Nu har jag inte kört något av dessa segel, men de verkar heta. Tänkte dock ge lite tankar på hur du kan resonera, om inte annat.
Fråga dig själv vilken typ av segling du är ute efter och uppskattar mest.
– Om det är fart som gäller, välj det segel som är stabilast av dessa två (i det här fallet Burner, om jag inte missminner mig).
– Vill du däremot gärna ha ett lite följsammare segel, som fortfarande är snabbt, och som är lite roligare i manövrar, välj det som har dessa styrkor (speedster, eller hur?)
Även din egen nivå och dina förhållanden påverkar det hela. Om du fortfarande försöker förbättra “grundmoment” i din segling (gippar, manövrar, fart) skulle jag helt klart rekommendera det lättare/manövervänligare seglet av de två. Om du däremot har koll på detta och mer är ute efter att pressa prylarna till max, välj det lite stabilare/mer fartbetonade seglet.
Vision 161 är ju ingen tävlingsraket, så ett lite manövervänligare segel kan visa sig vara helrätt för denna typ av bräda. Speedster, månne?
Hoppas detta gav något, lite tankar kring ämnet eftersom jag själv funderar i samma banor kring samma segelstorlek… (8.5 i mitt fall)
Men det blir nog bra med vilketsom!
Lycka till å Surfa På!