Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Arrows impact 4.7 03?
-
Svar till:
Ok
Vad kör du med för mast tigex? längd styvhet?[/ QUOTE ]
Kör en north sting 400mast… tror hårdheten var 19 till 20.
-
Har testriggat det nu och måste säga att det blev mycket bättre med mycket uthal och lite mindre nedhal..
Innan hade seglet mycket buk och öppnade sig mera i toppen…
Nu öppnar det sig lite grann och är mera plant över hela seglet förutom första lattan nerifrån som har lite mer buk.
Rent teoretiskt sätt så borde det vara jämnare drag i det nu.
Bifogar några riggbilder. -
Inte så mycket man behöver förlänga i toppen med 430 mast.
-
men prova om du har någon polare som har en 400 mast för om seglet är gjort för det är det STOR skillnad… vilket jag tror det är å det är nog det som göra att det känns konstigt, med en 400 mast kommer det kännas som ett helt nytt segel..
-
Jepp det får väl bli en 400 mast vid ett senare tillfälle, särkilt om ett mindre segel ska inhandlas i samma veva… Men som ekonomin är just nu så får jag göra det bästa av detta sålänge..
jag är glad så länge det funkar hyfsat så jag kan surfa när det brallar i lite… Är inte så jätte kritisk med val av mast då jag inte mindre än för 2 år sen började byta ut grejerna ifrån sent 80:tal -
Svar till:
Har testriggat det nu och måste säga att det blev mycket bättre med mycket uthal och lite mindre nedhal..
Innan hade seglet mycket buk och öppnade sig mera i toppen…
Nu öppnar det sig lite grann och är mera plant över hela seglet förutom första lattan nerifrån som har lite mer buk.
Rent teoretiskt sätt så borde det vara jämnare drag i det nu.
Bifogar några riggbilder.[/ QUOTE ]
Det ser ganska bra ut. Kanske lite platt, men det är svårt att se på bilderna. Du ser hur mycket buk du får om du trycker i seglet eller fyller det med vind. Toppen ser på bilderna ut som sig bör, men då det är 430 mast så vet jag inte hur seglet står då det fylls med vind. Jag vill verkligen rekomendera dig att investera i en 400 mast så snart du får råd, det kommer göra underverk – tro mig! Men det är klart att det går att nödköra med en 430, men då får man nog vara än mer aktiv i sitt trimmande!
Ang. riggning så tror och tycker jag att många drar alldeles för mycket i nedhalet. Det är den gamla skolan… Många vågsegel är idag sydda för att ha mindre spänning i nedhal och mer i uthal. Många av sveriges surfare dödar draget och den livliga flexen i sina vågsegel genom att dra massa nedhal. Trimma mer! Testa!
/Staffan
Logga in för att svara.