en massa solenergi, är unika företeelser som sannolikt spelar en stor roll.Jag seglar utanför Karlskrona (Tohamn) och där blir det nästan alltid bris om grundvinden ligger sv-vnv, molnfri morgon och därefter uppdykanded stackmoln (cumulus).
Stackmoln kan döda brisen om de blir för stora (stratocumulus), dessa blir som små lågtryck i miniatyr med vindar som vrider runt dem och ibland är mycket kraftiga. Alla som var på haga under fredagen på SM noterade säkert att vinden komma från alla håll och att det stod stora blåsvarta moln inne över Kalmar.För att belysa den lokala variationen kan mededelas att mina vänner var ute och seglade 5,0 på Torhamn hela nämnda fredag i strålande sol, samma sak gällde Torsdagen. Avståndet mellan Torhamn och Haga är max 60 km fågelvägen och vi brukar ha ungefär samma vind på båda ställena. Detta baseras på uppskattning av vinden på Torhamnm de dagar vi är där och en jämförelse med ÖWC vindmätare. Inte helt vetenskapligt alltså !
Ett inlägg i debatten!
MVH
/Christian
-
Tjena!!
Idag är ett lysande exempel på hur sjöbrisen kan bete sig. Det är IOFS soligt på kallt vatten men riktningen är tokfel, ESE. Enligt lokal expertis är sannolikheten för bris lika stor som att JP lägger ned sig själva och skänker lagret till ÖWC. Detta i kombination med att A) Bron kommer att vara lika tilltäppt som Göran Perssons kranskärl B) Min kära flickvän åker till Skåne med min bil och C)Inget kul i fyndrutan gör att jag stannar i Kalmar idag. Ni får nu se vilken kraft som är starkast…Bristeorierna eller mitt vindoflyt….
😛
JohanC
-
Alltså,
brisen har ju egentligen ingenting med själva vattentemperaturen att göra, i sig. Det är skillnaden mellan land och vatten temperaturen som gör brisen.
Ju mindre det blåser på land och ju varmare det är ju större sannolikhet är det att det blir sjöbris. Kraftigare bris ju kallare vattnet är!
Så, är det 20 grader på land ena dagen och nästa dag är det 28 grader, så är det ju ganska självklart att det är större chans till sjöbris, utan att vattner för den skull är skulle vara varmare dagen efter.
Jag tror dessutom att det finns en “uppfattad” kraftig vind i Haga Park eftersom det alltid “fläktar” där, mer eller mindre. Smatidigt kan det vara helt stiltje överallt annars. Och ut vill vi alla, så då blir det “i Haga blåser det alltid”./H
Logga in för att svara.